ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/1475
z dnia 6 września 2022 r.
ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 w odniesieniu do ewaluacji planów strategicznych WPR oraz dostarczania informacji na potrzeby monitorowania i ewaluacji
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 (1), w szczególności jego art. 133 i art. 143 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W rozporządzeniu (UE) 2021/2115 ustanowiono nowe ramy prawne wspólnej polityki rolnej (WPR) w celu poprawy realizacji celów Unii określonych w Traktacie. W rozporządzeniu tym doprecyzowano te cele Unii, które mają zostać zrealizowane w ramach WPR, oraz określono rodzaje interwencji, a także wspólne wymogi unijne mające zastosowanie do państw członkowskich, pozostawiając jednocześnie państwom członkowskim elastyczność w opracowywaniu interwencji, które mają być przewidziane w ich planach strategicznych WPR. |
(2) | Art. 128 rozporządzenia (UE) 2021/2115 przewiduje, że należy ustanowić ramy realizacji celów, aby umożliwić sprawozdawczość, monitorowanie i ewaluację w odniesieniu do planów strategicznych WPR. |
(3) | Jako część ram realizacji celów, zgodnie z art. 140 rozporządzenia (UE) 2021/2115, państwa członkowskie mają przeprowadzić ewaluację swoich planów strategicznych WPR w okresie wdrażania i ex post oraz sporządzić plan ewaluacji. W tym celu należy ustanowić jasne i wspólne zasady dotyczące ewaluacji planów strategicznych WPR oraz treści planów ewaluacji. Ponadto należy zapewnić wsparcie techniczne dla państw członkowskich i odpowiednich zainteresowanych stron. |
(4) | Zgodnie z art. 124 ust. 3 lit. d) i art. 124 ust. 4 lit. c) rozporządzenia (UE) 2021/2115 komitet monitorujący ma analizować postępy w dokonywaniu ewaluacji, sporządzaniu sprawozdań podsumowujących ewaluacje i w działaniach następczych podjętych w związku z wynikami ewaluacji, jak również przedstawiać opinie na temat planu ewaluacji i zmian tego planu. Należy ustanowić przepisy przewidujące, że państwa członkowskie udostępniają Komisji informacje dotyczące działań ewaluacyjnych i wyników ewaluacji, w tym rezultaty analizy komitetu monitorującego, ponieważ przekazywanie tych informacji jest niezbędne, aby umożliwić Komisji prowadzenie monitorowania i ewaluacji WPR, o których mowa w art. 141 tego rozporządzenia. |
(5) | Zgodnie z art. 131 i art. 140 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/2115 państwa członkowskie mają udostępniać dane na potrzeby monitorowania i ewaluacji. W tym celu należy ustanowić pewne wspólne zasady. |
(6) | Zgodnie z art. 143 rozporządzenia (UE) 2021/2115 państwa członkowskie dostarczają Komisji dostępne informacje konieczne do umożliwienia jej prowadzenia monitorowania i ewaluacji WPR. Informacje te w szczególności umożliwią Komisji monitorowanie wdrażania norm dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (normy GAEC), określonych w załączniku III do tego rozporządzenia, interwencji w niektórych sektorach, o których mowa w tytule III rozdział III tego rozporządzenia, oraz lokalnych grup działania (LGD) i ich działań na rzecz LEADER w rozumieniu art. 3 pkt 15 tego rozporządzenia. Ponadto umożliwi to Komisji przeprowadzanie ewaluacji planów strategicznych WPR. W przypadku danych dotyczących grup operacyjnych europejskiego partnerstwa innowacyjnego na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa (EPI), o których mowa w art. 127 ust. 3 tego rozporządzenia, zgromadzone informacje usprawnią tworzenie sieci kontaktów między promotorami projektów i rozpowszechnianie wyników. W tym celu należy ustanowić jasne i wspólne zasady dotyczące informacji, które mają być przekazywane przez państwa członkowskie. |
(7) | Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/2290 (2) ustanowiono przepisy dotyczące metod obliczania wspólnych wskaźników produktu i rezultatu określonych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2021/2115. Przepisy te powinny być uwzględniane przy przekazywaniu danych zdezagregowanych, w podziale na interwencje, o których to danych mowa w niniejszym rozporządzeniu. |
(8) | Ponieważ państwa członkowskie potrzebują zasad dotyczących informacji, które należy przesyłać do Komisji, aby opracować odpowiednie narzędzia informatyczne i ustanowić systemy gromadzenia danych przed rozpoczęciem realizacji planów strategicznych WPR 1 stycznia 2023 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. |
(9) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Polityki Rolnej, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
TYTUŁ I
EWALUACJA PLANÓW STRATEGICZNYCH WPR
Artykuł 1
Ocena kryteriów ewaluacji
1. Przeprowadzając ewaluację swoich planów strategicznych WPR, państwa członkowskie określają pytania ewaluacyjne i czynniki przyczyniające się do sukcesu w celu oceny kryteriów ewaluacji dotyczących skuteczności, efektywności, znaczenia, spójności i unijnej wartości dodanej, o których mowa w art. 140 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2115.
2. Podczas oceny skuteczności swoich planów strategicznych WPR państwa członkowskie stosują kluczowe elementy ewaluacji określone w załączniku I do niniejszego rozporządzenia zgodnie z logiką interwencji w ramach planów strategicznych WPR oraz, jeżeli ma to znaczenie z punktu widzenia ich planów strategicznych WPR, zalecane czynniki przyczyniające się do sukcesu określone w tym załączniku.
3. Przeprowadzając ocenę efektywności swoich planów strategicznych WPR, państwa członkowskie analizują, czy skutki planów strategicznych WPR lub wynikające z nich korzyści osiągnięto po rozsądnych kosztach, oraz oceniają uproszczenia zarówno dla beneficjentów, jak i dla administracji, ze szczególnym uwzględnieniem kosztów administracyjnych oraz wykorzystania narzędzi cyfrowych i satelitów.
