ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/2289
z dnia 21 grudnia 2021 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 w sprawie prezentacji treści planów strategicznych WPR oraz w sprawie elektronicznego systemu bezpiecznej wymiany informacji
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 (1), w szczególności jego art. 117 i art. 150 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Zgodnie z art. 104 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2115 państwa członkowskie ustanawiają plany strategiczne WPR zgodnie z tym rozporządzeniem w celu wdrożenia unijnego wsparcia finansowanego z EFRG i EFRROW. Należy ustanowić przepisy dotyczące prezentacji treści tych planów strategicznych WPR, w szczególności na podstawie wymogów określonych w art. 107-115 tego rozporządzenia. |
(2) | Aby umożliwić Komisji spójną i pełną ocenę treści planów strategicznych WPR, państwa członkowskie powinny mieć możliwość dołączenia dodatkowych załączników niewymaganych zgodnie z art. 115 rozporządzenia (UE) 2021/2115 i niepodlegających zatwierdzeniu zgodnie z art. 118 i 119 tego rozporządzenia. |
(3) | Art. 150 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2115 stanowi, że Komisja we współpracy z państwami członkowskimi ustanawia system informacyjny umożliwiający bezpieczną wymianę między Komisją a każdym państwem członkowskim danych będących przedmiotem wspólnego zainteresowania. Należy ustanowić przepisy dotyczące funkcjonowania tego systemu, a w szczególności podziału obowiązków Komisji i państw członkowskich w tym zakresie. Przepisy te powinny mieć zastosowanie do informacji przedkładanych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/2115 bądź aktami delegowanymi lub wykonawczymi przyjętymi na podstawie tego rozporządzenia. |
(4) | Ponieważ państwa członkowskie muszą posiadać przepisy dotyczące prezentacji elementów planów strategicznych WPR oraz przekazywania tych planów przy przedkładaniu ich Komisji do zatwierdzenia, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. |
(5) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Polityki Rolnej, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Treść planu strategicznego WPR
Państwa członkowskie przedstawiają treść planu strategicznego WPR, o której mowa w tytule V rozdział II rozporządzenia (UE) 2021/2115, jak określono w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Dodatkowe załączniki do planu strategicznego WPR
Oprócz informacji określonych w art. 115 rozporządzenia (UE) 2021/2115 państwa członkowskie mogą przedkładać dodatkowe informacje jako oddzielne załączniki do swoich planów strategicznych WPR.
Zatwierdzenie planu strategicznego WPR zgodnie z art. 118 rozporządzenia (UE) 2021/2115 i zatwierdzenie zmiany planu strategicznego WPR zgodnie z art. 119 ust. 10 tego rozporządzenia nie ma zastosowania do tych dodatkowych załączników.
Artykuł 3
Elektroniczny system bezpiecznej wymiany informacji
Państwa członkowskie dokonują wymiany informacji zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/2115 bądź zgodnie z aktami delegowanymi lub wykonawczymi przyjętymi na podstawie tego rozporządzenia za pomocą elektronicznego systemu bezpiecznej wymiany informacji zwanego "SFC2021", w odniesieniu do którego obowiązki Komisji i państw członkowskich określono w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 informacje dotyczące tytułu III rozdział III rozporządzenia (UE) 2021/2115, które mają być przesyłane przez państwa członkowskie zgodnie z aktem wykonawczym, który ma zostać przyjęty na podstawie art. 143 ust. 4 tego rozporządzenia, są przekazywane zgodnie z przepisami ustanowionymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/1185 (2) oraz za pomocą systemu informacji udostępnionego przez Komisję na podstawie tego rozporządzenia wykonawczego.
Artykuł 4
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 grudnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 1.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/1185 z dnia 20 kwietnia 2017 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 i (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do przekazywanych Komisji powiadomień o informacjach i dokumentach oraz zmieniające i uchylające niektóre rozporządzenia Komisji (Dz.U. L 171 z 4.7.2017, s. 113).
ZAŁĄCZNIK I
Prezentacja treści planu strategicznego WPR
1. Deklaracja strategiczna
Ogólny zarys planu strategicznego WPR służy przedstawieniu celów WPR na terytorium państwa członkowskiego. Kładzie się w nim nacisk na główne oczekiwane wyniki i interwencje, w tym na odpowiednie elementy zielonej architektury, w świetle zidentyfikowanych potrzeb, oraz podsumowuje kluczowe decyzje dotyczące przydziału środków. Wykazuje się w nim, w jaki sposób aspekty te są ze sobą powiązane. Można przedstawić najważniejsze informacje na temat sposobu uwzględnienia głównych elementów przewidzianych w zaleceniach Komisji dotyczących planu strategicznego WPR.
