Jak rozliczyć w księgach rachunkowych rezygnację przez klienta z zakupu środka trwałego
PROBLEM
Z powodu zmiany linii technologicznej firma zdecydowała się sprzedać część posiadanych środków trwałych. W związku z tym w sierpniu 2023 r. sprzedano m.in. środek trwały o wartości 200 000 zł, którego umorzenie w miesiącu sprzedaży wynosiło zaledwie 60 000 zł. Przychód ze sprzedaży został zarejestrowany księgach rachunkowych oraz na podstawie dokumentu LT nastąpiło jego wykreślenie z ewidencji. W październiku 2023 r. kontrahent poinformował, że rezygnuje z zakupu i nie odbierze wcześniej zakupionego środka trwałego (środek trwały pozostawał na terenie firmy, gdyż były problemy ze zorganizowaniem odpowiedniego transportu przez kontrahenta). W jaki sposób rozliczyć w księgach rachunkowych rezygnację z zakupu środka trwałego? Co z amortyzacją, która została po sprzedaży środka trwałego odniesiona w pozostałe koszty operacyjne?