Gdy reklama konkurenta godzi w interesy przedsiębiorcy, można żądać np. odszkodowania
Mój konkurent biznesowy sprzedaje swój produkt, który jest bardzo podobny do mojego. Propagując go na rynku, stosuje reklamę porównawczą. Co mogę w takim przypadku zrobić?
O ile większość przedsiębiorców konkuruje w sposób etyczny także w zakresie reklamowania swoich produktów i usług, to zdarzają się jednak przypadki reklamy stanowiącej czyn nieuczciwej konkurencji. Do takiej są zaliczane niektóre rodzaje reklamy porównawczej. Jest ona dozwolona tylko wówczas, gdy nie jest sprzeczna z dobrymi obyczajami. Aby mogła zostać uznana za zgodną z nimi, musi spełniać wszystkie przesłanki wskazane w art. 16 ust. 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, np. rzetelnie porównuje towary lub usługi zaspokajające te same potrzeby lub przeznaczone do tego samego celu albo w sposób obiektywny porównuje jedną lub kilka istotnych, typowych cech tych towarów i usług, do których może należeć także cena. W praktyce obrotu klasyczna reklama porównawcza, czyli porównująca dany produkt do innego określonego produktu konkretnego konkurenta, pojawia się stosunkowo rzadko. Znacznie częściej występują reklamy porównujące dany produkt do „innych” bez określenia owych innych produktów lub konkurentów, w tym reklama superlatywna – „nasz produkt jest najlepszy”, „numer 1 wśród…”. I choć taka reklama nie jest reklamą porównawczą, to ma znamiona reklamy nieuczciwej, naruszającej przepisy, zwłaszcza w sytuacji, gdy reklamowany produkt nie ma szczególnych cech, wspomnianych w przekazie.