2. Ocena potrzeb, strategia interwencji, wskaźniki kontekstowe i plan dotyczący celów końcowych
2.1. Ocena potrzeb
W odniesieniu do każdego celu szczegółowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2021/2115, niniejsza podsekcja planu strategicznego WPR obejmuje:
a) | podsumowanie analizy sytuacji pod względem mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń ("analiza SWOT") w podziale na cztery części (mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia); |
b) | określenie i opis każdej potrzeby, niezależnie od tego, czy uwzględniono ją w interwencjach w ramach planu strategicznego WPR. Obejmuje to:
|
W niniejszej podsekcji określa się na poziomie planu strategicznego WPR:
a) | hierarchię priorytetów potrzeb, w tym racjonalne uzasadnienie dokonanych wyborów oraz zastosowanej metody i zastosowanych kryteriów; |
b) | w stosownych przypadkach wyjaśnienie powodów, dla których niektórych potrzeb nie uwzględniono lub uwzględniono je częściowo w planie strategicznym WPR; |
c) | w stosownych przypadkach ocenę potrzeb określonych obszarów geograficznych, takich jak regiony najbardziej oddalone, obszary górskie i wyspiarskie. |
2.2. Strategia interwencji
W odniesieniu do każdego celu szczegółowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2021/2115, niniejsza podsekcja obejmuje:
a) | opis strategii interwencji wyjaśniający, w jaki sposób połączenie interwencji oraz innych odpowiednich kluczowych elementów planu strategicznego WPR ma współdziałać w zaspokajaniu potrzeb, w tym aspektów terytorialnych, w jaki sposób interwencje przyczyniają się w bezpośredni i znaczący sposób do osiągnięcia celu szczegółowego oraz w jaki sposób łączą się z innymi odpowiednimi instrumentami poza planem strategicznym WPR; |
b) | wybór wskaźników rezultatu na podstawie oceny potrzeb, w tym uzasadnienie celów końcowych i powiązanych celów pośrednich istotnych dla całego planu strategicznego WPR, na podstawie wykazu w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2021/2115. Powiązania między wskaźnikami rezultatu a celami są spójne zarówno z oceną potrzeb, jak i z logiką interwencji, oraz uwzględniają powiązania między interwencjami a wskaźnikami rezultatu. Państwa członkowskie ustalają jedną wartość docelową dla każdego wskaźnika rezultatu dla całego okresu planu strategicznego WPR. Jeżeli cel końcowy jest stosunkiem, państwa członkowskie podają licznik i mianownik. Wartości celów końcowych i rocznych celów pośrednich są spójne i zgodne z potrzebami, a także z wartościami planowanych produktów interwencji powiązanych z odpowiednimi wskaźnikami rezultatu i obejmują, w stosownych przypadkach, dodatkowe finansowanie krajowe, o którym mowa w art. 115 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/2115; |
c) | wyjaśnienie, w jaki sposób interwencje umożliwiają osiągnięcie celów końcowych oraz w jaki sposób są one wzajemnie spójne i zgodne; |
d) | uzasadnienie, że przydziały środków na interwencje są odpowiednie do osiągnięcia wyznaczonych celów końcowych i są zgodne z planem finansowym; |
e) | w stosownych przypadkach uzasadnienie wykorzystania Programu InvestEU i jego wkładu w osiągnięcie co najmniej jednego z celów szczegółowych określonych w art. 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2021/2115 i wybranych w ramach planu strategicznego WPR. Podsekcja ta zawiera również wyjaśnienie krajowego wkładu w osiągnięcie unijnych celów końcowych na 2030 r. określonych w strategii "Od pola do stołu" i unijnej strategii na rzecz bioróżnorodności, aby umożliwić Komisji ocenę spójności i wkładu proponowanego planu strategicznego WPR w unijne prawodawstwo i zobowiązania w zakresie środowiska i klimatu, a w szczególności w realizację odpowiednich unijnych celów końcowych. Państwa członkowskie mogą dodać dalsze informacje w dodatkowym załączniku do planu strategicznego WPR, o którym mowa w art. 2 niniejszego rozporządzenia. |
2.3. Wskaźniki kontekstowe
W odniesieniu do wskaźników kontekstowych wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2021/2115 stosowanych jako mianowniki wskaźników rezultatu w niniejszej podsekcji podaje się wartość bazową i rok, wykorzystując najnowsze dostępne dane.
2.4. Plan dotyczący celów końcowych
W tej podsekcji należy przedstawić w tabeli podsumowującej, dla każdego wskaźnika rezultatu wybranego dla logiki interwencji zgodnie z podsekcją 2.2 lit. b), wartość docelową i roczne cele pośrednie.
3. Spójność strategii
Dla każdej podsekcji niniejsza sekcja zawiera ogólny zarys synergii i komplementarności wynikających z połączenia interwencji i warunków określonych w planie strategicznym WPR.
Niniejsza sekcja zawiera następujące podsekcje:
3.1. Ogólny zarys zielonej architektury
Niniejsza podsekcja zawiera opis:
a) | ogólnego wkładu warunkowości w realizację szczegółowych celów związanych ze środowiskiem i klimatem; |
b) | komplementarności między odpowiednimi warunkami bazowymi, o których mowa w art. 31 ust. 5 i art. 70 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/2115, warunkowością i poszczególnymi interwencjami służącymi osiągnięciu celów związanych ze środowiskiem i klimatem określonych w art. 6 ust. 1 lit. d), e) i f) tego rozporządzenia; |
c) | sposobu, w jaki oczekuje się realizacji zwiększonych ambicji w odniesieniu do celów związanych ze środowiskiem i klimatem, określonych w art. 105 rozporządzenia (UE) 2021/2115; |
d) | wyjaśnienia, w jaki sposób zielona architektura przyczynia się do realizacji długoterminowych krajowych celów końcowych określonych w aktach prawnych, o których mowa w załączniku XIII do rozporządzenia (UE) 2021/2115, lub wynikających z tych aktów, i jest z nimi spójna; |
e) | w odniesieniu do każdej normy dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (GAEC) - opis sposobu wdrażania normy unijnej, obejmujący następujące elementy: streszczenie praktyki stosowanej w gospodarstwie rolnym, zakres terytorialny, rodzaj rolników podlegających normie oraz, w stosownych przypadkach, opis sposobu, w jaki dana praktyka przyczynia się do osiągnięcia głównego celu normy GAEC. Opis ten zawiera następujące informacje:
|
f) | w przypadku gdy państwa członkowskie ustanawiają dodatkowe normy GAEC w stosunku do norm określonych w załączniku III, dotyczące głównych celów tego załącznika, zgodnie z art. 13 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2115, wyjaśnienie praktyki stosowanej w gospodarstwie rolnym, terytorialnego zakresu stosowania, rodzaju rolników podlegających normie oraz opis sposobu, w jaki norma przyczynia się do osiągnięcia celu; |
g) | w stosownych przypadkach wyjaśnienie wkładu WPR w pozyskiwanie wsparcia i zwiększanie skali zintegrowanych strategicznych projektów przyrodniczych przynoszących korzyści społecznościom rolników, jak przewidziano w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/783 (1). |
3.2. Ogólny zarys odpowiednich interwencji i warunków dotyczących młodych rolników
Niniejsza podsekcja obejmuje elementy określone w art. 109 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/2115 oraz, w stosownych przypadkach, wyjaśnienie wkładu WPR w odniesieniu do międzynarodowej mobilności edukacyjnej osób w dziedzinie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich, ze szczególnym uwzględnieniem młodych rolników i kobiet na obszarach wiejskich, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/817 (2).
3.3. Ogólny zarys związku między wsparciem dochodów związanym z produkcją a dyrektywą 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (3)
Niniejsza podsekcja obejmuje elementy określone w art. 109 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2021/2115.
3.4. Ogólny zarys w odniesieniu do celu sprawiedliwszej dystrybucji oraz skuteczniejszego i efektywniejszego ukierunkowania wsparcia dochodu
Niniejsza podsekcja obejmuje elementy określone w art. 109 ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) 2021/2115.
3.5. Ogólny zarys interwencji związanych z sektorem
Niniejsza podsekcja obejmuje elementy określone w art. 109 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (UE) 2021/2115. Ponadto ogólny zarys w podziale na sektory obejmuje w stosownych przypadkach komplementarność z elementami warunkowości.