Artykuł 2
Ewaluacja planów strategicznych WPR w okresie wdrażania
Państwa członkowskie przeprowadzają ewaluacje swoich planów strategicznych WPR w okresie wdrażania, o którym mowa w art. 140 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2115, w następujący sposób:
a) | państwa członkowskie planują ewaluacje celów szczegółowych, o których mowa w art. 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2021/2115, objętych ich planami strategicznymi WPR, zgodnie z logiką interwencji w ramach planu strategicznego WPR, według celów lub według kompleksowych ewaluacji obejmujących kilka celów bądź przedstawiają uzasadnienie, dlaczego dany cel szczegółowy nie został poddany ewaluacji w okresie wdrażania; |
b) | państwa członkowskie oceniają swoje plany strategiczne WPR, stosując odpowiednie kryteria ewaluacji, oraz oceniają wpływ swoich planów strategicznych WPR, biorąc pod uwagę zakres, rodzaj i wykorzystanie interwencji w ramach planu strategicznego WPR; |
c) | w stosownych przypadkach państwa członkowskie uwzględniają zakres terytorialny interwencji, zwłaszcza w przypadku interwencji, które nie są przeprowadzane na szczeblu krajowym, lecz na szczeblu regionalnym lub lokalnym; |
d) | w stosownych przypadkach, na podstawie potrzeb państw członkowskich w zakresie ewaluacji oraz z uwzględnieniem logiki interwencji i wdrażania planu strategicznego WPR, państwa członkowskie oceniają również konkretne interwencje lub tematy planów strategicznych WPR, takie jak struktura środowiskowa i klimatyczna, o której mowa w art. 109 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/2115, wartość dodana LEADER w rozumieniu art. 3 pkt 15 tego rozporządzenia, sieci WPR, o których mowa w art. 126 tego rozporządzenia, lub system wiedzy i innowacji w rolnictwie (AKIS) w rozumieniu art. 3 pkt 9 tego rozporządzenia; |
e) | państwa członkowskie przeprowadzają ewaluacje w terminie umożliwiającym przygotowanie kolejnego okresu planu strategicznego WPR. W stosownych przypadkach państwa członkowskie wykorzystują również dane z poprzedniego okresu programowania. |
Artykuł 3
Ewaluacje ex post planów strategicznych WPR
1. Ewaluacje ex post, o których mowa w art. 140 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2021/2115, obejmują kompleksową ocenę planów strategicznych WPR i ich wdrażania.
2. Ewaluacje ex post obejmują ocenę planów strategicznych WPR i ich wdrażania w oparciu o każde z kryteriów ewaluacji dotyczących skuteczności, efektywności, znaczenia, spójności, unijnej wartości dodanej i oddziaływania, o których mowa w art. 140 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2115, w odniesieniu do ich wkładu w realizację celów ogólnych określonych w art. 5 wspomnianego rozporządzenia i tych celów szczegółowych określonych w art. 6 ust. 1 i 2 wspomnianego rozporządzenia, które objęte są planem strategicznym WPR.
3. Po zakończeniu ewaluacji ex post państwa członkowskie składają Komisji sprawozdanie z jej wyników.
Artykuł 4
Plan ewaluacji
1. Państwa członkowskie sporządzają plan ewaluacji, o którym mowa w art. 140 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/2115, zgodnie z logiką interwencji w ramach planu strategicznego WPR. Plan ewaluacji spełnia minimalne wymogi określone w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
2. Państwa członkowskie określają w planie ewaluacji odpowiednie zainteresowane strony, które należy uwzględnić przy planowaniu działań związanych z ewaluacją i budowaniem zdolności. W stosownych przypadkach państwa członkowskie wskazują zainteresowane strony inne niż członkowie komitetu monitorującego.
Artykuł 5
Sprawozdawczość na temat działań ewaluacyjnych i wyników ewaluacji
Państwa członkowskie udostępniają Komisji informacje dotyczące działań ewaluacyjnych i wyników ewaluacji, o których mowa w art. 124 ust. 3 lit. d) i art. 124 ust. 4 lit. c) rozporządzenia (UE) 2021/2115, po przeprowadzeniu analizy przez komitet monitorujący, w tym rezultat tej analizy, nie później niż miesiąc przed corocznym spotkaniem w sprawie przeglądu, o którym mowa w art. 136 wspomnianego rozporządzenia.
Artykuł 6
Ocena wkładu planów strategicznych WPR
1. Ewaluacje planów strategicznych WPR opierają się na odpowiednich wspólnych wskaźnikach produktu, rezultatu, oddziaływania i wskaźnikach kontekstowych określonych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2021/2115. Państwa członkowskie analizują skutki planów strategicznych WPR w odniesieniu do celów szczegółowych, o których mowa w art. 6 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia.
2. Ponadto państwa członkowskie mogą wykorzystać w swoich ewaluacjach wskaźniki specyficzne inne niż określone w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2021/2115 lub wszelkie inne istotne informacje ilościowe i jakościowe w celu wyciągnięcia odpowiednich wniosków dotyczących oddziaływania planów strategicznych WPR.
3. W przypadku gdy wspólne wskaźniki rezultatu wyrażone są jako udział lub liczba odpowiednich jednostek objętych określonymi interwencjami, państwa członkowskie szacują wyniki planów strategicznych WPR, wykorzystując potencjalne skutki tych interwencji.
4. Oceniając interwencję niepowiązaną z żadnym wskaźnikiem rezultatu zgodnie z art. 111 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2021/2115, państwa członkowskie przedstawiają rzetelną ocenę tej interwencji na podstawie odpowiednich informacji dotyczących wyników interwencji i jej skutków w odniesieniu do celów szczegółowych, o których mowa w art. 6 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia.
5. Państwa członkowskie opierają swoją ocenę wkładu planów strategicznych WPR na kształtowaniu się wskaźników oddziaływania określonych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2021/2115. Państwa członkowskie określają ilościowo wkład planów strategicznych WPR w kształtowanie się tych wskaźników przynajmniej w odniesieniu do wspólnych wskaźników oddziaływania określonych w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 7
Dane i wsparcie techniczne do celów ewaluacji
1. Państwa członkowskie zapewniają dostępność danych dla osób przeprowadzających ewaluacje, aby mogły one wypełniać swoje obowiązki związane z monitorowaniem i ewaluacją.
2. Państwa członkowskie dokonują niezbędnych ustaleń z krajowymi i, w stosownych przypadkach, regionalnymi ośrodkami statystycznymi, ośrodkami badań naukowych, przedsiębiorstwami i dostawcami danych w celu zapewnienia dostępności danych. Takie ustalenia obejmują zakres terytorialny istotny dla ewaluacji i uwzględnia się w nich statystyczne wykorzystanie danych z rejestrów administracyjnych, o których mowa w art. 143 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/2115.
