Komentarz do ustawy o pracownikach samorządowych - art. 41
Przepisy ustawy o pracownikach samorządowych dokładnie wskazują, co jest podróżą służbową pracownika samorządowego. Przepis ten jest jednak typowym przepisem odwoławczym, ponieważ nie tworzy odrębnych uprawnień, a odnosi się jedynie do Kodeksu pracy - a dokładniej do art. 775 k.p., który jest podstawą wydania rozporządzenia o podróżach służbowych.
Obowiązujące regulacje jednoznacznie wskazują, że podróż służbowa odbywana jest:
● na polecenie pracodawcy,
● w celu wykonania zadania służbowego,
● poza miejscowość, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałe miejsce pracy pracownika.
Podróż, która nie spełnia przedstawionych warunków, nie jest podróżą służbową. Dlatego też np. dojazd do miejsca pracy nie jest podróżą służbową, nawet jeśli miejsce pracy znajduje się w innej miejscowości niż miejsce zamieszkania pracownika.
Istotną kwestią jest ustalenie czasu podróży służbowych. Czas dojazdu do miejsca wykonywania pracy nie może zostać doliczony do czasu pracy, ponieważ za czas pracy uznaje się czas pozostawania do dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Podobnie czas powrotu z podróży służbowej nie jest wliczany do czasu pracy pracownika, a tym samym za czas takiej podróży nie przysługuje pracownikowi wynagrodzenie.