Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2024-03-27

aktualności

Kłopotliwe skutki wiosennego terminu wyborów samorządowych dla włodarzy

Jeśli w gminie dojdzie do zmiany wójta czy burmistrza, to paradoksalnie absolutorium z wykonania budżetu za 2023 r. będzie uzyskiwał jego następca. To również on otrzyma (lub nie) wotum zaufania za raport o stanie gminy, nawet jeśli sporządzał go poprzednik

W 2024 r., podobnie jak w latach poprzednich, jednostki samorządu terytorialnego (JST) będą się zmagać z kwestią udzielenia absolutorium i wotum zaufania dla organów wykonawczych. Jednak obecny rok jest nietypowy – z uwagi na to, że czas rozliczeń zbiega się z okresem wyborów samorządowych. Przypomnijmy, że ponieważ pierwotny, jesienny termin wyborów samorządowych zbiegł się z wyborami parlamentarnymi, to zostały one przesunięte na wiosnę (7 i 21 kwietnia). To mocno komplikuje kwestię rozliczenia organu zarządzającego gminą za 2023 r. Obecnie urzędujący włodarze i rajcy mają wiele wątpliwości, jak postępować z dokumentacją związaną z udzieleniem absolutorium i wyrażeniem wotum zaufania oraz z tym, jak stosować procedury w tym zakresie. Szczególnie dużo pytań dotyczy sytuacji, gdy dojdzie do zmiany osoby pełniącej funkcję włodarza. Jeśli bowiem w czerwcu, jak to tradycyjnie bywa, głosowane będzie wotum zaufania i absolutorium, to wówczas na czele zarządu gminy może już stać inna osoba niż ta, która sprawowała władzę w 2023 r. Czy w takiej sytuacji absolutorium i wotum zaufania będzie dostawać stary czy nowy burmistrz? Czy rada niezadowolona z efektów działalności poprzednika może w takiej sytuacji nie udzielić absolutorium? Pytania dotyczą też tego, kto w zasadzie ma sporządzić raport o stanie gminy, który przedstawia się do 31 maja, a więc już po zakończeniu kadencji samorządu. I czy burmistrz, który sprawował swój urząd w latach 2018–2024, będzie miał możliwość wypowiedzenia się na sesji nowej rady, gdy będzie podejmowała uchwały rozliczające go za 2023 r.?

Niestety, ustawodawca, wydłużając kadencję organów samorządu terytorialnego, nie ustanowił przy tym specjalnych rozwiązań na ten szczególny rok. W ramach niniejszego opracowania przedstawiamy tylko niektóre, wybrane problemy związane z tą tematyką, które mogą pojawić się w praktyce, i analizujemy przepisy. W praktyce tych problemów będzie niewątpliwie więcej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00