3. Państwa członkowskie określają potrzeby w zakresie wsparcia zainteresowanych stron i organów administracji zaangażowanych we wdrażanie i ewaluację planów strategicznych WPR na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym, w tym LGD, o których mowa w art. 33 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 (3), uwzględniając zróżnicowane możliwości instytucji i zainteresowanych stron w zakresie monitorowania i ewaluacji.
4. Na podstawie zidentyfikowanych potrzeb państwa członkowskie ustanawiają działania wspierające, w tym szkolenia, wytyczne i wszelkie inne odpowiednie działania służące budowaniu zdolności, które mają być realizowane przez krajowe sieci WPR, o których mowa w art. 126 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2115, lub we współpracy z nimi.
5. Komisja ustanawia roczny program prac z właściwymi organami państw członkowskich, osobami przeprowadzającymi ewaluacje i innymi zainteresowanymi stronami, na podstawie ich potrzeb w zakresie wsparcia; program ten ma być realizowany przez europejską sieć WPR, o której mowa w art. 126 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2115, lub we współpracy z nią.
TYTUŁ II
DANE NA POTRZEBY MONITOROWANIA I EWALUACJI PLANÓW STRATEGICZNYCH WPR
Artykuł 8
Zakres danych przekazywanych przez państwa członkowskie
Zgodnie z art. 9-18 państwa członkowskie przekazują Komisji następujące informacje niezbędne do umożliwienia jej monitorowania i ewaluacji WPR:
a) | zdezagregowane dane dotyczące interwencji i beneficjentów; |
b) | wskaźnik trwałych użytków zielonych ustanowiony każdego roku na podstawie art. 48 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/126 (4); |
c) | dane dotyczące interwencji w niektórych sektorach, o których mowa w tytule III rozdział III rozporządzenia (UE) 2021/2115; |
d) | dane dotyczące grup operacyjnych EPI, o których mowa w art. 127 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/2115; |
e) | dane dotyczące lokalnych grup działania i ich działań na rzecz LEADER w rozumieniu art. 3 pkt 15 rozporządzenia (UE) 2021/2115. |
Artykuł 9
Zdezagregowane dane dotyczące interwencji
1. Zdezagregowane dane dotyczące interwencji, o których to danych mowa w art. 8 lit. a) niniejszego rozporządzenia, obejmują wszystkie interwencje w formie płatności bezpośrednich, o których mowa w tytule III rozdział II rozporządzenia (UE) 2021/2115, w tym płatność specyficzną w odniesieniu do bawełny, o której mowa w tym rozdziale sekcja 3 podsekcja 2, oraz wszystkie interwencje związane z rozwojem obszarów wiejskich, o których mowa w tytule III rozdział IV tego rozporządzenia, z wyłączeniem interwencji związanych z LEADER, o których mowa w art. 8 lit. e) niniejszego rozporządzenia.
2. Państwa członkowskie przekazują zdezagregowane dane, o których mowa w ust. 1, za rolniczy rok budżetowy w rozbiciu na kwoty jednostkowe w odniesieniu do każdego wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność każdego beneficjenta. Sumuje się wszystkie transakcje przeprowadzone w ciągu rolniczego roku budżetowego.
3. Szczegółowe zasady w odniesieniu do treści zdezagregowanych danych dotyczących interwencji określono w załączniku IV pkt 1, 2 i 3.
Artykuł 10
Zdezagregowane dane dotyczące beneficjentów
1. Zdezagregowane dane dotyczące beneficjentów, o których to danych mowa w art. 8 lit. a) niniejszego rozporządzenia, obejmują informacje na temat rolników w rozumieniu art. 3 pkt 1 rozporządzenia (UE) 2021/2115 oraz beneficjentów w rozumieniu art. 3 pkt 13 tego rozporządzenia otrzymujących wsparcie w ramach interwencji objętych zintegrowanym systemem zarządzania i kontroli, o którym mowa w art. 65 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 (5) ("system zintegrowany").
2. Państwa członkowskie przekazują zdezagregowane dane dotyczące beneficjentów dla rolniczego roku budżetowego.
3. Szczegółowe zasady w odniesieniu do treści zdezagregowanych danych dotyczących beneficjentów określono w załączniku IV pkt 4.
Artykuł 11
Wskaźnik trwałych użytków zielonych
Wskaźnik trwałych użytków zielonych, o którym mowa w art. 8 lit. b) niniejszego rozporządzenia, zgłasza się na poziomie ustanowionym przez państwa członkowskie zgodnie z art. 48 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126.
Artykuł 12
Dane dotyczące interwencji w niektórych sektorach
1. Dane dotyczące interwencji w niektórych sektorach, o których to danych mowa w art. 8 lit. c) niniejszego rozporządzenia, obejmują dane dotyczące interwencji w sektorach wymienionych w art. 42 rozporządzenia (UE) 2021/2115.
2. Szczegółowe zasady w odniesieniu do treści danych dotyczących interwencji określono w załączniku V.
Artykuł 13
Dane dotyczące grup operacyjnych EPI
1. Dane dotyczące grup operacyjnych EPI, o których to danych mowa w art. 8 lit. d) niniejszego rozporządzenia, obejmują informacje na temat projektów grup operacyjnych EPI, o których to projektach mowa w art. 127 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/2115.
2. Szczegółowe zasady w odniesieniu do treści zdezagregowanych danych dotyczących grup operacyjnych EPI określono w załączniku VI.
Artykuł 14
Dane dotyczące lokalnych grup działania i ich działań na rzecz LEADER
1. Dane dotyczące lokalnych grup działania i ich działań na rzecz LEADER, o których to danych mowa w art. 8 lit. e) niniejszego rozporządzenia, obejmują informacje na temat interwencji zrealizowanych w oparciu o w art. 77 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/2115.
2. Szczegółowe zasady w odniesieniu do treści danych dotyczących lokalnych grup działania i ich działań na rzecz LEADER określono w załączniku VII.
Artykuł 15
Termin i częstotliwość przekazywania danych
1. Począwszy od roku sprawozdawczego 2025 państwa członkowskie przekazują corocznie do 30 kwietnia roku N zdezagregowane dane dotyczące interwencji i beneficjentów, o których to danych mowa w art. 8 lit. a), w związku z interwencjami, w odniesieniu do których dokonano płatności w rolniczym roku budżetowym N-1.
