Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2016-01-13

Zasady sporządzania łącznego sprawozdania finansowego

Jednostki gospodarcze będące spółkami handlowymi, mające siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, stosujące przepisy ustawy o rachunkowości, mogą ze swojej struktury organizacyjnej wydzielić oddziały lub zakłady. Jednostka macierzysta może więc dokonać podziału struktury np. ze względu na obszar działalności lub zakres działania. Decyzja o wydzieleniu oddziałów lub zakładów z jednostki macierzystej powinna być potwierdzona w statucie lub innym regulaminie organizacyjnym, który określa status wyodrębnionego oddziału/zakładu oraz zasady rozliczeń wewnętrznych między jednostką a jej oddziałem/zakładem.

Wyodrębnione organizacyjnie jednostki nie posiadają osobowości prawnej, ale mogą działać w formie oddziału/zakładu sporządzającego samodzielne sprawozdanie finansowe i wówczas są to tzw. oddziały/zakłady samobilansujące. Ustawa o rachunkowości zawiera odrębne regulacje w zakresie sporządzania sprawozdania finansowego przez jednostkę posiadającą oddziały samobilansujące. W myśl art. 51 ust. 1 jednostka, w której skład wchodzą jednostki organizacyjne (oddziały/zakłady) samodzielnie sporządzające sprawozdanie finansowe, sporządza łączne sprawozdanie finansowe. Łączne sprawozdanie zawiera sumę sprawozdania finansowego jednostki oraz wszystkich jej oddziałów/zakładów. Mimo zawartych w tym sprawozdaniu danych z jednostki macierzystej i wyodrębnionych jednostek jest to nadal sprawozdanie pojedynczej jednostki gospodarczej. Nie należy mylić więc tego sprawozdania ze skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym, mimo że występuje wiele podobieństw w ich przygotowywaniu.

1. Zasady sporządzania łącznego sprawozdania finansowego

Dokonując sporządzenia łącznego sprawozdania finansowego, jednostka sumuje:

● swoje sprawozdanie finansowe, w tym dane zawarte w informacji dodatkowej, ● sprawozdania wszystkich wewnętrznych jednostek organizacyjnych oddziałów zakładów, w tym dane zawarte w informacjach dodatkowych,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00