Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2018-08-13

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych – na co zwrócić uwagę przy zawieraniu umowy z pracownikiem

Przy zawieraniu umowy z pracownikiem podnoszącym kwalifikacje zawodowe należy pamiętać o zapisach doprecyzowujących przyznawanie poszczególnych świadczeń przez pracodawcę, określeniu procedury udzielania urlopu szkoleniowego i niezbędnych zwolnień na uczestnictwo w zajęciach szkoleniowych. Umowa z pracownikiem jest niezbędna tylko wówczas, gdy pracodawca przyznaje świadczenie dodatkowe i pracownik zobowiązuje się do pozostawania w zatrudnieniu przez pewien czas po zakończeniu nauki.

Przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą (art. 1031 Kodeksu pracy). Przytoczona definicja zawiera dwie sytuacje, w których nauka pracownika jest podnoszeniem kwalifikacji w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy, tj. odbywa się ona:

  • z inicjatywy pracodawcy (pracownik zgodził się na propozycję pracodawcy w tym zakresie) lub
  • za zgodą pracodawcy.

W obu tych przypadkach dochodzi do porozumienia pomiędzy pracodawcą a pracownikiem, który albo akceptuje propozycję pracodawcy, albo uzyskuje akceptację swojego wniosku szkoleniowego.

Umowa z pracownikiem podnoszącym kwalifikacje zawodowe

Pracodawca zawiera z pracownikiem podnoszącym kwalifikacje zawodowe pisemną umowę określającą wzajemne prawa i obowiązki stron (art. 1034 Kodeksu pracy). Umowy można nie zawierać wówczas, gdy pracodawca nie zamierza zobowiązać pracownika do pozostawania w zatrudnieniu po ukończeniu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Niemniej nawet w takich przypadkach występują umowne ustalenia pomiędzy pracodawcą a pracownikiem (opierające się zwykle na ustnym porozumieniu), dotyczące samego faktu podnoszenia kwalifikacji zawodowych..

Przykład

Pracownik zawarł z pracodawcą umowę dotyczącą podnoszenia kwalifikacji zawodowych i z tego powodu wyjeżdża na szkolenia. Wyjazd nie odbywa się na polecenie pracodawcy, lecz na podstawie porozumienia (w tym przypadku dotyczącego podnoszenia kwalifikacji przez pracownika). W takiej sytuacji wyjazd nie może być jednocześnie kwalifikowany jako podróż służbowa. Sąd Najwyższy w uzasadnieniu wyroku z 20 lutego 2007 r. (II PK 165/06,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00