W 2024 r. państwa członkowskie mogą przekazać zdezagregowane dane dotyczące interwencji do 30 listopada 2024 r. w związku z interwencjami, w odniesieniu do których dokonano płatności w rolniczym roku budżetowym 2023. Jeżeli państwa członkowskie nie przekażą zdezagregowanych danych dotyczących interwencji w 2024 r., przekazują je w 2025 r. zgodnie z akapitem pierwszym niniejszego ustępu.
Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego niniejszego ustępu dane dotyczące beneficjentów związane z obszarami zadeklarowanymi oraz gruntami w ramach norm dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska przekazuje się w roku N w związku z interwencjami, w odniesieniu do których wystąpiono o płatności w roku kalendarzowym N-2.
2. Państwa członkowskie składają corocznie sprawozdanie dotyczące wskaźnika trwałych użytków zielonych, o którym mowa w art. 8 lit. b), do 15 marca roku N w odniesieniu do obszaru zadeklarowanego w roku kalendarzowym N-1. Pierwszym rokiem sprawozdawczym jest rok 2024.
3. Państwa członkowskie przekazują dane dotyczące interwencji w niektórych sektorach, o których to danych mowa w art. 8 lit. c), corocznie do:
a) | 15 czerwca roku N w odniesieniu do danych z roku kalendarzowego N-1, o których mowa w załączniku V pkt 1, pkt 2 lit. a) i c) oraz pkt 3-7; |
b) | 31 stycznia roku N w odniesieniu do danych z roku kalendarzowego N, o których mowa w załączniku V pkt 2 lit. b); |
c) | 15 czerwca roku N w odniesieniu do danych z roku budżetowego N-1, o których mowa w załączniku V pkt 8-10. |
Pierwszym rokiem przekazywania raportu jest rok 2023 w przypadku danych, o których mowa w załączniku V pkt 1 i pkt 2 lit. b), rok 2024 w przypadku danych, o których mowa w pkt 2 lit. a) i c) oraz pkt 3-7 tego załącznika, oraz rok 2025 w przypadku danych, o których mowa w pkt 8-10 tego załącznika.
Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego i drugiego niniejszego ustępu w odniesieniu do sektora pszczelarskiego stosuje się następujące zasady:
a) | państwa członkowskie co dwa lata przekazują dane, o których mowa w załączniku V pkt 5 i 6; |
b) | dane, o których mowa w załączniku V pkt 5, obejmują rok kalendarzowy poprzedzający rok przekazywania raportu; |
c) | dane, o których mowa w załączniku V pkt 6, obejmują dwa lata kalendarzowe poprzedzające rok przekazywania raportu; |
d) | pierwszym rokiem przekazywania raportu jest rok 2023 w odniesieniu do danych, o których mowa w załączniku V pkt 4, 5 i 6, oraz rok 2024 w odniesieniu do pkt 9 tego załącznika. W 2023 r. dane, o których mowa w załączniku V pkt 5 i 6, można przekazać do 15 września. |
4. Państwa członkowskie przekazują dane dotyczące grup operacyjnych EPI, o których to danych mowa w art. 8 lit. d), niezwłocznie po zatwierdzeniu projektu grupy operacyjnej, począwszy od 2023 r.
5. Państwa członkowskie przekazują dane dotyczące lokalnych grup działania i ich działań na rzecz LEADER, o których to danych mowa w art. 8 lit. e), w następujący sposób:
a) | do 30 kwietnia 2026 r. zbiorcze dane w związku z operacjami, w odniesieniu do których dokonano płatności w latach budżetowych 2023-2025, oraz |
b) | do 30 kwietnia 2030 r. zbiorcze dane w związku z operacjami, w odniesieniu do których dokonano płatności w latach budżetowych 2023-2029. |
Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego niniejszego ustępu dane na temat zmiennych dotyczących lokalnych grup działania określonych w załączniku VII pkt 1 należy przekazywać do 30 kwietnia roku N w odniesieniu do lokalnych grup działania wybranych do 31 grudnia roku N-1.
Artykuł 16
Przekazywanie danych
1. Dane, o których mowa w art. 8 lit. a), b), d) i e), przekazuje się Komisji za pomocą elektronicznego systemu bezpiecznej wymiany informacji zwanego "SFC2021", w odniesieniu do którego obowiązki Komisji i państw członkowskich określono w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/2289 (6).
Dane, o których mowa w art. 8 lit. c), przekazuje się Komisji z wykorzystaniem systemu informacji udostępnionego przez Komisję zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1185 (7).
2. Jeżeli chodzi o zdezagregowane dane dotyczące interwencji i beneficjentów, które należy przekazywać zgodnie z art. 8 lit. a) niniejszego rozporządzenia, dane przekazuje Komisji agencja płatnicza, o której mowa w art. 9 rozporządzenia (UE) 2021/2116, lub - w przypadku gdy w państwie członkowskim akredytowana jest więcej niż jedna agencja płatnicza - jednostka koordynująca, o której mowa w art. 10 tego rozporządzenia.
3. Jeżeli chodzi o wskaźnik dotyczący trwałych użytków zielonych, dane, które należy przekazać zgodnie z art. 8 lit. b), przekazuje agencja płatnicza lub jednostka koordynująca.
4. Jeżeli chodzi o zdezagregowane dane dotyczące interwencji w niektórych sektorach, które należy przekazywać zgodnie z art. 8 lit. c), dane dotyczące grup operacyjnych EPI, które należy przekazywać zgodnie z art. 8 lit. d), oraz dane dotyczące lokalnych grup działania i ich działań na rzecz LEADER, które należy przekazywać zgodnie z art. 8 lit. e), dane takie mogą przekazywać państwa członkowskie lub wszelkie podmioty przez nie upoważnione.
Artykuł 17
Należycie skompletowane dane
Państwa członkowskie zapewniają, aby dane na potrzeby monitorowania i ewaluacji, o których mowa w art. 8, były kompletne i spójne, a także aby ich treść była rejestrowana i przedstawiana zgodnie z wymogami określonymi w załącznikach IV-VII. W tym celu państwa członkowskie przeprowadzają kontrole z wykorzystaniem systemu komputerowego.
Artykuł 18
Kontrola i korekta danych
1. Państwa członkowskie są odpowiedzialne za korekty błędów pisarskich, oczywistych błędów lub błędów o charakterze czysto redakcyjnym w danych, o których mowa w art. 8.
