Interpretacja indywidualna z dnia 28 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.461.2023.2.MN
W zakresie obowiązków płatnika w kwestii opodatkowania wypłaconego świadczenia z tytułu choroby zawodowej.
W zakresie obowiązków płatnika w kwestii opodatkowania wypłaconego świadczenia z tytułu choroby zawodowej.
Incydentalne wykrycie w badaniach lekarskich schorzenia znajdującego się w wykazie chorób zawodowych nie daje podstawy do stwierdzenia takiej choroby u byłego pracownika, zwłaszcza gdy kolejne badania nie potwierdziły jej istnienia - orzekł NSA
Pracodawca ma obowiązek zapobiegać nie tylko tym chorobom, które zostały uznane za choroby zawodowe, ale również wszelkim schorzeniom pojawiającym się u pracowników w związku z wykonywaną przez nich pracą. Do jego zadań należy także wskazanie czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy oraz dokonywanie ich pomiarów. Niezwykle istotne jest również informowanie pracowników o możliwych wczesnych
Nie każde schorzenie pracownika powstałe w związku z wykonywaniem pracy w warunkach szkodliwych jest chorobą zawodową. Za taką chorobę może zostać uznana wyłącznie choroba wymieniona w wykazie chorób zawodowych. Każdy przypadek podejrzenia choroby zawodowej pracodawca zgłasza właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu i właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy.
Chciałabym się dowiedzieć, ile obecnie, po zmianach, wynoszą stawki jednorazowych odszkodowań za wypadki przy pracy i choroby zawodowe?
Pozycja siedząca dominuje w pracy biurowej. Nie wymaga ona dużego wysiłku fizycznego, lecz praca wykonywana przez dłuższy czas w tej pozycji powoduje dolegliwości bólowe i zmiany zwyrodnieniowe w narządzie ruchu, głównie w kręgosłupie. Warto pamiętać, że rodzaj i stopnień obciążenia pracowników zależy od wymiaru czasu pracy przy komputerze, stopnia trudności wykonywanych zadań, zaangażowania i znajomości
Zgłoszenie wystąpienia wypadku przy pracy lub stwierdzenia choroby zawodowej kieruje się, niezależnie od innych przepisów istniejących w państwie, w którym wystąpił wypadek lub stwierdzono chorobę, do instytucji państwa, w którym podlega się ubezpieczeniu.
Od 1 kwietnia br. obowiązują nowe kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Są one wypłacane osobom ubezpieczonym, członkom rodziny zmarłego ubezpieczonego lub rencisty.
Od 1 kwietnia br. obowiązują wyższe kwoty jednorazowego odszkodowania z ubezpieczenia wypadkowego dla członków rodziny zmarłego ubezpieczonego. Wysokość ich jest uzależniona od stopnia pokrewieństwa oraz liczby osób uprawnionych do wypłaty odszkodowania.
Czy szykują się jakieś zmiany w stawkach jednorazowych odszkodowań za wypadki przy pracy i choroby zawodowe?
Jakie zmiany w dokumentowaniu chorób zawodowych wejdą w życie w tym roku?
w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na wypłatę zadośćuczynienia, będącego wynikiem ugody zawartej przed sądem, wypłaconego byłemu pracownikowi Wnioskodawcy w związku ze stwierdzoną chorobą zawodową
Od 1 stycznia 2018 r. zmienią się tryb i zasady finansowania prewencji w zakresie wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Po zmianie przepisów, ZUS dofinansuje działania płatników składek zmierzające do poprawy w ich firmach bezpieczeństwa warunków pracy ale w drodze konkursu projektów. Z prewencji wypadkowej nie skorzystają m.in. ci przedsiębiorcy którzy posiadają zaległości w płatnościach do ZUS
Czy otrzymane przez Wnioskodawcę świadczenie ze źródeł położonych w Czechach, mające charakter odszkodowawczy, jest zwolnione z podatku dochodowego na gruncie prawa polskiego i tym samym nie wykazuje się go w zeznaniu podatkowym PIT-36?