4. W jakim momencie uwzględnić przychód z refaktur usług ciągłych
Wystawiamy refaktury za telefony. Przykładowo, faktura za telefon wpłynęła do nas 18 lutego 2007 r. Dotyczy rozmów za styczeń i abonamentu za luty. Czy w związku z tym, że są to usługi ciągłe, należy zaliczyć przychód z refaktury za abonament w lutym, a za rozmowy w styczniu (ostatni dzień okresu rozliczeniowego wykazany w fakturze)? Czy można w jakiś sposób (np. w umowie) określić inaczej okres rozliczeniowy, np. w taki, że abonament bieżący i rozmowy z ubiegłego miesiąca będą rozliczane w miesiącu bieżącym?
problem
rada
Zaproponowane przez Czytelnika rozliczenie w refakturze abonamentu za luty w lutym, a rozmów za styczeń w styczniu jest słuszne (przy miesięcznym okresie rozliczeniowym), jednak jest niemożliwe, jeśli nie dysponuje się jeszcze fakturą za usługi. Dlatego proponujemy, aby w umowie zawrzeć postanowienie, że okresem rozliczeniowym dla refakturowanych usług telekomunikacyjnych (zarówno dla abonamentu, jak i wartości rozmów) będzie okres od dnia otrzymania faktury od firmy telekomunikacyjnej do dnia otrzymania następnej faktury. Wówczas dni otrzymywania kolejnych faktur będą pierwszymi i ostatnimi dniami cyklu rozliczeniowego, w którym należy ująć przychód z tytułu refakturowania usług telekomunikacyjnych. W przypadku Czytelnika (jeśli okres rozliczeniowy za media wynikający z faktur będzie równy okresowi rozliczeniowemu w umowie) 18 lutego 2007 r. będzie datą powstania przychodu z tytułu refaktury kosztów telekomunikacyjnych, a 19 lutego pierwszym dniem kolejnego okresu rozliczeniowego.