Wybrane problemy związane z inwentaryzacją drogą potwierdzenia sald
Jedną z metod przeprowadzania corocznej inwentaryzacji aktywów jest inwentaryzowanie rozrachunków z kontrahentami drogą potwierdzenia sald (art. 26 uor). Mimo że treść przepisów w tym zakresie jest niezmieniana od dawna, nadal wiele jednostek napotyka problemy z tym związane. W artykule przedstawiamy rozwiązania czterech z nich.
Czy prośbę o potwierdzenie salda należności można wysłać między 1 a 15 stycznia
Problem
Czy jednostka może wysłać prośbę o potwierdzenie salda należności po nowym roku, tj. gdy znane jest już dokładnie saldo na dzień bilansowy?
Rada
Jednostka ma czas na wysłanie do kontrahentów prośby o potwierdzenie salda należności do 15 dnia następnego roku.
Uzasadnienie
Ustawa o rachunkowości bezpośrednio wskazuje (art. 26 ust. 3 pkt 1 uor), że termin inwentaryzacji należności drogą uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki ich stanu uważa się za dotrzymany jeżeli: