Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-05-20
Wersja aktualna od 2022-05-20
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA1)
z dnia 12 kwietnia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz metod obliczania oszczędności energii
Na podstawie art. 29 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2166) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz metod obliczania oszczędności energii] W rozporządzeniu Ministra Energii z dnia 5 października 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz metod obliczania oszczędności energii (Dz. U. poz. 1912) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 5 w ust. 2:
a) w pkt 9 wyrazy „energii elektrycznej lub gazu ziemnego” zastępuje się wyrazami „energii elektrycznej, gazu ziemnego lub paliw ciekłych”,
b) w pkt 10 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 11–14 w brzmieniu:
„11) dla przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej polegającego na wymianie pojazdów służących do transportu drogowego na nowe pojazdy, w przypadku gdy są one objęte zakresem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określającego normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylającego rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 (Dz. Urz. UE L 111 z 25.04.2019, str. 13, z późn. zm.2)) lub rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określającego normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE (Dz. Urz. UE L 198 z 25.07.2019, str. 202):
a) wykonuje się obliczenia, przyjmując, że zużycie energii pojazdu po wymianie nie przekracza poziomu odpowiadającego spełnieniu wymogów minimalnych określonych w tych rozporządzeniach,
b) kwalifikuje się średnioroczne oszczędności wynikające z wcześniejszej wymiany w stosunku do przewidywanego zakończenia cyklu życia pojazdu wyrażonego w przebiegu lub latach;
12) dla przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej polegającego na wymianie pojazdów służących do transportu drogowego innych niż wskazane w pkt 11 lub pojazdów służących do transportu kolejowego – wykonuje się obliczenia średniorocznych oszczędności za okres:
a) wynikający z wcześniejszej wymiany w stosunku do przewidywanego zakończenia cyklu życia pojazdu, wykorzystując do obliczeń zmierzone lub oszacowane dane dotyczące zużycia energii przez pojazd wymieniany i pojazd nabyty, oraz
b) pozostały do zakończenia cyklu życia pojazdu nabytego, wykorzystując do obliczeń uśrednione jednostkowe zużycie energii przez standardowy pojazd należący do tej samej, pod względem wielkości i napędu, kategorii pojazdów oraz zmierzone lub oszacowane dane dotyczące zużycia energii przez pojazd nabyty;
13) dla przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej polegającego na modernizacji pojazdów służących do transportu drogowego lub kolejowego, w przypadku gdy dokonywane jest ono przed przewidywanym zakończeniem cyklu życia pojazdu lub gdy w wyniku jego realizacji cykl życia ulegnie wydłużeniu:
a) wykonuje się ocenę potencjału w zakresie poprawy efektywności energetycznej, wskazując możliwe do zastosowania rozwiązania technologiczne,
b) wykonuje się obliczenia średniorocznych oszczędności energii możliwych do uzyskania do przewidywanego zakończenia cyklu życia pojazdu w stosunku do zużycia energii przez dany pojazd przed modernizacją;
14) w zakresie ograniczania strat związanych z magazynowaniem i przeładunkiem paliw ciekłych:
a) wykonuje się pomiary, stosując metodę badań pomiaru suchego lub metodę badań pomiaru mokrego wskazane w normie PN-EN 16321-2:2014-02 Odzyskiwanie par benzyny podczas tankowania pojazdów silnikowych na stacjach paliwowych – Część 2: Metody badań dotyczące weryfikacji systemów odzyskiwania par na stacjach paliwowych lub inną równoważną metodę w celu skontrolowania działania systemów odzyskiwania par paliwa na stacjach paliw; jeżeli wskazana norma zostanie wycofana i zastąpiona nową normą w zbiorze Polskich Norm – za normę zalecaną należy uznać tę nową normę,
b) wykonuje się pomiary i analizę danych charakteryzujących zbiornik i jego eksploatację, parametrów klimatycznych danej lokalizacji zbiornika, charakterystyki przechowywanej cieczy oraz czasu magazynowania w celu zbadania możliwości modernizacji zbiornika magazynującego paliwa ciekłe.”;
2) § 13 otrzymuje brzmienie:
„§ 13. 1. Wartości współczynników sprawności procesów przetworzenia energii pierwotnej w energię finalną określa się oddzielnie dla energii elektrycznej, ciepła, gazu ziemnego i paliw ciekłych, przyjmując, że są one równe odwrotności współczynników nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej, stosownie do wykorzystywanego rodzaju nośnika energii lub źródła energii, które zostały określone w tabeli 1 załącznika nr 4 do rozporządzenia.
