Komentarz do ustawy o pracownikach samorządowych - art. 42
Przepis ten w sposób odmienny reguluje część zagadnień dotyczących organizacji pracodawców samorządowych oraz czasu pracy pracowników samorządowych. W pozostałym zakresie do osób objętych przepisami komentowanej ustawy należy stosować postanowienia Kodeksu pracy.
1. Regulamin pracy powinien określać porządek wewnętrzny i rozkład czasu pracy w taki sposób, aby zapewnić obywatelom załatwienie spraw w dogodnym dla nich czasie. Chodzi więc o uwzględnienie aktualnych potrzeb osób załatwiających sprawy w urzędzie. W praktyce regulaminy jednostek samorządowych przewidują wydłużenie godzin pracy urzędu, przesunięcie godzin pracy w określone dni, pracę w soboty czy w innych poza urzędem miejscach pracy.
2. Kolejne trzy ustępy komentowanego przepisu regulują kwestie wykonywania przez pracowników samorządowych pracy w godzinach nadliczbowych. W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę, że w odniesieniu do pracowników samorządowych wprowadzono odmienne przesłanki polecenia pracy w godzinach nadliczbowych w porównaniu do regulacji Kodeksu pracy. Zgodnie z tym ostatnim aktem, polecenie pracy w godzinach nadliczbowych jest możliwe w sytuacji prowadzenia akcji ratowniczych lub istnienia szczególnych potrzeb pracodawcy.
Ustawa o pracownikach samorządowych wskazuje z kolei, że praca w godzinach nadliczbowych będzie dopuszczalna co do zasady zawsze, gdy wymagają tego potrzeby jednostki, w której pracownik jest zatrudniony. Przepisy u.p.s. wprowadzają więc mniejsze restrykcje niż przepisy ogólne w zakresie możliwości pracy ponadnormatywnej. Istnienie wymagań w zakresie takiej pracy może mieć charakter stały i niecechujący się nadzwyczajnością (wystarczające więc będzie wystąpienie "zwykłych" potrzeb jednostki).