Podnoszenie kwalifikacji przez pracowników – obowiązki pracodawcy
PROBLEM Od 1 października 2019 r. jeden z naszych pracowników rozpoczął studia zaoczne, które zobowiązaliśmy się mu dofinansować. Czy skorzystamy ze zwolnienia składkowego od kwot dofinansowania nauki, jeżeli umowę szkoleniową podpiszemy już po rozpoczęciu studiów przez naszego pracownika? Czy ze składek jest zwolnione tylko dofinansowanie czesnego czy także inne świadczenia (np. dofinansowanie dojazdów
Pracownik może podnosić kwalifikacje zawodowe z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą. W tym zakresie podmiot zatrudniający podejmuje swobodną decyzję i nie jest związany wnioskiem pracownika. Jeżeli jednak pracodawca skieruje pracownika na naukę lub wyrazi zgodę na dokształcanie podjęte z inicjatywy zatrudnionego, powinien zagwarantować mu możliwość skorzystania z dodatkowych uprawnień urlopowych
Przy zawieraniu umowy z pracownikiem podnoszącym kwalifikacje zawodowe należy pamiętać o zapisach doprecyzowujących przyznawanie poszczególnych świadczeń przez pracodawcę, określeniu procedury udzielania urlopu szkoleniowego i niezbędnych zwolnień na uczestnictwo w zajęciach szkoleniowych. Umowa z pracownikiem jest niezbędna tylko wówczas, gdy pracodawca przyznaje świadczenie dodatkowe i pracownik
Na podstawie projektów opublikowanych od 13 do 26 lutego 2012 r.
Pracodawca zawiera z pracownikiem podnoszącym kwalifikacje zawodowe pisemną umowę określającą wzajemne prawa i obowiązki stron. Nie jest to konieczne, jeżeli zatrudniający zrezygnuje ze zobowiązania pracownika do pozostawania w zatrudnieniu przez określony czas po ukończeniu podnoszenia kwalifikacji zawodowych i ewentualnego zwrotu kosztów. Pracownikowi zdobywającemu lub uzupełniającemu wiedzę i umiejętności
Pracodawca ma obowiązek ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Nie oznacza to jednak konieczności finansowania przez zatrudniającego kursów, szkoleń czy innej formy edukacji. Decyzja pracodawcy w tym zakresie jest bowiem uznaniowa.
W drugiej części opracowania „Dział kadr w firmie” przedstawiamy zasady prowadzenia dokumentacji dotyczącej przebiegu zatrudnienia danego pracownika u pracodawcy oraz dokumentów niezbędnych w kontaktach z ZUS. Zamieszczone zostały informacje o zasadach, trybie i sposobach dokumentowania czasu pracy, pracy w nadgodzinach, udzielania i wykorzystywania urlopów wypoczynkowych, zmian warunków pracy i wynagradzania