Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-03-07
Wersja aktualna od 2022-03-07
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/203
z dnia 14 lutego 2022 r.
w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do ustanowienia przez właściwe organy systemów zarządzania i systemów zgłaszania zdarzeń oraz w sprawie sprostowania rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do wydawania poświadczeń przeglądu zdatności do lotu
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (1), w szczególności jego art. 62 ust. 14 i 15,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 748/2012 (2) ustanowiono wspólne wymagania techniczne dotyczące projektowania i produkcji cywilnych statków powietrznych, a także silników, śmigieł i części, które mają być w nich zamontowane. |
(2) | Zgodnie z pkt 3.1 lit. b) załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/1139 zatwierdzone organizacje projektujące i produkujące cywilne statki powietrzne, a także silniki, śmigła i części, które mają być w nich zamontowane, muszą, stosownie do rodzaju działalności i wielkości organizacji, wdrożyć i utrzymywać system zarządzania zapewniający zgodność z zasadniczymi wymogami określonymi w tym załączniku, zarządzać ryzykiem dotyczącym bezpieczeństwa oraz stale dążyć do doskonalenia tego systemu. |
(3) | Zgodnie z załącznikiem 19 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisanej w Chicago w dniu 7 grudnia 1944 r. ("konwencja chicagowska") właściwe organy mogą żądać od zatwierdzonych organizacji projektujących i produkujących wdrożenia systemu zarządzania bezpieczeństwem. |
(4) | Należy zatem wprowadzić system zarządzania dla wszystkich organizacji projektujących i produkujących, objętych zakresem załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, w celu spełnienia wymagań międzynarodowych norm i zalecanych metod postępowania Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) ustanowionych w załączniku 19 do konwencji chicagowskiej. |
(5) | Wszystkie zatwierdzone organizacje projektujące i produkujące są zobowiązane do ustanowienia systemu zgłaszania zdarzeń. Należy zatem zmienić przepisy załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w celu zapewnienia, aby system zgłaszania zdarzeń został ustanowiony jako część systemu zarządzania organizacji oraz aby wymagania były spójne z wymaganiami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 (3). |
(6) | Wystarczający okres przejściowy powinien umożliwić organizacjom projektującym i produkującym zapewnienie ich zgodności z nowymi zasadami i procedurami wprowadzonymi niniejszym rozporządzeniem. |
(7) | Należy zatem zmienić rozporządzenie (UE) nr 748/2012. |
(8) | Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/699 (4) zastąpiono pkt 21.B.325 lit. c) w celu ustalenia, w jakich przypadkach właściwy organ państwa członkowskiego rejestracji, oprócz świadectwa zdatności do lotu, o którym mowa w pkt 21.B.325 lit. a) i b), powinien również wydać poświadczenie przeglądu zdatności do lotu, biorąc pod uwagę, czy przepisy części M lub części ML rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 (5) mają zastosowanie do danego statku powietrznego. W przyjętym tekście nie odniesiono się jednak w odpowiedni sposób do przypadku nowych statków powietrznych. Należy zatem sprostować rozporządzenie (UE) nr 748/2012. |
(9) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią nr 04/2020 (6) Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, przedłożoną na podstawie art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139, |
(10) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu (UE) nr 748/2012 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w art. 9 dodaje się akapity w brzmieniu: "5. W drodze odstępstwa od pkt 21.B.225 lit. d) ppkt 1 i 2 załącznika I (część 21), organizacja produkująca, która posiada ważny certyfikat zatwierdzenia wydany zgodnie z załącznikiem I (część 21) może do dnia 7 marca 2025 r. skorygować wszelkie ustalone niezgodności związane z wymaganiami określonymi w załączniku I wprowadzonymi rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/203 (*1). Jeżeli po dniu 7 marca 2025 r. przedmiotowe niezgodności nie zostaną przez organizację usunięte, certyfikat zatwierdzenia zostaje cofnięty, ograniczony lub zawieszony w całości lub w części. 6. W drodze odstępstwa od pkt 21.B.125 lit. d) ppkt 1 i 2 załącznika I (część 21), organizacja, która produkuje wyroby, części lub akcesoria bez certyfikatu zatwierdzenia i która posiada ważne zezwolenie wydane zgodnie z załącznikiem I (część 21) może do dnia 7 marca 2025 r. skorygować wszelkie ustalone niezgodności związane z wymaganiami określonymi w załączniku I wprowadzonymi rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/203. Jeżeli po dniu 7 marca 2025 r. przedmiotowe niezgodności nie zostaną przez organizację usunięte, zezwolenie zostaje cofnięte, ograniczone lub zawieszone w całości lub w części. (*1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/203 z dnia 14 lutego 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do ustanowienia przez właściwe organy systemów zarządzania i systemów zgłaszania zdarzeń oraz w sprawie sprostowania rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do wydawania poświadczeń przeglądu zdatności do lotu (Dz.U. L 33 z 15.2.2022, s. 46).";" |
2) | w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Załącznik I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 zostaje sprostowany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 3
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 7 marca 2023 r., z wyjątkiem art. 2, który stosuje się od dnia 7 marca 2022 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 lutego 2022 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz.U. L 224 z 21.8.2012, s. 1).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007 (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 18).
