Jak rozliczyć wpłaty na ubezpieczenie po odwołaniu imprezy turystycznej
PROBLEM
Jesteśmy biurem podróży -- organizatorem imprez turystycznych. Rozliczamy VAT według procedury marży. Nasze pytanie dotyczy sposobu rozliczenia podatku przy odwołanej imprezie. Mieliśmy podpisane z klientami umowy na wycieczki, które miały się odbyć w styczniu 2021 r., ale z oczywistych względów nie doszły do skutku. Na podstawie zawartych umów klienci wpłacali zaliczki na poczet imprezy turystycznej oraz kwoty na poczet ubezpieczenia od kosztów rezygnacji. Od otrzymanych zaliczek została oszacowana marża i odprowadzony VAT. W czerwcu 2021 r. zgodnie z ustawą zwróciliśmy klientom zaliczki. Pytanie dotyczy kwot stanowiących zabezpieczenie od rezygnacji. Biuro pobierało więcej na poczet ubezpieczenia, niż wpłaciło do towarzystwa ubezpieczeniowego. A ponieważ ubezpieczenie zostało zrealizowane, nie podlega zwrotowi, ale ta reszta nadwyżki została. Jak należy rozliczyć te kwoty, które pozostały po zwrocie zaliczek i zapłaty ubezpieczenia? Czy wykazać to jako usługi ubezpieczeniowe ze stawką zwolnioną?