Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2024-07-22

rozliczenia

Naczelny Sąd Administracyjny przeciął spory o zwrot zawyżonego VAT na paragonie

Po latach sporów między fiskusem a przedsiębiorcami sąd kasacyjny stawia kropkę nad i: firma może wycofać z urzędu skarbowego część nadpłaconego podatku, nawet jeżeli jej towar lub usługę kupił bezimienny konsument

To, że firma nie odda klientowi zawyżonego VAT (bo na podstawie paragonu nie dojdzie, kto był nabywcą), nie oznacza, że sama się bezpodstawnie wzbogaci – stwierdził sąd kasacyjny.

Wydawało się, że do tego zmierza również Trybunał Sprawiedliwości UE, gdy w wyroku z 21 marca 2024 r. (sygn. akt C-606/22) orzekł, że przedsiębiorca może skorygować sprzedaż paragonową, jeżeli do ceny netto doliczył zawyżony VAT.

Takie pomyłki się zdarzają, i to nie tylko wskutek błędów podatników. Bywa, że fiskus przez lata żąda wyższej daniny, a dopiero po czasie okazuje się, że powinna ona być jednak niższa. Przykładem są zakończone dopiero co spory o stawkę VAT od sprzedaży posiłków na wynos (dostawy posiłków i dań realizowane przez podatnika w systemach takich jak np. drive in, walk through, in-store oraz food court). Dopiero w czerwcu br. NSA rozstrzygnął ostatecznie w uchwale (I FPS 1/24), że w okresie od 24 czerwca 2016 r. do 30 czerwca 2020 r. sprzedaż dań na wynos była z 5-proc. VAT, a nie 8-proc., jak oczekiwała skarbówka.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00