2. Współczynnik nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej dla ciepła dostarczanego z sieci ciepłowniczej oblicza się według wzoru (3) określonego w pkt 1.3 załącznika nr 4 do rozporządzenia.
3. Współczynnik nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej dla gazu ziemnego dostarczanego do odbiorcy końcowego z sieci gazowej jako objętość gazu ziemnego lub biogazu oblicza się według wzoru (4) określonego w pkt 1.4 załącznika nr 4 do rozporządzenia.”;
3) w § 14 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
„2. Zawartość energii w paliwach ciekłych oblicza się, stosując wartości opałowe określone w przepisach wydanych na podstawie art. 30h ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2021 r. poz. 133, 694, 1093 i 1642), a następnie jednostki energii przelicza się, stosując współczynniki przeliczeniowe określone w załączniku nr 5 do rozporządzenia.”;
4) w załączniku nr 1 do rozporządzenia w tabeli po lp. 8 dodaje się lp. 9 „Wymiana pojazdów służących do transportu drogowego”;
5) w załączniku nr 2 do rozporządzenia:
a) w pkt 1.1 w tabeli:
– w części „Określanie ilości zaoszczędzonej energii pierwotnej” w kolumnie trzeciej „Definicje” objaśnienie symbolu ΔQp otrzymuje brzmienie:
„ΔQp – ilość zaoszczędzonej energii pierwotnej, wyrażonej w [kWh/rok],”,
– po części „Określanie ilości zaoszczędzonej energii pierwotnej” dodaje się część „Wymiana pojazdów służących do transportu drogowego” w brzmieniu określonym w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia,
b) w pkt 1.2 po tabeli nr 8 dodaje się tabele nr 9–11 w brzmieniu określonym w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia;
6) w załączniku nr 4 do rozporządzenia:
a) po pkt 1.3 dodaje się pkt 1.4 w brzmieniu:
„1.4. Współczynnik nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej dla gazu ziemnego dostarczanego do odbiorcy końcowego z sieci gazowej jako objętość gazu ziemnego lub biogazu, oznaczony symbolem „WP, g”, oblicza się według wzoru:
(4)
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
wP, i – współczynnik nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej, określony w tabeli 1, odpowiedni dla danego nośnika energii finalnej, stosownie do wykorzystywanego paliwa lub źródła energii,
Vg, i – objętość gazu ziemnego lub biogazu wprowadzonego do danej sieci gazowej w ciągu roku kalendarzowego poprzedzającego rok, w którym sporządzany jest audyt efektywności energetycznej, wyrażona w Nm3/rok.”,
b) tabela 1 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia.
§ 2.[Stosowanie przepisów dotychczasowych] Do audytów efektywności energetycznej zleconych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§ 3.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Klimatu i Środowiska: A. Moskwa
1) Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1949).