3.6. Ogólny zarys interwencji, które przyczyniają się do zapewnienia spójnego i zintegrowanego podejścia do zarządzania ryzykiem
W niniejszej podsekcji należy wyjaśnić połączenie interwencji, w tym, w stosownych przypadkach, opcję określoną w art. 19 rozporządzenia (UE) 2021/2115, mającą na celu przyczynienie się do zapewnienia spójnego i zintegrowanego podejścia do zarządzania ryzykiem.
3.7. Wzajemne oddziaływanie między krajowymi i regionalnymi interwencjami i elementami
Niniejsza podsekcja obejmuje:
a) | w stosownych przypadkach opis wzajemnego oddziaływania między interwencjami krajowymi i regionalnymi, w tym podział przydziałów środków na interwencję i na fundusz; |
b) | w przypadku gdy elementy planu strategicznego WPR ustanowiono na poziomie regionalnym, wyjaśnienie, w jaki sposób strategia interwencji zapewnia spójność i zgodność tych elementów z elementami planu strategicznego WPR ustanowionymi na poziomie krajowym. |
3.8. Ogólny zarys wkładu w realizację celu poprawy dobrostanu zwierząt i zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, o którym mowa w art. 6 ust. 1 lit. i) rozporządzenia (UE) 2021/2115.
Niniejsza podsekcja obejmuje elementy określone w art. 109 ust. 2 lit. h) rozporządzenia (UE) 2021/2115.
3.9. Wyjaśnienie, w jaki sposób interwencje i elementy wspólne dla kilku interwencji przyczyniają się do uproszczenia dla beneficjentów końcowych i zmniejszenia obciążenia administracyjnego
Wyjaśnienie to obejmuje w szczególności środki wdrożone w ramach realizacji WPR za pomocą technologii i danych, które pomagają uprościć zarządzanie WPR i jej administrowanie, oraz poprzez uproszczenie koncepcji interwencji w ramach planu strategicznego WPR.
4. Elementy wspólne dla kilku interwencji
4.1. Definicje i minimalne wymogi
Niniejsza podsekcja obejmuje takie elementy jak:
a) działalność rolnicza
W odniesieniu do definicji produkcji rolnej państwa członkowskie przekazują informacje wyłącznie w przypadku, gdy zmieniają definicję w porównaniu z art. 4 ust. 1 lit. c) pkt (i) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 (4).
Jeżeli chodzi o definicję utrzymywania użytków rolnych, definicję taką podaje się dla wszystkich rodzajów użytków rolnych (gruntów ornych, upraw trwałych i trwałych użytków zielonych). W przypadku gdy państwa członkowskie określają odrębne wymogi dla gruntu ugorowanego, należy to wyszczególnić;
b) użytek rolny
W stosownych przypadkach należy przedstawić elementy uzupełniające definicji określonej w rozporządzeniu (UE) 2021/2115.
W szczególności w stosownych przypadkach przedstawia się informacje dotyczące następujących elementów:
(i) | elementów systemów rolno-leśnych, gdy system taki zakłada się lub utrzymuje na użytkach rolnych, określając te elementy dla każdego rodzaju użytków rolnych (gruntów ornych, upraw trwałych i trwałych użytków zielonych); |
(ii) | definicji szkółek; |
(iii) | definicji zagajnika o krótkiej rotacji, która obejmuje co najmniej cykl zbiorów, wykaz gatunków lub kategorii roślin oraz gęstość obsady; |
(iv) | w przypadku trwałych użytków zielonych - opis każdego pojedynczego elementu stosowanego do ich zdefiniowania, takiego jak orka, zaorywanie, ponowny siew z wykorzystaniem różnych rodzajów traw lub określone praktyki lokalne; |
c) kwalifikujący się hektar
W stosownych przypadkach należy przedstawić elementy uzupełniające definicji określonej w rozporządzeniu (UE) 2021/2115, w szczególności jeżeli chodzi o następujące elementy:
(i) | kryteria pozwalające ustalić przewagę działalności rolniczej, w przypadku gdy grunty wykorzystuje się również do prowadzenia działalności pozarolniczej; |
(ii) | kryteria pozwalające zapewnić, aby grunt pozostał w dyspozycji rolnika; |
(iii) | okres, w którym obszar musi być zgodny z definicją "kwalifikującego się hektara"; |
(iv) | jeżeli obszary mogą być wykorzystywane do działalności rolniczej jedynie co drugi rok, uzasadnienie takiej decyzji na podstawie względów ochrony środowiska, różnorodności biologicznej i klimatu; |
(v) | jeżeli można uwzględnić elementy krajobrazu, które nie są chronione na podstawie normy GAEC, w stosownych przypadkach należy podać ich opis, w tym maksymalny rozmiar oraz maksymalny udział w działce, jaki mogą zajmować te elementy krajobrazu; |
(vi) | jeżeli do trwałych użytków zielonych z rozproszonymi elementami niekwalifikującymi się stosuje się stałe współczynniki redukcji w celu określenia obszaru uznawanego za kwalifikujący się, opis zasad stosowanych w odniesieniu do współczynników redukcji; |
(vii) | w przypadku podjęcia decyzji o utrzymaniu kwalifikowalności wcześniej kwalifikujących się obszarów, gdy nie spełniają one już definicji "kwalifikującego się hektara" zgodnie z art. 4 ust. 4 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) 2021/2115 w wyniku wdrożenia systemów krajowych, opis tych systemów krajowych, w tym:
|
d) rolnik aktywny zawodowo
W odniesieniu do definicji rolnika aktywnego zawodowo należy przedstawić, co następuje:
(i) | kryteria identyfikacji tych rolników, którzy prowadzą działalność rolniczą na minimalnym poziomie; |
(ii) | w przypadku gdy jako narzędzie uzupełniające stosowany jest wykaz negatywny działalności pozarolniczej, jego opis; |
(iii) | w stosownych przypadkach kwotę i uzasadnienie kwoty płatności bezpośrednich (nie wyższej niż 5 000 EUR), w ramach której rolnicy są w każdym przypadku uznawani za "rolników aktywnych zawodowo"; |
e) młody rolnik
W odniesieniu do definicji młodego rolnika należy przedstawić, co następuje:
(i) | maksymalną granicę wieku; |
(ii) | warunek bycia "kierującym gospodarstwem"; |
(iii) | wymagane odpowiednie wyszkolenie lub umiejętności; |
f) nowy rolnik
W odniesieniu do definicji nowego rolnika należy przedstawić, co następuje:
(i) | warunek bycia "kierującym gospodarstwem" po raz pierwszy; |
(ii) | wymagane odpowiednie wyszkolenie lub umiejętności; |
g) minimalne wymogi dotyczące otrzymywania płatności bezpośrednich;
W odniesieniu do minimalnych wymogów dotyczących otrzymywania płatności bezpośrednich podaje się opis i uzasadnienie progu lub progów; progi te podaje się, w stosownych przypadkach, w hektarach z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku lub w euro z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku;
h) obszar wiejski
Podaje się definicję lub definicje obszarów wiejskich oraz możliwość zastosowania w całym planie strategicznym WPR;
i) inne definicje na potrzeby planu strategicznego WPR;
W przypadku gdy w całym planie strategicznym WPR stosowane są inne definicje mające zastosowanie do płatności bezpośrednich, rozwoju obszarów wiejskich lub wsparcia sektorowego, należy je opisać, w tym podać szczegółowy zakres ich stosowania.
4.2. Elementy związane z interwencjami w formie płatności bezpośrednich
Niniejsza podsekcja obejmuje:
a) terytorializację
W stosownych przypadkach opis każdej grupy terytoriów, w tym wyjaśnienie podobnych warunków społeczno-gospodarczych lub agronomicznych;
b) uprawnienia do płatności
W stosownych przypadkach, w odniesieniu do opisu systemu uprawnień do płatności i funkcjonowania rezerwy, wskazanie pierwszego roku bez uprawnień, jeżeli planowane jest stopniowe wycofywanie uprawnień;
c) system ujednolicania wewnętrznego
Dla każdej grupy terytoriów, w stosownych przypadkach, i o ile od pierwszego roku nie jest stosowana stawka ryczałtowa, opis metody ujednolicania wewnętrznego, w tym następujące elementy:
(i) | rok docelowy dla maksymalnego poziomu dla wartości uprawnień do płatności i maksymalnego poziomu dla wartości poszczególnych uprawnień do płatności, o których mowa w art. 24 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/2115; |
(ii) | etapy ujednolicania, o których mowa w art. 24 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/2115; |
(iii) | w stosownych przypadkach wartość stawki ryczałtowej osiągniętą w roku docelowym, o której mowa w art. 24 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/2115; |
(iv) | rok docelowy dla minimalnej wartości procentowej ujednolicania i minimalnej wartości jednostkowej jako odsetka planowanej średniej kwoty jednostkowej dla podstawowego wsparcia dochodów do celów zrównoważoności w roku docelowym, o których mowa w art. 24 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/2115; |
(v) | finansowanie ujednolicania, o którym mowa w art. 24 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2021/2115; |
(vi) | w stosownych przypadkach opis zmniejszenia jedynie części uprawnień do płatności przekraczającej średnią planowaną kwotę jednostkową, o której mowa w art. 24 ust. 6 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2021/2115; |
(vii) | w stosownych przypadkach wartość procentową maksymalnego zmniejszenia wartości jednostkowej uprawnienia, o której mowa w art. 24 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2021/2115; |
d) funkcjonowanie rezerwy
Dla każdej grupy terytoriów, jeżeli jest to właściwe, należy wyjaśnić funkcjonowanie rezerwy, określając w szczególności następujące elementy:
(i) | opis systemu tworzenia rezerwy; |
(ii) | opis poszczególnych kategorii kwalifikujących się rolników, ich powiązanego dostępu do rezerwy, przyznawania nowych uprawnień do płatności lub zwiększania wartości istniejących uprawnień do płatności oraz ich kolejności pod względem pierwszeństwa; |
(iii) | przepisy dotyczące finansowego uzupełniania rezerwy; |
(iv) | przepisy dotyczące wygaśnięcia uprawnień do płatności i ich zwrotu na poczet rezerwy; |
e) przepisy dotyczące przenoszenia uprawnień do płatności
W stosownych przypadkach przepisy dotyczące przenoszenia uprawnień do płatności;
f) zmniejszenie płatności bezpośrednich
W stosownych przypadkach opis zmniejszenia płatności i ich ograniczenia, obejmujący w szczególności:
(i) | transze, wartości procentowe zmniejszenia i ich wyjaśnienie; |
(ii) | w stosownych przypadkach metodę odliczania kosztów pracy; |
(iii) | szacowany produkt zmniejszenia płatności bezpośrednich i ograniczenia dla każdego roku oraz jego planowany przydział; |
g) stosowanie progów lub limitów na poziomie członka osób prawnych, grup osób fizycznych lub prawnych lub na poziomie grup podmiotów stowarzyszonych
Decyzje i uzasadnienia dotyczące progów lub limitów określonych na poziomie członków osób prawnych lub grup osób fizycznych lub prawnych, lub na poziomie grupy stowarzyszonych podmiotów prawnych, zgodnie z art. 110 lit. d) pkt (iii) rozporządzenia (UE) 2021/2115, w stosownych przypadkach dla wszystkich rodzajów interwencji, ze wskazaniem, których interwencji to dotyczy;
h) wkład w narzędzia zarządzania ryzykiem
W stosownych przypadkach opis planowanego wdrożenia art. 19 rozporządzenia (UE) 2021/2115, w tym decyzję dotyczącą odsetka płatności bezpośrednich, który zostanie przeznaczony na ten cel.
4.3. Pomoc techniczna
Niniejsza podsekcja dotycząca opisu korzystania z pomocy technicznej obejmuje w szczególności:
a) | jej cele; |
b) | jej zakres i orientacyjny plan działań; |
c) | beneficjentów pomocy technicznej; |
d) | odsetek całkowitego wkładu Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w plan strategiczny WPR, który zostanie wykorzystany do finansowania działań w ramach pomocy technicznej, wyrażony jako pojedynczy odsetek w okresie realizacji planu strategicznego WPR, z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. |
4.4. Sieć WPR
Niniejsza podsekcja dotycząca opisu sieci WPR obejmuje w szczególności:
a) | skrócony przegląd i cele krajowej sieci WPR, w tym opis działań wspierających europejskie partnerstwo innowacyjne (EPI) i przepływów wiedzy w ramach AKIS oraz tworzenia sieci kontaktów lokalnych grup działania w ramach LEADER/rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność; |
b) | strukturę, zarządzanie i funkcjonowanie krajowej sieci WPR, w tym informację, czy sieć obejmuje jakiekolwiek elementy na poziomie regionalnym; orientacyjny udział finansowania pomocy technicznej przydzielonego sieci oraz orientacyjny budżet na dany okres, a także orientacyjny harmonogram uruchomienia krajowej sieci WPR. |
4.5. Koordynacja, rozgraniczenie i komplementarność między EFRROW a innymi funduszami unijnymi działającymi na obszarach wiejskich
Niniejsza podsekcja obejmuje przegląd koordynacji, rozgraniczenia i komplementarności między EFRROW a innymi funduszami unijnymi działającymi na obszarach wiejskich, w tym opis ogólnej spójności wsparcia na obszarach wiejskich udzielanego z funduszy unijnych z podkreśleniem sposobu optymalizacji ich wykorzystania oraz wyjaśnieniem mechanizmów rozgraniczania i koordynacji.