2. W przypadku przekazania błędnych danych lub w przypadku wystąpienia problemu z przekazaniem danych państwa członkowskie niezwłocznie informują Komisję i korygują dane.
3. Bez uszczerbku dla kontroli przeprowadzanych przez państwa członkowskie Komisja może przeprowadzać kontrole w celu sprawdzenia, czy państwa członkowskie dostarczyły należycie skompletowane i spójne dane. W przypadku przedłożenia błędnych danych Komisja może zwrócić się do państw członkowskich o skorygowanie przekazanych danych.
Artykuł 19
Wykorzystywanie danych
Komisja nie ujawnia ani nie wykorzystuje danych osobowych uzyskanych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem do celów innych niż wypełnianie swoich obowiązków w kontekście ram realizacji celów zgodnie z tytułem VII rozdział I rozporządzenia (UE) 2021/2115 oraz monitorowanie i ewaluacja WPR zgodnie z art. 143 tego rozporządzenia.
TYTUŁ III
PRZEPISY KOŃCOWE
Artykuł 20
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 6 września 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 1.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/2290 z dnia 21 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące metod obliczania wspólnych wskaźników produktu i rezultatu określonych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2021/2115 (Dz.U. L 458 z 22.12.2021, s. 486).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159).
(4) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/126 z dnia 7 grudnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 o dodatkowe wymogi w odniesieniu do niektórych rodzajów interwencji określonych przez państwa członkowskie w ich planach strategicznych WPR na lata 2023-2027 na podstawie tego rozporządzenia, jak również o przepisy dotyczące współczynnika dotyczącego normy dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (GAEC) nr 1 (Dz.U. L 20 z 31.1.2022, s. 52).
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1306/2013 (Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 187).
(6) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/2289 z dnia 21 grudnia 2021 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 w sprawie prezentacji treści planów strategicznych WPR oraz w sprawie elektronicznego systemu bezpiecznej wymiany informacji (Dz.U. L 458 z 22.12.2021, s. 463).
(7) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/1185 z dnia 20 kwietnia 2017 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 i (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do przekazywanych Komisji powiadomień o informacjach i dokumentach oraz zmieniające i uchylające niektóre rozporządzenia Komisji (Dz.U. L 171 z 4.7.2017, s. 113).
ZAŁĄCZNIK I
KLUCZOWE ELEMENTY EWALUACJI ORAZ ZALECANE CZYNNIKI PRZYCZYNIAJĄCE SIĘ DO SUKCESU, O KTÓRYCH MOWA W ART. 1 UST. 2
Cel | Kluczowe elementy podlegające ocenie | Zalecane czynniki przyczyniające się do sukcesu |
Wspieranie godziwych dochodów gospodarstw i odporności sektora rolnictwa w całej Unii w celu zwiększenia długoterminowego bezpieczeństwa żywnościowego oraz różnorodności w rolnictwie, a także zapewnienia zrównoważoności ekonomicznej produkcji rolnej w Unii | Godziwe dochody gospodarstw Godziwe dochody gospodarstw oznaczają nie tylko dochody, które są stabilne, ale także dochody, których rozkład jest sprawiedliwy. | Poziom dochodów z działalności rolniczej w gospodarstwach objętych wsparciem rośnie lub przynajmniej jest stabilny, a dysproporcje między gospodarstwami i w stosunku do innych sektorów gospodarki maleją, biorąc pod uwagę ogólne tendencje w gospodarce. |
Odporność Odporność obejmuje wspieranie rolników w obliczu potencjalnych zagrożeń i specyficznych ograniczeń, które mogą zmusić ich do zaniechania działalności rolniczej. | Wsparcie dochodów jest rozdzielane pomiędzy najbardziej potrzebujących rolników. | |
Zwiększenie zorientowania na rynek i konkurencyjności gospodarstw zarówno w perspektywie krótkoterminowej, jak i długoterminowej, w tym większe ukierunkowanie na badania naukowe, technologię i cyfryzację | Zwiększone zorientowanie na rynek Na podstawie bilansu handlu rolno-spożywczego (przywóz-wywóz). | Zwiększa się handel rolno-spożywczy. |
Konkurencyjność gospodarstw Na podstawie zwiększonej wydajności kapitału, pracy i gruntów dzięki innowacjom. | Wzrasta wydajność w gospodarstwach objętych wsparciem. | |
Poprawa pozycji rolników w łańcuchu wartości | Pozycja rolników w łańcuchu żywnościowym Integracja rolników w ramach łańcucha żywnościowego oraz udział w systemach jakości i produkcji ekologicznej w celu zwiększenia wartości dodanej. | Rośnie udział produkcji sprzedanej dzięki systemom jakości i produkcji ekologicznej. Rośnie udział produkcji sprzedanej przez organizacje producentów (OP) i inne formy organizacji rolników objętych wsparciem. Rośnie wartość dodana brutto dla rolników zrzeszonych w OP i innych formach organizacji rolników lub uczestniczących w systemach jakości i produkcji ekologicznej. |
Przyczynianie się do łagodzenia zmiany klimatu i przystosowywania się do niej, w tym poprzez redukcję emisji gazów cieplarnianych i zwiększenie sekwestracji węgla, a także promowanie zrównoważonej energii | Łagodzenie zmiany klimatu Na podstawie emisji gazów cieplarnianych i sekwestracji węgla. | Spada emisja gazów cieplarnianych z rolnictwa. Zwiększa się lub utrzymuje sekwestracja węgla organicznego w glebie. Zwiększają się zdolności produkcyjne w zakresie energii odnawialnej. |
Przystosowanie się do zmiany klimatu Na podstawie odporności rolnictwa na zmianę klimatu. | Rośnie odporność rolnictwa na zmianę klimatu. | |
