Artykuł
kolej
Unijna rewolucja za kilkanaście miliardów euro budzi opór
Działania zaplanowane przez UE miałyby objąć ok. 460 tys. wagonów
Cyfrowe sprzęgi mają ułatwić i przyspieszyć łączenie wagonów do przewozu towarów
W Unii Europejskiej coraz mocniej jest rozważany pomysł, by we wszystkich wagonach jeżdżących po torach Wspólnoty zamontować tzw. automatyczne sprzęgi cyfrowe. Teraz ogromna większość węglarek, cystern czy platform kolejowych jest łączona za pomocą tzw. sprzęgów śrubowych. Łączenie i rozłączanie wagonu wymaga wejścia pracownika kolejowego zwanego manewrowym między zderzaki i zrzucenia bądź założenia pałąka sprzęgu na hak. W rezultacie formowanie składów trwa dość długo, a czasem bywa też niebezpieczne, bo by zaoszczędzić trochę czasu, pracownicy rozprzęgają wagony w trakcie toczenia się. Stąd propozycja, by w pojazdach montować automatycznej sprzęgi cyfrowe. Rozwiązanie eliminowałoby konieczność ręcznego łączenia składów przez manewrowych. Znacznie skrócony byłby także czas formowania składów, co jednocześnie wpłynęłoby na skrócenie czasu przewozu pojedynczego wagonu od miejsca nadania do miejsca dostawy.