4.6. Instrumenty finansowe
W podsekcji tej podaje się ogólny opis instrumentów finansowych, w stosownych przypadkach, oraz uzasadnienie ich zastosowania, w tym:
a) | rodzaj wdrożenia, w tym sposób zarządzania; |
b) | potencjalnego zarządzającego funduszem; |
c) | rodzaj oferowanych produktów finansowych (pożyczka, gwarancja, kapitał własny); |
d) | korzyści oferowane przez instrument finansowy odbiorcom końcowym; |
e) | w stosownych przypadkach zasięg terytorialny; |
f) | inne przepisy techniczne wspólne dla wszystkich interwencji, takie jak aspekty połączenia. |
4.7. Elementy wspólne dla interwencji na rzecz rozwoju obszarów wiejskich lub interwencji w niektórych sektorach
Niniejsza podsekcja obejmuje:
a) | decyzje dotyczące stawki wkładu EFRROW mającej zastosowanie na poziomie krajowym lub regionalnym, w zależności od rodzajów regionów, o których mowa w art. 91 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2115, oraz dla niektórych kategorii interwencji, o których mowa w art. 91 ust. 3 tego rozporządzenia; |
b) | w stosownych przypadkach ogólny wykaz niekwalifikowalnych inwestycji, wykraczających poza inwestycje określone w art. 73 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/2115; |
c) | w stosownych przypadkach inne elementy istotne dla realizacji kilku interwencji na rzecz rozwoju obszarów wiejskich lub interwencji w niektórych sektorach, które nie są częścią opisu interwencji. |
5. Opis interwencji
Niniejsza sekcja dotycząca interwencji określonych w strategii, o której mowa w art. 111 rozporządzenia (UE) 2021/2115, w tym interwencji ustanowionych na poziomie regionalnym, zawiera następujące informacje:
a) | wskazanie danej interwencji:
|
b) | wkład w strategię:
|
c) | opis i warunki kwalifikowalności:
|
d) | informacje finansowe:
|
e) | wsparcie dla beneficjentów:
|
f) | dodatkowe informacje charakterystyczne dla niektórych rodzajów interwencji:
|
g) | zgodność z zasadami WTO, w tym:
|
6. Plan finansowy
Niniejsza podsekcja obejmuje takie elementy jak:
6.1. Tabela zawierająca zestawienie
Państwa członkowskie przedstawiają elementy określone w art. 112 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2115.
Państwa członkowskie, które chcą skorzystać z możliwości przeniesienia przydziałów między funduszami, jak przewidziano w art. 103 rozporządzenia (UE) 2021/2115, przedstawiają te informacje dla każdego roku z okresu planu strategicznego WPR, w odniesieniu do którego chcą skorzystać z tej elastyczności. W 2025 r. państwa członkowskie mogą dokonać przeglądu swojej decyzji dotyczącej przydziałów na rok budżetowy 2027.
Informacje zawarte w tabeli zawierającej zestawienie umożliwiają sprawdzenie, czy właściwie zarezerwowano przydziały niezbędne do przestrzegania minimalnych wymogów w zakresie wydatków przewidzianych w art. 92, 93, 95, 97 i 98 rozporządzenia (UE) 2021/2115.
Informacje te służą jako podstawa do obliczenia pułapów finansowych wynikających z odliczenia kwot zarezerwowanych przez państwa członkowskie w celu przestrzegania minimalnych wymogów w zakresie wydatków określonych w art. 92, 93, 95, 97 i 98 rozporządzenia (UE) 2021/2115 (odwrotne pułapy).
Minimalne i maksymalne kwoty, o których mowa w art. 92-98 rozporządzenia (UE) 2021/2115, oblicza się zawsze na podstawie puli środków państw członkowskich, o których to pulach mowa w art. 87, 88 i 89 rozporządzenia (UE) 2021/2115, po dokonaniu ewentualnych przeniesień.
Jeżeli jednak państwa członkowskie zdecydują się przydzielić fundusze na InvestEU, program LIFE lub Erasmus, w tabeli zawierającej zestawienie należy podać odpowiednie kwoty roczne. Załącznik XI do rozporządzenia (UE) 2021/2115 nie zostanie zmieniony, a wszystkie zobowiązania dotyczące minimalnych przydziałów zostaną sprawdzone w odniesieniu do kwot w załączniku XI do tego rozporządzenia, które nie będą wykluczać tych konkretnych przydziałów.
Ponieważ wymóg dotyczący minimalnego przydziału środków dla młodych rolników może zostać spełniony zarówno za pośrednictwem EFRG, jak i EFRROW, państwa członkowskie, które zdecydują się przydzielić kwotę wyższą niż kwota minimalna określona w załączniku XII do rozporządzenia (UE) 2021/2115, wskazują kwoty do wykorzystania w ramach każdego funduszu w celu osiągnięcia wymogu minimalnego przydziału. Będzie to stanowiło podstawę do obliczenia odwrotnych pułapów.
6.2. Szczegółowe informacje finansowe i podział na interwencje oraz planowanie produktu
Szczegółowy plan finansowy, o którym mowa w art. 112 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/2115, zawiera zestawienie orientacyjnego oczekiwanego poziomu płatności z przydziałów dla państw członkowskich w okresie realizacji planu strategicznego WPR oraz informacje na temat stóp współfinansowania z EFRROW.