Wspieranie zrównoważonego rozwoju zasobów naturalnych, takich jak woda, gleba i powietrze, i wydajnego gospodarowania nimi, w tym poprzez ograniczanie uzależnienia od środków chemicznych | Wydajne gospodarowanie zasobami naturalnymi Na podstawie zachowania lub zwiększenia jakości i ilości zasobów naturalnych dzięki zmniejszeniu zanieczyszczeń i eksploatacji. | Zmniejszają się emisja amoniaku z rolnictwa, wypłukiwanie składników pokarmowych i erozja gleby. Poprawia się bilans składników pokarmowych na gruntach rolnych, co zmniejsza ich straty. Zmniejsza się presja na naturalne zbiorniki wodne. Zmniejsza się stosowanie i ryzyko związane ze stosowaniem pestycydów chemicznych oraz stosowanie bardziej niebezpiecznych pestycydów. |
Przyczynianie się do powstrzymania utraty różnorodności biologicznej i odwrócenia tego procesu, wzmacnianie usług ekosystemowych oraz ochrona siedlisk i krajobrazu | Powstrzymanie utraty różnorodności biologicznej Na podstawie różnorodności biologicznej i siedlisk na gruntach rolnych lub innych obszarach, na które wpływ mają praktyki rolnicze lub leśne. | Poprawia się różnorodność biologiczna związana z gruntami rolnymi lub przynajmniej jej utrata jest zatrzymana. Poprawia się różnorodność biologiczna na obszarach Natura 2000, na które oddziałuje rolnictwo lub leśnictwo, lub przynajmniej jej utrata jest zatrzymana. Wzrasta różnorodność biologiczna w rolnictwie. |
Usługi ekosystemowe Na podstawie elementów krajobrazu, które stanowią wkład w usługi ekosystemowe, dzięki temu, że są siedliskami odpowiednich gatunków (np. poprzez zapylanie, zwalczanie szkodników), dzięki procesom biofizycznym (np. poprzez kontrolę erozji, utrzymanie jakości wody) czy wartościom kulturowym (np. wartości estetycznej). | Tendencje dotyczące zapylaczy poprawiają się lub przynajmniej są stabilne. Obszar pokryty elementami krajobrazu na gruntach rolnych rozszerza się lub się utrzymuje. | |
Przyciąganie i wspieranie młodych rolników i innych nowych rolników oraz ułatwianie rozwoju zrównoważonej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich | Wymiana pokoleniowa rolników Na podstawie wsparcia dla młodych rolników i nowych rolników w zakładaniu i kontynuowaniu działalności. | Rośnie liczba młodych i nowych rolników. |
Rozwój działalności gospodarczej Na podstawie wsparcia wiejskich przedsiębiorstw typu start-up i dywersyfikacji gospodarstw. | Rośnie liczba przedsiębiorstw na obszarach wiejskich. | |
Promowanie zatrudnienia, wzrostu, równości płci, w tym udziału kobiet w rolnictwie, włączenia społecznego i rozwoju lokalnego na obszarach wiejskich, w tym biogospodarki o obiegu zamkniętym i zrównoważonego leśnictwa | Zrównoważona gospodarka wiejska Na podstawie wzrostu gospodarczego i wspierania zatrudnienia. | Gospodarka obszarów wiejskich rozwija się lub przynajmniej jest stabilna, a różnica między miastem a wsią się zmniejsza. Poprawia się wskaźnik zatrudnienia na obszarach wiejskich. Rośnie liczba przedsiębiorstw powiązanych z biogospodarką. Rozwija się zrównoważone leśnictwo. |
Rozwój lokalny Zapewnienie lokalnych usług i infrastruktury. | Poprawiają się lokalne usługi i infrastruktura. | |
Równość płci i włączenie społeczne Wspieranie udziału kobiet w rolnictwie i gospodarce, równość dochodów i ograniczenie ubóstwa. | Poprawia się zatrudnienie i udział kobiet w rolnictwie. Wsparcie w ramach planu strategicznego WPR rozkłada się bardziej sprawiedliwie. Zmniejsza się ubóstwo na obszarach wiejskich. | |
Poprawa reagowania rolnictwa Unii na potrzeby społeczne dotyczące żywności i zdrowia, w tym w zakresie żywności wysokiej jakości, bezpiecznej, bogatej w składniki odżywcze i produkowanej w zrównoważony sposób, w zakresie zmniejszenia marnowania żywności, zwiększenia dobrostanu zwierząt i zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe | Jakość i bezpieczeństwo żywności Na podstawie wspierania systemów jakości, promowania dobrostanu zwierząt i zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe. | Rośnie wartość produkcji sprzedanej w ramach systemów jakości. Poprawia się dobrostan zwierząt i zmniejsza się stosowanie środków przeciwdrobnoustrojowych. |
Modernizacja sektora poprzez sprzyjanie rozwojowi wiedzy, innowacji i cyfryzacji oraz ich upowszechnianie w rolnictwie i na obszarach wiejskich, a także zachęcanie rolników do ich wykorzystywania, poprzez ułatwienie dostępu do badań, innowacji, wymiany wiedzy i szkoleń | System wiedzy i innowacji w rolnictwie (AKIS) oraz strategia cyfrowa Na podstawie wsparcia działań strategicznych dotyczących AKIS, interwencji związanych z AKIS oraz strategii cyfrowej i ich wpływu na absorpcję innowacji przez rolników. | Coraz większa liczba rolników uczestniczy w programach szkoleniowych lub korzysta z doradztwa rolniczego. Rolnicy zmieniają praktyki rolnicze po udziale w programach szkoleniowych lub skorzystaniu z doradztwa rolniczego. Coraz większa liczba rolników otrzymuje wsparcie dotyczące technologii cyfrowej w rolnictwie w ramach planu strategicznego WPR. Rosną wydatki w ramach planu strategicznego WPR przeznaczone na wsparcie tworzenia innowacji i dzielenia się wiedzą. |
ZAŁĄCZNIK II
MINIMALNE WYMOGI DOTYCZĄCE STRUKTURY I TREŚCI PLANU EWALUACJI, O KTÓRYCH TO WYMOGACH MOWA W ART. 4 UST. 1
1. Cele i potrzeby
Oświadczenie dotyczące celów planu ewaluacji i potrzeb związanych z ewaluacją, służące zapewnieniu podjęcia wystarczających i odpowiednich działań ewaluacyjnych, w szczególności w celu dostarczenia informacji potrzebnych do kierowania programem, kształtowania następnego okresu objętego programem polityki oraz zapewnienia dostępności danych potrzebnych do ewaluacji planu strategicznego WPR.
2. Zarządzanie i koordynacja
Krótki opis przyjętego systemu monitorowania i ewaluacji na potrzeby planu strategicznego WPR, ze wskazaniem najważniejszych zaangażowanych podmiotów oraz ich obowiązków.
3. Identyfikacja zainteresowanych stron
Krótki opis odpowiednich zainteresowanych stron, o których mowa w art. 4 ust. 2, i ich potrzeb związanych z działaniami ewaluacyjnymi oraz, w stosownych przypadkach, budowaniem zdolności.
