Artykuł
Ciężarówki pojadą z prądem? Są alternatywy
Znika jeden z hamulców rozwoju elektromobilności w transporcie ciężkim: oferta elektrycznych ciężarówek powoli się poszerza. Są jednak inne bariery do pokonania. Pytanie, czy transport ciężki może się stać ekologiczny i w jaki sposób, pozostaje aktualne.
Pojazdy ciężkie należą do największych emitentów CO2: odpowiadają za niemal 20 proc. emisji z transportu w Unii Europejskiej. Elektryfikacja tego obszaru ma więc duże znaczenie w dochodzeniu do ambitnego unijnego celu, jakim jest osiągnięcie zeroemisyjności do 2050 r.
W 2023 r. zarejestrowano w UE ponad 5,2 tys. elektrycznych samochodów ciężarowych powyżej 3,5 t. Wszystkich rejestracji w tej kategorii było ponad 346 tys. W Polsce przybyło 78 ciężarowych elektryków, stanowiły one więc nieco ponad 2 promile wśród ponad 35 tys. zarejestrowanych aut powyżej 3,5 t. Oprócz tego w naszym kraju zarejestrowano 39 elektrycznych pojazdów ciężarowych powyżej 6 t – czyli nieco ponad jeden promil wśród 34,8 tys. wszystkich zarejestrowanych w tej kategorii.