7. Systemy zarządzania i koordynacji
7.1. Określenie organów zarządzających, instytucji zarządzającej (instytucji zarządzających) i innych podmiotów
Niniejsza podsekcja obejmuje:
a) | w przypadku każdego rodzaju organu (właściwe organy, instytucje zarządzające, agencje płatnicze, jednostka koordynująca, w stosownych przypadkach, oraz jednostki certyfikujące) - wskazanie funduszu lub funduszy, za który lub które są one odpowiedzialne, jak również imiona i nazwiska oraz dane kontaktowe osób odpowiedzialnych; te same informacje podaje się w przypadku innych organów, takich jak komitety monitorujące, w stosownych przypadkach instytucje delegowane i pośredniczące, a także odpowiednie struktury koordynujące AKIS, specjalista ds. komunikacji na rzecz planu WPR, o którym mowa w art. 48 rozporządzenia (UE) 2021/1060, oraz sieć WPR. Określa się również rolę instytucji delegowanych i pośredniczących; |
b) | krótki opis struktury i organizacji właściwego organu; |
c) | w przypadku gdy wdrażanie instrumentów finansowych powierza się władzom regionalnym, opis ustaleń dotyczących zarządzania operacjami instrumentu finansowego (powierzenie zadań instytucji zarządzającej i agencji płatniczej, takich jak wybór beneficjenta, sprawozdawczość, płatności, kontrola). |
7.2. Opis systemów monitorowania i sprawozdawczości
Krótki opis systemów monitorowania i sprawozdawczości ustanowionych w celu rejestrowania, przechowywania i zgłaszania informacji potrzebnych do oceny realizacji planu strategicznego WPR oraz zarządzania nimi, w tym systemu sprawozdawczości wprowadzonego na potrzeby rocznego sprawozdania z realizacji na podstawie art. 134 rozporządzenia (UE) 2021/2115.
7.3. Informacje dotyczące systemów kontroli i kar
a) ZSZiK
Informacje dotyczące ZSZiK obejmują:
(i) | specyfikacje dotyczące zakresu, w szczególności czy stosuje się go w sektorze wina, zgodnie z art. 65 rozporządzenia (UE) 2021/2115 oraz w odniesieniu do warunkowości; |
(ii) | definicję działki rolnej, w tym w stosownych przypadkach gruntu rolnego; |
(iii) | potwierdzenie funkcjonowania ZSZiK od dnia 1 stycznia 2023 r. oraz spełnienia wymogów określonych w tytule IV rozdział II rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 (9); |
(iv) | informacje dotyczące systemu lub systemów identyfikacji i rejestracji zwierząt, o którym lub o których mowa w art. 65 ust. 4 lit. c) i art. 66 ust. 1 lit. g) rozporządzenia (UE) 2021/2116; |
(v) | informację, czy stosowany jest automatyczny system składania wniosków; |
(vi) | opis systemu lub systemów kontroli i kar, wyjaśniający w szczególności, czy system obejmuje systematyczne kontrole ukierunkowane także na obszary, w których ryzyko wystąpienia błędów jest najwyższe, oraz w jaki sposób poziom kontroli zapewnia skuteczne zarządzanie ryzykiem, o którym mowa w art. 60 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2116. W odniesieniu do kar informacje obejmują wyjaśnienie kar przewidzianych za nieprzestrzeganie kryteriów kwalifikowalności w przypadku interwencji określonych w planie strategicznym WPR. Jeżeli w odniesieniu do różnych interwencji stosowane są różne systemy kontroli i kar, należy przedstawić informacje na temat każdego z tych systemów. |
Można podać dodatkowe informacje dotyczące systemu identyfikacji działek rolnych, systemu wniosków geoprzestrzennych i związanych ze zwierzętami oraz systemu monitorowania obszarów, jeżeli państwo członkowskie uzna to za istotne.
b) System kontroli i kar w odniesieniu do interwencji nieobjętych ZSZiK
W przypadku interwencji EFRG i EFRROW nieobjętych ZSZiK, informacje te obejmują:
(i) | krótki opis systemu kar zgodnie z zasadami skuteczności, proporcjonalności i odstraszającego charakteru; |
(ii) | krótki opis systemu lub systemów kontroli, w tym w stosownych przypadkach specyfiki instrumentów finansowych; |
(iii) | krótkie wyjaśnienie sposobu zapewnienia zgodności z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych. |
c) System kontroli i kar w zakresie warunkowości
Niniejsza podsekcja obejmuje:
(i) | opis systemu kontroli w zakresie warunkowości; |
(ii) | wskazanie rodzajów kontroli dla każdego z podstawowych wymogów w zakresie zarządzania i każdej z norm GAEC; |
(iii) | opis systemu kar; |
(iv) | definicję i zastosowanie zasad powtarzalności i celowości; |
(v) | wskazanie zastosowania uproszczonego systemu kontroli w przypadku małych gospodarstw; |
(vi) | informacje dotyczące właściwych organów kontrolnych odpowiedzialnych za kontrole norm warunkowości i wymogów podstawowych w zakresie zarządzania. |
d) Warunkowość społeczna
Niniejsza podsekcja obejmuje:
(i) | opis systemu kontroli w zakresie warunkowości; |
(ii) | opis systemu kar w odniesieniu do warunkowości społecznej. W przypadku gdy warunkowość społeczną stosuje się od 2024 lub 2025 r., opis, o którym mowa w ppkt (i) oraz (ii), przedstawia się najpóźniej w zmianie planu strategicznego WPR zatwierdzonego przez Komisję zgodnie z art. 119 rozporządzenia (UE) 2021/2115 przed pierwszym rokiem stosowania warunkowości społecznej. |
8. Modernizacja: AKIS i cyfryzacja
8.1. Ogólna struktura organizacyjna AKIS
Niniejsza podsekcja obejmuje wyjaśnienie ogólnego podejścia strategicznego AKIS opartego na analizie SWOT i ocenie potrzeb, określającego, w jaki sposób interwencje i działania będą współdziałać, aby przyczynić się do osiągnięcia celu przekrojowego, o którym mowa w art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2115.
8.2. Opis sposobu współdziałania usług doradczych, badań naukowych, sieci WPR i interwencji w ramach AKIS
Niniejsza podsekcja zawiera wyjaśnienie organizacji współpracy doradców, naukowców i sieci WPR. Należy wskazać, czy przewidywane działania są połączone z innymi odpowiednimi środkami lub instrumentami w ramach planu strategicznego WPR i poza nim.
8.3. Opis organizacji doradców rolniczych
Niniejsza podsekcja zawiera wyjaśnienie, w jaki sposób zorganizowane jest świadczenie usług doradczych, przy uwzględnieniu wszystkich doradców i obejmując wszystkie elementy, o których mowa w art. 15 ust. 2 i 4 rozporządzenia (UE) 2021/2115, a ponadto spełniając wymogi dotyczące bezstronności określone w art. 15 ust. 3 tego rozporządzenia.
