Jak złożyć zeznanie podatkowe z profilem zaufanym i mObywatelem
15 lutego rozpoczął się okres rozliczeń PIT za 2024 rok. Składanie zeznań podatkowych coraz częściej odbywa się elektronicznie. W ubiegłym roku aż 95 proc. deklaracji podatkowych zostało złożonych przez Internet. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina jak do usługi Twój e-PIT zalogować się za pomocą profilu zaufanego i aplikacji mObywatel.
Twój e-PIT to bezpłatna usługa dostępna w ramach e-Urzędu Skarbowego, czyli internetowego serwisu Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Od 15 lutego 2025 roku w usłudze Twój e-PIT zostały udostępnione zeznania podatkowe, zarówno dla osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, jak i dla przedsiębiorców.
Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2024 r., to z upływem 30 kwietna zostanie ono automatycznie zaakceptowane. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Co istotne, zeznania PIT-28, PIT-36 i PIT-36L nie będą automatycznie akceptowane w usłudze Twój e-PIT Podatnik musi je uzupełnić i zaakceptować.
Do e-US można zalogować się poprzez platformę login.gov.pl, identyfikując się Profilem Zaufanym (PZ), e-Dowodem, poprzez bankowość elektroniczną lub aplikację mObywatel. Podatnicy, którzy zalogują się za pomocą jednej z tych metod mają dostęp do wszystkich e-usług w serwisie e-Urząd Skarbowy. Mogą wtedy korzystać np. z usługi Rozliczenia, która ułatwia przedsiębiorcom prawidłowe wypełnienie PIT-36, czy weryfikacji statusu zwrotu podatku.
Nowością w tym roku jest dostęp do usługi Twój e-PIT również z poziomu aplikacji mobilnej e-US. Oznacza to łatwy dostęp po uwierzytelnieniu się PIN-em lub przy użyciu logowania danymi biometrycznymi. Użytkownicy aplikacji nie muszą każdorazowo uwierzytelniać się z poziomu platformy login.gov.pl, by korzystać z usługi Twój e-PIT.
Jak zalogować się do e-US profilem zaufanym?
Profil zaufany to środek identyfikacji elektronicznej, który pozwala potwierdzić tożsamość w Internecie oraz podpisywać dokumenty podpisem elektronicznym. Jest to bezpłatne i bezpieczne narzędzie, dzięki któremu wiele spraw urzędowych można załatwić przez Internet.
Są aż 4 metody zakładania i potwierdzania profilu zaufanego:
- bank lub inny dostawca tożsamości,
- rozmowa wideo z urzędnikiem,
- e-dowód (czyli każdy dowód osobisty wydany po 4 marca 2019 roku),
- wizyta w placówce (w jednym z ponad 2 tys. punktów potwierdzających w Polsce i za granicą).
Jak zalogować się do e-Urzędu Skarbowego lub innych serwisów internetowych administracji państwowej za pomocą profilu zaufanego?
1. Wybierz metodę logowania: Profil zaufany.
2. Zaloguj się do profilu zaufanego przy pomocy jednego z dwóch sposobów: hasło i login do profilu zaufanego lub bankowość elektroniczna.
3. Wpisz potrzebne dane.
Warto mieć na uwadze, że profil zaufany jest ważny przez 3 lata. Jego ważność można przedłużyć, logując się do niego i wybierając odpowiednią opcję w panelu profilu zaufanego.
Jak zalogować się przez aplikację mObywatel?
Aplikacja mObywatel to bezpieczne i bezpłatne narzędzie, które oszczędza czas i ułatwia codzienność milionom użytkowników. Dzięki niej można mieć w telefonie wiele różnych dokumentów, w tym mDowód, czyli cyfrowy dokument tożsamości. Można w niej także korzystać także z innych usług i funkcji, które między innymi zwiększają bezpieczeństwo, jak na przykład Zastrzeż PESEL czy Bezpiecznie w sieci.
Aby zacząć korzystać z aplikacji mObywatel, należy pobrać ją ze sklepów Google Play lub App Store, a następnie zarejestrować się do niej poprzez potwierdzenie swojej tożsamości i dodanie jednego z czterech pierwszych dokumentów: mDowodu, Diia.pl, legitymacji szkolnej lub studenckiej. Pierwsze dwa z tych dokumentów, czyli mDowód i Diia.pl, pozwalają potwierdzić swoją tożsamości w Internecie, na przykład w serwisach administracji państwowej za pomocą węzła krajowego (login.gov.pl).
Są 4 metody potwierdzenia tożsamości w aplikacji mObywatel i uzyskania mDowodu:
- profil zaufany,
- bank lub inny dostawca tożsamości,
- e-dowód,
- wizyta w urzędzie.
Kolejne logowania do aplikacji mObywatel odbywają się za pomocą: hasła, biometrii lub biometrii z PIN-em.
Jak zalogować się do e-Urzędu Skarbowego lub innych serwisów internetowych administracji państwowej za pomocą aplikacji mObywatel?
1. Wybierz metodę logowania: Aplikacja mObywatel.
2. Zaloguj się do aplikacji mObywatel.
3. W menu dolnym naciśnij Kod QR.
4. Wybierz Zeskanuj kod QR.
5. Nakieruj aparat w telefonie na kod QR widoczny w oknie przeglądarkii.
6. Potwierdź, że chcesz udostępnić swoje dane.
Zamiast skanowania kodu QR możliwe jest także przepisanie kodu liczbowego, który znajduje się obok kodu QR.
Jeśli do e-Urzędu Skarbowego lub innego serwisu administracji państwowej użytkownik loguje się w przeglądarce na smartfonie, na którym jest aplikacja mObywatel, wówczas cały proces jest szybszy. Z okna przeglądarki użytkownik zostanie automatycznie przekierowany do aplikacji mObywatel.
Na podstawie komunikatu Ministerstwa Cyfryzacji z dnia 20.02.2025 r.