(4) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/699 z dnia 21 grudnia 2020 r. w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do instrukcji zapewnienia ciągłej zdatności do lotu, produkcji części wykorzystywanych podczas obsługi technicznej i uwzględniania aspektów związanych ze starzejącymi się statkami powietrznymi podczas certyfikacji (Dz.U. L 145 z 28.4.2021, s. 1).
(5) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz.U. L 362 z 17.12.2014, s. 1).
(6) https://www.easa.europa.eu/document-library/opinions
ZAŁĄCZNIK I
W części 21 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 wprowadza się następujące zmiany:
1) | pkt 21.1 otrzymuje brzmienie: "21.1. Właściwy organ Do celów niniejszego załącznika »właściwym organem« jest:
|
2) | dodaje się pkt 21.2 w brzmieniu: "21.2. Zakres Sekcja A niniejszego załącznika zawiera postanowienia określające prawa i obowiązki wnioskodawcy i posiadacza każdego certyfikatu wydanego lub który ma być wydany zgodnie z niniejszym załącznikiem. W sekcji B niniejszego załącznika określono warunki wykonywania zadań związanych z nadzorem nad certyfikacją i egzekwowaniem przepisów, jak również wymogi dotyczące systemów administracyjnych i zarządzania, które muszą być spełnione przez właściwy organ odpowiedzialny za wdrożenie sekcji A niniejszego załącznika."; |
3) | uchyla się pkt 21.B.5; |
4) | dodaje się pkt 21.B.10 oraz 21.B.15 w brzmieniu: "21.B.10 Dokumentacja nadzoru Właściwy organ udostępnia odpowiedniemu personelowi wszystkie akty ustawodawcze, normy, zasady, publikacje techniczne i powiązane dokumenty, aby umożliwić mu wykonywanie zadań i wywiązywanie się z obowiązków. 21.B.15 Informowanie Agencji
|
5) | pkt 21.B.20 otrzymuje brzmienie: "21.B.20 Niezwłoczne reagowanie na problem w zakresie bezpieczeństwa
|
6) | pkt 21.B.25 otrzymuje brzmienie: "21.B.25 System zarządzania
|
7) | pkt 21.B.30 otrzymuje brzmienie: "21.B.30 Przydział zadań kwalifikowanym jednostkom
|
8) | pkt 21.B.35 otrzymuje brzmienie: "21.B.35 Zmiany w systemie zarządzania
|
9) | uchyla się pkt 21.B.40; |
10) | uchyla się pkt 21.B.45; |
11) | pkt 21.B.55 otrzymuje brzmienie: "21.B.55 Przechowywanie dokumentacji
|
12) | uchyla się pkt 21.B.60; |
13) | dodaje się pkt 21.B.65 w brzmieniu: "21.B.65 Zawieszenie, ograniczenie i cofnięcie Właściwy organ:
|
14) | dodaje się pkt 21.B.115 w brzmieniu: "21.B.115 Sposoby spełnienia wymagań
|
15) | pkt 21.B.120 otrzymuje brzmienie: "21.B.120 Procedura certyfikacji początkowej
|
16) | pkt 21.B.125 otrzymuje brzmienie: "21.B.125 Niezgodności i działania naprawcze; uwagi
|
17) | uchyla się pkt 21.B.130, 21.B.145 oraz 21.B.150; |
18) | dodaje się pkt 21.B.215 w brzmieniu: "21.B.215 Sposoby spełnienia wymagań
|
19) | pkt 21.B.220 otrzymuje brzmienie: "21.B.220 Procedura certyfikacji początkowej
|
20) | dodaje się pkt 21.B.221 oraz 21.B.222 w brzmieniu: "21.B.221 Zasady nadzoru
21.B.222 Program sprawowania nadzoru
|
21) | pkt 21.B.225 otrzymuje brzmienie: "21.B.225 Niezgodności i działania naprawcze; uwagi
|
22) | uchyla się pkt 21.B.230 oraz 21.B.235; |
23) | pkt 21.B.240 otrzymuje brzmienie: "21.B.240 Zmiany w systemie zarządzania produkcją
|
24) | uchyla się pkt 21.B.245 oraz 21.B.260; |
25) | w pkt 21.B.325 tytuł otrzymuje brzmienie: "21.B.325 Wydawanie świadectw zdatności do lotu"; |
26) | uchyla się pkt 21.B.330 oraz 21.B.345; |
27) | w pkt 21.B.525 tytuł otrzymuje brzmienie: "21.B.525 Wydanie zezwolenia na lot"; |
28) | uchyla się pkt 21.B.530 oraz 21.B.545. |
ZAŁĄCZNIK II
W części 21 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 wprowadza się następujące zmiany:
1) | pkt 21.B.325 lit. c) otrzymuje brzmienie:
|