ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 22 marca 2022 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego2)
Na podstawie art. 187 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970, z 2021 r. poz. 784, 847 i 1898 oraz z 2022 r. poz. 655) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Rozporządzenie w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego] W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 2 grudnia 2020 r. w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 17) w załączniku:
1) w § 1 w ust. 1:
a) po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
"2a) KAS - rozumie się przez to Krajową Administrację Skarbową;",
b) po pkt 8 dodaje się pkt 8a w brzmieniu:
"8a) PLACI - rozumie się przez to dane ładunku z państwa trzeciego przekazywane przed załadunkiem, o których mowa w pkt 6.8.7 załącznika do rozporządzenia 2015/1998;",
c) po pkt 14 dodaje się pkt 14a w brzmieniu:
"14a) rozporządzeniu 2015/2447 - rozumie się przez to rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 343 z 29.12.2015, str. 558, z późn. zm.3));";
2) w § 2 w ust. 1 w pkt 5 w lit. d średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. e w brzmieniu:
"e) współpracy KAS z Prezesem Urzędu polegającej na prowadzeniu analizy PLACI oraz działań podejmowanych ze względu na jej wynik;";
3) w § 15 w ust. 1 w pkt 1 lit. c otrzymuje brzmienie:
"c) proponowane alternatywne środki ochrony;";
4) w § 18 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
"5. Zarządzający lotniskiem może wydać czasową kartę identyfikacyjną portu lotniczego osobie zatrudnionej w strefie operacyjnej lotniska, w punktach handlowych lub usługowych zlokalizowanych w strefie ogólnodostępnej lotniska albo wykonującej w tych strefach obowiązki związane z funkcjonowaniem lotniska, wobec której przeprowadzono z wynikiem pozytywnym standardowe sprawdzenie przeszłości, zgodnie z art. 189b ustawy.";
5) w § 19:
a) w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) w przypadku członka misji dyplomatycznej akredytowanego w Rzeczypospolitej Polskiej - Protokół Dyplomatyczny Ministerstwa Spraw Zagranicznych, po uzyskaniu oświadczenia szefa misji dyplomatycznej, składanego w imieniu państwa wysyłającego, potwierdzającego fakt sprawdzenia informacji, o których mowa w art. 189c ust. 1 pkt 2 ustawy.",
b) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
"5. Potwierdzenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, uznaje się za spełnienie wymogu określonego w art. 189c ust. 1 pkt 2 ustawy.";
6) po § 21 dodaje się § 21a w brzmieniu:
"§ 21a. 1. Czasową kartę indentyfikacyjną portu lotniczego wydaje się inspektorom Komisji Europejskiej na czas prowadzenia inspekcji na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) nr 72/2010 z dnia 26 stycznia 2010 r. ustanawiającego procedury przeprowadzania inspekcji Komisji w zakresie ochrony lotnictwa.
2. Karta, o której mowa w ust. 1, zawiera:
1) informacje, o których mowa w pkt 1.2.5.1 lit. a-e załącznika do rozporządzenia 2015/1998, podane przez inspektora Komisji Europejskiej;
2) zabezpieczenie przed jej podrobieniem lub przerobieniem.
3. Do wydawania karty, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisów § 18 ust. 3 pkt 2-6 i § 19-21.
4. Podczas przebywania w strefach zastrzeżonych lotniska inspektorzy Komisji Europejskiej są eskortowani zgodnie z pkt 1.2.7 załącznika do rozporządzenia 2015/1998.?;
7) w § 24 uchyla się ust. 4;
8) dodaje się rozdział 23 w brzmieniu:
"Rozdział 23
Współpraca w zakresie analizy PLACI
§ 88. Prezes Urzędu współpracuje z KAS przy organizacji szkoleń z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego, wymaganych na potrzeby analizy PLACI, oraz udostępnia KAS informacje przydatne w analizie PLACI.