2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 8 z 14.01.2020, str. 2, Dz. Urz. UE L 360 z 30.10.2020, str. 8, Dz. Urz. UE L 433 z 22.12.2020, str. 1 i Dz. Urz. UE L 400 z 12.11.2021, str. 14.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska
z dnia 12 kwietnia 2022 r. (poz. 956)
Załącznik nr 1
Wymiana pojazdów służących do transportu drogowego | ||
Wymiana pojazdów służących do transportu drogowego na nowe pojazdy, w przypadku gdy są one objęte zakresem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określającego normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylającego rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 (Dz. Urz. UE L III z 25.04.2019, str. 13, z późn. zm.) lub rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określającego normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE (Dz. Urz. UE L 198 z 25.07.2019, str. 202) | (11)
| ΔQ0 – ilość zaoszczędzonej energii finalnej, wyrażonej w [kWh/rok], Mśr – średni przebieg dla danej kategorii pojazdu wynoszący 190 000 km, Mr – rzeczywisty przebieg danego pojazdu, wyrażony w [km], E1 – jednostkowe zużycie energii przez pojazd określone na podstawie rzeczywistego zużycia lub w przypadku gdy nie jest możliwe jego udokumentowanie – określone na podstawie danych producenta lub na podstawie danych zawartych w tabeli nr 9, wyrażone w [MJ/km], L – norma emisji CO2 dla pojazdu nabytego wynikająca z rozporządzenia (UE) 2019/631, wyrażona w [kgCO2/km], CV – obliczeniowa wartość opałowa (kaloryczna) paliwa będąca średnią ważoną wartości opałowych benzyny i oleju napędowego wynosząca 43,558 MJ/kg, F – współczynnik przeliczeniowy emisji CO2 przypadającej na jednostkę masy spalonego paliwa przez pojazd nabyty, wynoszący 3,169 kgCO2/kg, TU – okres pozostały do przewidywanego zakończenia cyklu życia pojazdu, wyrażony w [lata], liczony jako iloraz przebiegu pozostałego do zakończenia średniego cyklu życia pojazdu, wyrażonego w [km], i średniorocznego przebiegu pojazdu wynoszącego 8000 km |
Wymiana pojazdów służących do transportu drogowego innych niż wskazane w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 lub rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 | (12)
| ΔQ0 – ilość zaoszczędzonej energii finalnej, wyrażonej w [kWh/rok], Mśr – średni przebieg dla danej kategorii pojazdu określony na podstawie danych zawartych w tabeli nr 10, wyrażony w [km], Mr – rzeczywisty przebieg danego pojazdu, wyrażony w [km], E1 – jednostkowe zużycie energii przez pojazd określone na podstawie rzeczywistego zużycia lub w przypadku gdy nie jest możliwe jego udokumentowanie – określone na podstawie danych producenta lub na podstawie danych zawartych w tabeli nr 9, wyrażone w [MJ/km], E2 – jednostkowe zużycie energii przez pojazd nabyty określone na podstawie rzeczywistego zużycia lub w przypadku gdy nie jest możliwe jego udokumentowanie – określone na podstawie danych producenta lub na podstawie danych zawartych w tabeli nr 9, wyrażone w [MJ/km], Eśr – jednostkowe zużycie energii przez standardowy pojazd należący do tej samej, pod względem wielkości i napędu, kategorii pojazdów określone na podstawie danych zawartych w tabeli nr 9, wyrażone w [MJ/km], TLCA – średni cykl życia pojazdu określony na podstawie danych zawartych w tabeli nr 11, wyrażony w [lata]. Uwaga: W przypadku gdy rzeczywisty przebieg danego pojazdu Mr jest większy niż średni przebieg dla danej kategorii pojazdu Mśr, różnica (Mśr – Mr) przyjmuje wartość 0 |
