Luksus traci, ale mniej
Obecna sytuacja gospodarcza zbiera żniwa również na rynku nieruchomości premium. W dużo mniejszym jednak stopniu niż na całym rynku nieruchomości. To po raz kolejny pokazuje, że segment ten jest bardziej odporny na kryzys
W pierwszym półroczu w Polsce zostało sprzedanych 2169 luksusowych apartamentów - wynika z danych portalu mieszkaniowego luksusowemieszkania.pl. To wynik gorszy od ubiegłorocznego o ponad 10 proc.
W lipcu sprzedało się 455 luksusowych mieszkań, czyli o 11,5 proc. mniej niż przed rokiem. To oznacza, że rynek luksusowych apartamentów również został dotknięty przez kryzys.
- Część klientów odracza zakupy do czasu unormowania się sytuacji na rynku. Reagują w ten sposób, ponieważ chcą tworzyć finansowe bufory bezpieczeństwa dla swoich biznesów - tłumaczy Piotr Tarkowski, członek zarządu Allcon.
W praktyce nie oznacza to zupełnej rezygnacji z transakcji, ale wydłużenie czasu na podjęcie decyzji.
- Klienci segmentu premium kupują za gotówkę i chcą jak najlepiej ulokować swój kapitał. To często osoby prowadzące własne biznesy, bardzo dobrze orientujące się w sytuacji gospodarczej. Zależy im na korzystnej transakcji szytej na miarę pod własne potrzeby lub nieruchomości, która przyniesie im zyski w przyszłości - tłumaczy Justyna Hamrol-Wasielewska, dyrektor sprzedaży i marketingu Eiffage Immobilier Polska.