4. Ramy czasowe
Orientacyjne planowanie ewaluacji i badań wspierających ewaluację, które zostaną przeprowadzone w cyklu programowania, a także uzasadnienie dokonanych wyborów, w tym:
a) | ewaluacji służących ocenie wkładu planów strategicznych WPR w osiągnięcie celów WPR, które zostaną przeprowadzone w trakcie wdrażania planu strategicznego WPR; |
b) | w stosownych przypadkach ewaluacji dotyczących konkretnych tematów, o których mowa w art. 2 lit. e); |
c) | badań wspierających oraz innych działań badawczych i analitycznych na potrzeby ewaluacji. |
5. Dane i informacje
Krótki opis ustaleń, o których mowa w art. 7 ust. 2, mających na celu zapewnienie dostępności danych do celów monitorowania i ewaluacji, w tym określenie głównych źródeł danych, które zostaną wykorzystane, ustaleń instytucjonalnych dotyczących przekazywania danych oraz ustaleń dotyczących kontroli jakości danych. Sekcja ta powinna również obejmować identyfikację luk w danych oraz działań mających na celu ich usunięcie, w tym terminowe uruchomienie systemów danych.
6. Komunikacja i działania następcze
Opis sposobu rozpowszechniania wniosków z ewaluacji wśród odbiorców docelowych, wraz z opisem ustanowionych mechanizmów podejmowania działań następczych i wykorzystania wniosków z ewaluacji.
7. Zasoby, wsparcie techniczne i budowanie zdolności
Opis niezbędnych i przewidywanych zasobów służących realizacji planu ewaluacji, wraz ze wskazaniem zdolności administracyjnych, danych, środków finansowych oraz potrzeb w zakresie IT.
Opis wdrażania wsparcia na rzecz programu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 i 4, w tym wsparcia technicznego i działań w zakresie budowania zdolności prowadzonych w celu zapewnienia możliwości pełnej realizacji planu ewaluacji oraz planowanego wsparcia lokalnych grup działania w zakresie ewaluacji strategii rozwoju lokalnego.
ZAŁĄCZNIK III
Wskaźniki oddziaływania, o których mowa w art. 6 ust. 5
Kod wskaźnika (1) | Nazwa wskaźnika |
I.2 | Zmniejszanie różnic w dochodach: zmiany w dochodach z działalności rolniczej w porównaniu z gospodarką ogółem |
I.3 | Zmniejszenie zmienności dochodów gospodarstwa: zmiany poziomu dochodów z działalności rolniczej |
I.4 | Wspieranie godziwych dochodów gospodarstw: zmiany poziomu dochodów z działalności rolniczej w podziale na typy rolnicze (w porównaniu do średniej w rolnictwie) |
I.5 | Przyczynianie się do równowagi terytorialnej: zmiany poziomu dochodów z działalności rolniczej na obszarach z ograniczeniami naturalnymi (w porównaniu do średniej) |
I.10 | Przyczynianie się do łagodzenia zmiany klimatu: emisje gazów cieplarnianych z rolnictwa |
I.12 | Zwiększenie wykorzystania zrównoważonej energii w rolnictwie: zrównoważone wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych w rolnictwie i leśnictwie |
I.14 | Poprawa jakości powietrza: emisje amoniaku z rolnictwa |
I.15 | Poprawa jakości wody: bilans składników pokarmowych brutto na gruntach rolnych |
I.26 | Sprawiedliwsza WPR: dystrybucja wsparcia w ramach WPR |
(1) Załącznik I do rozporządzenia (UE) 2021/2115.
ZAŁĄCZNIK IV
ZASADY W ODNIESIENIU DO ZDEZAGREGOWANYCH DANYCH DOTYCZĄCYCH INTERWENCJI I BENEFICJENTÓW, O KTÓRYCH TO ZASADACH MOWA W ART. 9 UST. 3 I ART. 10 UST. 3
Przekazywanie zdezagregowanych danych dotyczących interwencji
1. | Przy zgłaszaniu danych dotyczących interwencji do celów monitorowania i ewaluacji, o których to danych mowa w art. 8 lit. a) niniejszego rozporządzenia, państwa członkowskie stosują się do metod obliczania wskaźników produktu i rezultatu określonych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/2290 oraz do następujących zaleceń:
|
2. | Państwa członkowskie przekazują następujący wykaz zmiennych objętych monitorowaniem, w podziale na interwencje w odniesieniu do każdego beneficjenta, zgodnie z konkretną formą interwencji i ich logiką:
|
3. | Państwa członkowskie podają udział wartości produktu w liczniku odpowiednich wskaźników rezultatu określonych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2021/2115, stosując następujące zmienne rezultatu:
|
Zgłaszanie danych dotyczących beneficjentów
4. | Państwa członkowskie przekazują następujący wykaz zmiennych dotyczących beneficjentów, zgodnie z konkretną formą interwencji i ich logiką:
|
(1) Dyrektywa Rady 91/676/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. dotycząca ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego (Dz.U. L 375 z 31.12.1991, s. 1).
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 (Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 1).