Załącznik nr 2
Tabela nr 9. Wskaźniki zużycia energii w zależności od kategorii pojazdu
Kategoria pojazdów | Podkategoria pojazdów | Technologia | Wskaźnik zużycia energii [MJ/km] |
osobowe | benzynowe mini | Euro 4 i późniejsze | 2,14 |
benzynowe małe | PRE-ECE to open loop | 2,85 | |
benzynowe małe | Euro 1 i późniejsze | 2,45 | |
benzynowe średnie | PRE-ECE to open loop | 3,37 | |
benzynowe średnie | Euro 1 i późniejsze | 2,89 | |
benzynowe duże SUV | PRE-ECE to open loop | 4,16 | |
benzynowe duże SUV | Euro 1 i późniejsze | 3,76 | |
diesel małe | Euro 4 i późniejsze | 1,62 | |
diesel średnie | konwencjonalne | 2,69 | |
diesel średnie | Euro 1 i późniejsze | 2,35 | |
diesel duże SUV | konwencjonalne | 3,20 | |
diesel duże SUV | Euro 1 i późniejsze | 3,12 | |
LPG | konwencjonalne | 2,75 | |
LPG | Euro 1 i późniejsze | 2,65 | |
dwusuwowe | konwencjonalne | 3,59 | |
hybrydowe benzynowe małe | Euro 4 | 1,49 | |
hybrydowe benzynowe średnie | Euro 4 | 1,49 | |
hybrydowe benzynowe duże SUV | Euro 4 | 1,49 | |
E85 | Euro 4 i późniejsze | 3,33 | |
CNG | Euro 4 i późniejsze | 3,02 | |
pojazdy bateryjne | – | 0,54 | |
pojazdy z ogniwem paliwowym | – | 0,95 | |
dostawcze | benzynowe | konwencjonalne | 3,72 |
benzynowe | Euro 1 i późniejsze | 3,06 | |
diesel | konwencjonalne | 3,80 | |
diesel | Euro 1 i późniejsze | 3,42 | |
pojazdy bateryjne | – | 0,90 | |
pojazdy z ogniwem paliwowym | – | 1,78 | |
ciężarowe | benzynowe > 3,5 t | konwencjonalne | 7,75 |
diesel < 7,5 t | konwencjonalne | 5,34 | |
diesel < 7,5 t | Euro 1 i późniejsze | 4,31 | |
pojazdy bateryjne ≥ 3,5 ≤ 12 t | – | 2,16 | |
pojazdy z ogniwem paliwowym ≥ 3,5 ≤ 12 t | – | 3,56 | |
diesel ≥ 7,5 < 16 t | konwencjonalne | 7,77 | |
diesel ≥ 7,5 < 16 t | Euro 1 i późniejsze | 6,62 | |
diesel ≥ 16 ≤ 32 t | konwencjonalne | 10,72 | |
diesel ≥ 16 ≤ 32 t | Euro 1 i późniejsze | 8,97 | |
pojazdy bateryjne > 16 t | – | 4,32 | |
pojazdy z ogniwem paliwowym > 16 t | – | 9,50 | |
diesel > 32 t | konwencjonalne | 12,68 | |
diesel > 32 t | Euro 1 i późniejsze | 10,72 | |
autobusy | miejskie CNG | HD Euro I | 26,64 |
miejskie CNG | HD Euro II | 24,72 | |
miejskie CNG | HD Euro III | 21,84 | |
miejskie CNG | EEV | 21,84 | |
miejskie standardowe | konwencjonalne | 15,63 | |
miejskie standardowe | Euro 1 i późniejsze | 12,85 | |
autokary standardowe | konwencjonalne | 11,23 | |
autokary standardowe | Euro 1 i późniejsze | 10,55 | |
pojazdy bateryjne miejskie | – | 2,88 | |
pojazdy z ogniwem paliwowym miejskie | – | 9,50 | |
pojazdy z ogniwem paliwowym autokary standardowe | – | 11,88 | |
kategoria L | motorowery dwusuwowe < 50 cm3 | konwencjonalne | 1,09 |
motorowery dwusuwowe < 50 cm3 | Euro 1 | 0,88 | |