8.4. Opis sposobu udzielania wsparcia innowacji
Niniejsza podsekcja obejmuje wyjaśnienie, w jaki sposób zorganizowane jest wsparcie innowacji i przepływy wiedzy w ramach AKIS.
8.5. Strategia cyfryzacji
Niniejsza podsekcja obejmuje wyjaśnienie strategicznego podejścia do pobudzenia cyfryzacji, w tym opis podejścia, w jaki sposób środki w ramach strategii cyfryzacji są dostosowane do unikania lub łagodzenia przepaści cyfrowych między regionami, rodzajami przedsiębiorstw i grupami społecznymi.
9. Załączniki do planu strategicznego WPR
9.1. Załącznik I w sprawie oceny ex ante i strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, o których mowa w dyrektywie 2001/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (10)
Załącznik I do planu strategicznego WPR, o którym mowa w art. 115 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2115, zawiera streszczenie wyników oceny ex ante oraz główne zalecenia wynikające z oceny ex ante oraz strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z elementami planu strategicznego WPR, które mają zostać poddane ocenie w ramach powyższej oceny ex ante, zalecenia są podzielone na kategorie według:
- | analizy SWOT, oceny potrzeb, |
- | logiki interwencji/wkładu w realizację celów, |
- | spójności zewnętrznej/wewnętrznej, |
- | przydziału zasobów budżetowych, |
- | produktów, rezultatów oraz ustanowienia celów pośrednich i końcowych, |
- | środków mających na celu zmniejszenie obciążeń administracyjnych, |
- | instrumentów finansowych, |
- | zaleceń szczegółowych w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, |
- | innych. |
Należy wyraźnie wskazać, w jaki sposób uwzględniono zalecenia, lub podać uzasadnienie, dlaczego nie wzięto ich pod uwagę.
Podaje się linki do pełnych sprawozdań z oceny ex ante i strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.
9.2. Załącznik II w sprawie analizy SWOT aktualnej sytuacji obszaru objętego planem strategicznym WPR
W załączniku II do planu strategicznego WPR, o którym to załączniku mowa w art. 115 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2115, określa się w formie analizy SWOT elementy ustanowione w tym przepisie dla każdego celu zgodnie z art. 6 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia. Analiza SWOT obejmuje cztery kluczowe elementy - mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia, a także wskazanie źródeł wykorzystanych danych innych niż wskaźniki kontekstowe.
9.3. Załącznik III w sprawie konsultacji z partnerami
Załącznik III do planu strategicznego WPR, o którym to załączniku mowa w art. 115 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/2115, zawiera wyniki konsultacji z partnerami, w szczególności z właściwymi organami na szczeblu regionalnym i lokalnym, oraz krótki opis sposobu przeprowadzenia konsultacji.
9.4. Załącznik IV w sprawie interwencji dotyczących płatności specyficznej w odniesieniu do bawełny
Załącznik IV do planu strategicznego WPR, o którym to załączniku mowa w art. 115 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/2115, zawiera następujące elementy:
Warunki kwalifikowalności zapewniające spójność z analizą SWOT/oceną potrzeb i innymi interwencjami, w szczególności:
| tekst | ||||||
Komplementarność interwencji dotyczącej płatności specyficznej w odniesieniu do bawełny z pozostałymi interwencjami w ramach planu strategicznego WPR. | tekst |
9.5. Załącznik V w sprawie dodatkowego finansowania krajowego
W załączniku V do planu strategicznego WPR, o którym to załączniku mowa w art. 115 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/2115, należy wypełnić następujące informacje w odniesieniu do każdej interwencji w zakresie rozwoju obszarów wiejskich, na którą przyznano dodatkowe finansowanie krajowe, o którym mowa w art. 115 ust. 5 lit. a), b) i c) oraz art. 146 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2021/2115:
Artykuł w tytule III rozdział IV rozporządzenia (UE) 2021/2115, zgodnie z którym przyznaje się finansowanie | tekst | ||||||
Krajowa podstawa prawna przyznania finansowania | tekst | ||||||
Interwencja w ramach planu strategicznego WPR, na którą przyznaje się finansowanie | tekst | ||||||
Całkowity budżet finansowania (w EUR) | liczba | ||||||
Wskazanie zgodności z odpowiednimi wymogami rozporządzenia (UE) 2021/2115 | T/N | ||||||
Komplementarność:
| Należy wskazać te, które mają zastosowanie, i w razie potrzeby podać dodatkowe informacje. | ||||||
Objęte art. 42 TFUE | T/N (jeżeli NIE, należy wskazać instrument rozliczania pomocy państwa) |
W odniesieniu do sektora owoców i warzyw w przypadku krajowej pomocy finansowej, o której mowa w art. 53 rozporządzenia (UE) 2021/2115, należy podać następujące informacje:
Roczna szacunkowa kwota krajowej pomocy finansowej w sektorze owoców i warzyw przypadająca na dany region oraz łączna kwota dla państwa członkowskiego. | tekst |
9.6. Załącznik VI w sprawie przejściowego wsparcia krajowego (w stosownych przypadkach)
Załącznik VI do planu strategicznego WPR, o którym to załączniku mowa w art. 115 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2021/2115, w stosownych przypadkach zawiera elementy określone w tym przepisie w odniesieniu do każdego konkretnego przejściowego wsparcia krajowego na sektor:
a) | roczną pulę środków finansowych dla każdego sektora, dla którego przyznawane jest przejściowe wsparcie krajowe;
|
b) | w stosownych przypadkach, dla każdego sektora, maksymalną stawkę jednostkową wsparcia na każdy rok w okresie z poszanowaniem maksymalnej stawki jednostkowej;
|
c) | w stosownych przypadkach informacje dotyczące okresu odniesienia zmienionego zgodnie z art. 147 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2021/2115;
|
d) | krótki opis komplementarności przejściowego wsparcia krajowego z interwencjami w ramach planu strategicznego WPR. |
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/783 z dnia 29 kwietnia 2021 r. ustanawiające Program działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE) i uchylające rozporządzenie (UE) nr 1293/2013 (Dz.U. L 172 z 17.5.2021, s. 53).
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/817 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające "Erasmus+": unijny program na rzecz kształcenia i szkolenia, młodzieży i sportu oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1288/2013 (Dz.U. L 189 z 28.5.2021, s. 1).