ZAŁĄCZNIK V
ZASADY W ODNIESIENIU DO DANYCH DOTYCZĄCYCH INTERWENCJI W NIEKTÓRYCH SEKTORACH, O KTÓRYCH TO ZASADACH MOWA W ART. 12 UST. 2
Informacje administracyjne i informacje w podziale na sektory
W przypadku interwencji w niektórych sektorach, o których mowa w tytule III rozdział III rozporządzenia (UE) 2021/2115, państwa członkowskie przekazują informacje administracyjne oraz informacje w podziale na sektory za pośrednictwem następujących formularzy:
1. | Formularz A.1. Formularz ten dotyczy sektora owoców i warzyw, sektora pszczelarskiego, sektora wina, sektora chmielu, sektora oliwy z oliwek i oliwek stołowych oraz pozostałych sektorów, o których mowa odpowiednio w art. 42 lit. a)-f) rozporządzenia (UE) 2021/2115, w odniesieniu do których państwa członkowskie corocznie podają odniesienia (hiperłącza) do przepisów krajowych przyjętych przez nie w poprzednim roku kalendarzowym w celu realizacji interwencji sektorowych. |
2. | Formularz A.2. Formularz ten dotyczy sektora owoców i warzyw, sektora chmielu, sektora oliwy z oliwek i oliwek stołowych oraz pozostałych sektorów. Państwa członkowskie przekazują corocznie następujące informacje rynkowe:
Informacje, o których mowa w lit. a) i c), zgłasza się za poprzedni rok kalendarzowy. Informacje, o których mowa w lit. b), zgłasza się za bieżący rok kalendarzowy. |
3. | Formularz A.3. Formularz ten dotyczy sektora owoców i warzyw, w odniesieniu do którego państwa członkowskie przekazują corocznie informacje rynkowe na temat krajowej pomocy finansowej dla OP za poprzedni rok kalendarzowy w następujący sposób:
|
4. | Formularz A.4. Formularz ten dotyczy informacji, które państwa członkowskie przekazują corocznie w odniesieniu do sektora pszczelarskiego: łączna liczba uli gotowych do zimowania na terytorium państw członkowskich w okresie od 1 września do 31 grudnia, określona zgodnie z ustaloną wiarygodną metodą określoną w planach strategicznych WPR. |
5. | Formularz A.5. Formularz ten dotyczy innych informacji rynkowych, które państwa członkowskie przekazują co dwa lata w odniesieniu do sektora pszczelarskiego, obejmujących rok kalendarzowy poprzedzający zgłoszenie:
|
6. | Formularz A.6. Formularz ten dotyczy innych informacji rynkowych, które państwa członkowskie przekazują co dwa lata w odniesieniu do sektora pszczelarskiego, obejmujących dwa lata kalendarzowe poprzedzające zgłoszenie:
|
7. | Formularz A.7. Formularz ten dotyczy pozostałych sektorów, w odniesieniu do których państwa członkowskie przekazują corocznie następujące informacje rynkowe za poprzedni rok kalendarzowy:
|
Informacje dotyczące wydatków
W przypadku interwencji w niektórych sektorach, o których mowa w tytule III rozdział III rozporządzenia (UE) 2021/2115, państwa członkowskie przekazują informacje dotyczące wydatków za pomocą następujących formularzy:
8. | Formularz B.1. Formularz ten dotyczy sektora owoców i warzyw, sektora chmielu, sektora oliwy z oliwek i oliwek stołowych oraz pozostałych sektorów, o których mowa w art. 42 lit. a) i lit. d)-f) rozporządzenia (UE) 2021/2115, w odniesieniu do których państwo członkowskie corocznie przekazuje następujące informacje dotyczące poprzedniego rolniczego roku budżetowego w podziale na sektory:
|
9. | Formularz B.2. Formularz ten dotyczy sektora pszczelarskiego, w odniesieniu do którego państwa członkowskie składają coroczne sprawozdanie z całkowitych wydatków publicznych poniesionych (w EUR lub w walucie krajowej) w trakcie rolniczego roku budżetowego, w podziale na interwencje. |
10. | Formularz B.3. Formularz ten dotyczy sektora wina, w odniesieniu do którego państwa członkowskie przekazują corocznie następujące informacje dotyczące poprzedniego rolniczego roku budżetowego:
|
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671).
ZAŁĄCZNIK VI
ZASADY W ODNIESIENIU DO DANYCH DOTYCZĄCYCH GRUP OPERACYJNYCH EUROPEJSKIEGO PARTNERSTWA INNOWACYJNEGO NA RZECZ WYDAJNEGO I ZRÓWNOWAŻONEGO ROLNICTWA (EPI), O KTÓRYCH TO ZASADACH MOWA W ART. 13 UST. 2
Dane obowiązkowe
1. | Państwa członkowskie przekazują następujące dane obowiązkowe dotyczące grup operacyjnych EPI:
|
Zalecane dane
2. | Zdecydowanie zachęca się państwa członkowskie do zgłaszania następujących zalecanych danych dotyczących grup operacyjnych EPI:
|
Dane nieobowiązkowe
3. | Państwa członkowskie mogą zgłaszać następujące dane nieobowiązkowe dotyczące grup operacyjnych EPI:
|
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylające decyzję nr 1982/2006/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 104).
(2) Komunikat Komisji z dnia 20 maja 2020 r. - Strategia "od pola do stołu" na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego.
(3) Komunikat Komisji z dnia 20 maja 2020 r. - Unijna strategia na rzecz bioróżnorodności 2030: Przywracanie przyrody do naszego życia.
(4) Komunikat Komisji z dnia 16 lipca 2021 r. - Nowa strategia leśna UE 2030.
(5) Komunikat Komisji z dnia 15 grudnia 2021 r. - Zrównoważony obieg węgla.
ZAŁĄCZNIK VII
ZASADY W ODNIESIENIU DO DANYCH DOTYCZĄCYCH LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA I ICH DZIAŁAŃ NA RZECZ LEADER, O KTÓRYCH TO ZASADACH MOWA W ART. 14 UST. 2
Dane dotyczące LGD
1. | Państwa członkowskie przekazują do 30 kwietnia roku N zmienne określone w lit. a)-g), w podziale na LGD, dla LGD wybranych do 31 grudnia roku N-1. Dane odnoszą się do sytuacji LGD w momencie wyboru i są przekazywane tylko raz.
|
Dane dotyczące działań LGD
2. | Państwa członkowskie przekazują LGD wykaz zmiennych dotyczących działań LGD określonych w lit. a)-d), w latach 2026 i 2030, od momentu dokonania pierwszej płatności na rzecz danej operacji. Sprawozdanie w roku N odnosi się do wszystkich operacji, w odniesieniu do których dokonano płatności do 15 października N-1. Zmienne te odnoszą się do liczby operacji realizowanych zgodnie z art. 34 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/1060.
|
Dane dotyczące finansów LGD
3. | Państwa członkowskie składają sprawozdania dotyczące zmiennych określonych w lit. a), b) i c) w zakresie finansów LGD w latach 2026 i 2030. Sprawozdanie w roku N odnosi się do wszystkich operacji, w odniesieniu do których dokonano płatności do 15 października N-1.
|
Wkład we wskaźniki rezultatu
4. | Państwa członkowskie przekazują w latach 2026 i 2030 informacje w podziale na LGD dotyczące wkładu strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność we wszystkie odpowiednie wskaźniki rezultatu, o których mowa w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2021/2115, wybrane w ich planach strategicznych WPR po wyborze strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Sprawozdanie w roku N odnosi się do wszystkich operacji, w odniesieniu do których dokonano płatności do 15 października roku N-1. |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00