motorowery dwusuwowe < 50 cm3 | Euro 2 | 0,88 | |
motorowery dwusuwowe < 50 cm3 | Euro 3 i późniejsze | 0,88 | |
motorowery czterosuwowe < 50 cm3 | konwencjonalne | 1,09 | |
motorowery czterosuwowe < 50 cm3 | Euro 1 | 0,88 | |
motorowery czterosuwowe < 50 cm3 | Euro 2 | 0,88 | |
motorowery czterosuwowe < 50 cm3 | Euro 3 i późniejsze | 0,88 | |
pojazdy bateryjne motorowery | – | 0,03 | |
motocykle dwusuwowe < 50 cm3 | konwencjonalne | 1,44 | |
motocykle dwusuwowe < 50 cm3 | Euro 1 | 1,09 | |
motocykle dwusuwowe < 50 cm3 | Euro 2 | 1,01 | |
motocykle dwusuwowe < 50 cm3 | Euro 3 i późniejsze | 0,74 | |
motocykle czterosuwowe < 250 cm3 | konwencjonalne | 14,00 | |
motocykle czterosuwowe < 250 cm3 | Euro 1 i późniejsze | 1,58 | |
motocykle czterosuwowe ≥ 250 ≤ 750 cm3 | konwencjonalne | 1,62 | |
motocykle czterosuwowe ≥ 250 ≤ 750 cm3 | Euro 1 i późniejsze | 1,58 | |
motocykle czterosuwowe > 750 cm3 | konwencjonalne | 1,97 | |
motocykle czterosuwowe > 750 cm3 | Euro 1 i późniejsze | 2,01 | |
pojazdy bateryjne motocykle | – | 0,03 | |
mini samochody diesel | konwencjonalne | 1,44 | |
mini samochody diesel | Euro 1 | 1,26 | |
mini samochody diesel | Euro 2 | 1,26 | |
mini samochody diesel | Euro 3 | 1,26 | |
mini samochody diesel | Euro 4 | 1,13 | |
mini samochody diesel | Euro 5 | 1,13 | |
pojazdy terenowe (ATVs) | konwencjonalne | 2,07 | |
pojazdy terenowe (ATVs) | Euro 1 | 1,79 | |
pojazdy terenowe (ATVs) | Euro 2 | 1,79 | |
pojazdy terenowe (ATVs) | Euro 3 | 1,79 | |
pojazdy terenowe (ATVs) | Euro 4 | 1,74 | |
pojazdy terenowe (ATVs) | Euro 5 | 1,74 |
Tabela nr 10. Średni przebieg w podziale na kategorie pojazdów
Kategoria pojazdów | Średni przebieg [km] |
osobowe | 190 000 |
dostawcze | 300 000 |
ciężarowe | 500 000 |
autobusy | 600 000 |
kategoria L | 40 000 |
Tabela nr 11. Średni cykl życia pojazdu w podziale na kategorie
Kategoria pojazdów | Średni cykl życia [lata] |
osobowe | 14,0 |
dostawcze | 13,5 |
ciężarowe | 12,2 |
autobusy | 15,6 |
kategoria L | 10,0 |
Załącznik nr 3
Tabela 1. Wartości współczynnika nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej dla poszczególnych nośników energii
Lp. | Rodzaj nośnika energii | Współczynnik nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej wP, wel | |
1 | Paliwo lub źródło energii | Olej opałowy | 1,1 |
2 | Gaz ziemny | 1,1 | |
3 | Gaz płynny | 1,1 | |
4 | Węgiel kamienny | 1,1 | |
5 | Węgiel brunatny | 1,1 | |
6 | Biomasa | 0,2 | |
7 | Biogaz | 0,5 | |
8 | Energia słoneczna | 0,0 | |
9 | Energia wiatrowa | 0,0 | |
10 | Energia geotermalna | 0,0 | |
11 | Ciepło odpadowe z przemysłu | 0,05 | |
12 | Olej napędowy | 1,1 | |
13 | Benzyna | 1,1 | |
14 | LPG | 1,1 | |
15 | Wodór (energia elektryczna z produkcji mieszanej) | 4,2 | |
16 | Wodór (energia elektryczna z energii słonecznej, wiatrowej, geotermalnej) | 0,0 | |
17 | Wodór (energia elektryczna z biomasy) | 0,33 | |
18 | Wodór (energia elektryczna z biogazu) | 0,83 | |
19 | Wodór (reforming parowy metanu) | 1,47 | |
20 | Sieć elektroenergetyczna systemowa | Energia elektryczna z produkcji mieszanej | 2,5 |