(3) Dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (Dz.U. L 327 z 22.12.2000, s. 1).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 608).
(5) Mapa wszystkich obszarów, wyznaczonych zgodnie z art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013.
(6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487).
(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159).
(8) Dz.U. L 147 z 18.6.1993, s. 26.
(9) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 (Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 187).
(10) Dyrektywa 2001/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2001 r. w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko (Dz.U. L 197 z 27.1.2001, s. 30).
ZAŁĄCZNIK II
Obowiązki Komisji i państw członkowskich w odniesieniu do SFC2021
1. Obowiązki Komisji
1.1. | Zapewnienie funkcjonowania systemu elektronicznego do wszelkiej oficjalnej i bezpiecznej wymiany informacji między państwem członkowskim a Komisją, zwanego dalej "SFC2021". SFC2021 zawiera co najmniej informacje wyszczególnione we wzorach ustanowionych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/2115. |
1.2. | Zapewnienie następujących funkcji SFC2021:
|
1.3. | Ustanowienie polityki bezpieczeństwa technologii informacyjnych dla SFC2021 mającej zastosowanie do pracowników korzystających z tego systemu, zgodnie z odnośnymi przepisami unijnymi, zwłaszcza decyzją Komisji (UE, Euratom) 2017/46 (2). |
1.4. | Wyznaczenie osoby lub osób odpowiedzialnych za określanie, utrzymanie i zapewnienie prawidłowego stosowania polityki bezpieczeństwa w odniesieniu do SFC2021. |
2. Obowiązki państw członkowskich
2.1. | Zapewnienie, by instytucje programu państwa członkowskiego wyznaczone zgodnie z tytułem VI rozporządzenia (UE) 2021/2115, a także instytucje wyznaczone do wykonywania niektórych zadań na odpowiedzialność instytucji zarządzającej wprowadzały do SFC2021 informacje, za których przekazywanie są odpowiedzialne, a także wszelkie ich aktualizacje. |
2.2. | Zapewnianie weryfikacji przedkładanych informacji przez osobę inną niż osoba, która wprowadziła przekazywane dane. |
2.3. | Wprowadzenie uzgodnień w sprawie rozdziału zadań, o których mowa w pkt 2.1 i 2.2, za pośrednictwem informatycznych systemów zarządzania i kontroli państwa członkowskiego automatycznie połączonych z SFC2021. |
2.4. | Wyznaczenie osoby lub osób odpowiedzialnych za zarządzanie prawami dostępu w celu wykonywania następujących zadań:
|
2.5. | Wprowadzenie uzgodnień dotyczących przestrzegania ochrony prywatności i danych osobowych w przypadku osób fizycznych i tajemnicy handlowej w przypadku podmiotów prawnych zgodnie z dyrektywą 2002/58/WE (3), rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (4) i (UE) 2018/1725 (5). |
2.6. | Przyjęcie krajowych, regionalnych lub lokalnych polityk bezpieczeństwa informacji dotyczących dostępu do SFC2021 w oparciu o ocenę ryzyka mającą zastosowanie do wszystkich instytucji korzystających z SFC2021 i obejmujących następujące kwestie:
|
2.7. | Udostępnianie Komisji na żądanie dokumentów dotyczących polityk, o których mowa w pkt 2.6. |
2.8. | Wyznaczenie osoby lub osób odpowiedzialnych za utrzymanie i zapewnienie stosowania krajowych, regionalnych lub lokalnych polityk bezpieczeństwa informatycznego oraz działanie jako punkt kontaktowy dla osoby lub osób wyznaczonych przez Komisję, o których mowa w pkt 1.4. |
3. Wspólne obowiązki Komisji i państw członkowskich
3.1. | Zapewnienie dostępności albo bezpośrednio przez interaktywny interfejs użytkownika (tj. aplikację internetową), albo przez interfejs techniczny wykorzystujący predefiniowane protokoły (tj. usługi sieciowe), które umożliwiają automatyczną synchronizację i przekazywanie danych między systemami informacyjnymi państw członkowskich a SFC2021. |
3.2. | Określenie daty elektronicznego przekazania Komisji informacji przez państwo członkowskie i vice versa w ramach elektronicznej wymiany danych, która to data uznawana jest za datę przedłożenia danego dokumentu. |
3.3. | Zapewnienie, by dane urzędowe były wymieniane jedynie za pośrednictwem SFC2021 (z wyjątkiem sytuacji siły wyższej) i by informacje przekazywane w elektronicznych formularzach zintegrowanych w SFC2021 ("dane ustrukturyzowane") nie zostały zastąpione danymi nieustrukturyzowanymi oraz by, w przypadku niespójności, dane ustrukturyzowane miały pierwszeństwo przed danymi nieustrukturyzowanymi. W przypadku sytuacji siły wyższej, wadliwego funkcjonowania SFC2021 lub braku łączności z SFC2021 państwo członkowskie może - pod warunkiem uzyskania uprzedniej zgody Komisji - przesłać dokumenty w innej formie, zgodnie z warunkami określonymi przez Komisję. Po ustaniu przyczyny siły wyższej zainteresowana strona bezzwłocznie wprowadza do SFC2021 informacje przekazane już w formie papierowej. |
3.4. | Zapewnienie przestrzegania zasad i warunków bezpieczeństwa informatycznego opublikowanych na portalu SFC2021 oraz środków, jakie Komisja wdrożyła w ramach SFC2021 w celu zabezpieczenia przekazywania danych, w szczególności zasad dotyczących wykorzystywania interfejsu technicznego będącego częścią informatycznych systemów zarządzania i kontroli państwa członkowskiego, o których mowa w pkt 2.3. |
3.5. | Wprowadzenie w życie i zapewnienie skuteczności środków bezpieczeństwa przyjętych w celu ochrony danych przechowywanych i przekazywanych za pośrednictwem SFC2021. |
3.6. | Coroczna aktualizacja i przegląd polityki bezpieczeństwa informatycznego dla SFC2021, jak i stosownych krajowych, regionalnych i lokalnych polityk bezpieczeństwa informatycznego w przypadku zmian technologicznych, identyfikacji nowych zagrożeń lub innych istotnych zmian. |
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 73).
(2) Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2017/46 z dnia 10 stycznia 2017 r. w sprawie bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych w Komisji Europejskiej (Dz.U. L 6 z 11.1.2017, s. 40).
(3) Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) (Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00