§ 89. 1. KAS niezwłocznie informuje Prezesa Urzędu, a w przypadku zagrożenia dla statku powietrznego znajdującego się w polskiej przestrzeni powietrznej lub mającego się znaleźć w tej przestrzeni - również Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, o:
1) przypadkach, o których mowa w art. 186 ust. 4 i 5 rozporządzenia 2015/2447;
2) braku otrzymania potwierdzenia, o którym mowa w pkt 6.8.7.6 lit. b załącznika do rozporządzenia 2015/1998;
3) przypadkach, o których mowa w § 90.
2. KAS niezwłocznie informuje Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego o przypadkach, o których mowa w § 90.
§ 90. 1. Jeżeli statek powietrzny znajduje się w przestrzeni powietrznej, a przesyłka, w odniesieniu do której urząd celno-skarbowy wystawił powiadomienie o odmowie załadunku zgodnie z pkt 6.8.7.5 załącznika do rozporządzenia 2015/1998, znajduje się na pokładzie tego statku powietrznego, przewoźnik lotniczy, operator, podmiot lub osoba w państwie trzecim otrzymująca powiadomienie niezwłocznie informuje o tym naczelnika urzędu celno-skarbowego, do którego została złożona przywozowa deklaracja skrócona dotycząca przesyłki.
2. Przewoźnik lotniczy, operator, podmiot lub osoba w państwie trzecim, otrzymawszy powiadomienie wydane przez organ celny państwa trzeciego stosującego system analizy danych ładunku przed załadunkiem zgodnie z zasadami określonymi w normach SAFE Światowej Organizacji Celnej, o których mowa w pkt 6.8.7.10 załącznika do rozporządzenia 2015/1998, w odniesieniu do przesyłki spełniającej kryteria określone w pkt 6.8.7.10 załącznika do rozporządzenia 2015/1998, niezwłocznie informuje o tym naczelnika urzędu celno-skarbowego właściwego miejscowo ze względu na miejsce, gdzie znajduje się przesyłka, a jeżeli statek powietrzny znajduje się w przestrzeni powietrznej - Naczelnika Mazowieckiego Urzędu Celno-Skarbowego w Warszawie.
§ 91. Prezes Urzędu podejmuje współpracę z właściwymi organami państwa trzeciego, w którym znajduje się przesyłka, o której mowa w art. 186 ust. 4 i 5 rozporządzenia 2015/2447, oraz w stosownych przypadkach z właściwymi organami innego państwa, których dotyczy przewóz przesyłki podlegającej analizie PLACI.
§ 92. Prezes Urzędu, Szef KAS, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego udostępniają sobie wzajemnie dane punktów kontaktowych do wymiany informacji w ramach współpracy w zakresie analizy PLACI.".
§ 2.[Rozpatrywanie wniosków na podstawie przepisów dotychczasowych] Wnioski o wprowadzenie odstępstw od wymagań w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego złożone i nierozpatrzone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia są rozpatrywane na podstawie przepisów dotychczasowych.
§ 3.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: A. Adamczyk
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
2) Niniejsze rozporządzenie służy stosowaniu rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/255 z dnia 18 lutego 2021 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. UE L 58 z 19.02.2021, str. 23).
3) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 87 z 02.04.2016, str. 35, Dz. Urz. UE L 101 z 13.04.2017, str. 200, Dz. Urz. UE L 149 z 13.06.2017, str. 19, Dz. Urz. UE L 101 z 20.04.2018, str. 22, Dz. Urz. UE L 157 z 20.06.2018, str. 27, Dz. Urz. UE L 317 z 14.12.2018, str. 57, Dz. Urz. UE L 234 z 11.09.2019, str. 1, Dz. Urz. UE L 269 z 23.10.2019, str. 13, Dz. Urz. UE L 206 z 30.06.2020, str. 8, Dz. Urz. UE L 387 z 19.11.2020, str. 1, Dz. Urz. UE L 416 z 11.12.2020, str. 48 oraz Dz. Urz. UE L 63 z 23.02.2021, str. 386.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00