PIP o bhp na stanowiskach wyposażonych w monitor
12 listopada przypada Światowy Dzień Ergonomii. Jest to okazja, aby zwrócić uwagę na niektóre jej zagadnienia, mające przecież kluczowy wpływ na ułatwianie człowiekowi życia – tak by wszystko, co nas otacza i z czego korzystamy na co dzień, było wygodne i łatwe w obsłudze. Ma to szczególnie istotne znaczenie zwłaszcza w środowisku pracy, bowiem od zastosowania skutecznych rozwiązań ergonomicznych będzie
Jak najlepiej zatrudnić osobę, która jednocześnie pracowałaby jako opiekunka przy dowozach od 7.00 do 8.00, następnie przez 4 godziny byłaby pomocą w oddziale przedszkolnym, a ostatnie 3 godziny byłaby znów opiekunem w trakcie odwozów. Czy jedna umowa o pracę może obejmować oba stanowiska pracy?
Do 17 maja 2024 r. pracodawcy powinni dokonać przeglądu warunków bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe i dostosować ich wyposażenie oraz organizację do nowych wymagań. Brak takiego dostosowania po tej dacie może skutkować karą za naruszenie przepisów bhp.
W dniu 17 listopada 2023 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 18 października 2023 r. zmieniające dotychczasowe rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Rozporządzenie wprowadza istotne zmiany w wymogach bhp, jakie muszą zostać spełnione na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe. Zmiany
Od w 1 stycznia 2024 r. weszły w życie zmiany w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą wysokości i ustalania płacy minimalnej oraz zmiany limitów podatkowych niektórych świadczeń pracowniczych. Natomiast do 17 maja 2024 r. pracodawcy mają czas na dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do nowych wymogów bhp. Poniżej przedstawiamy szczegółowe
Umożliwienie pracodawcom większej swobody organizacji stanowisk pracy z monitorami ekranowymi przewiduje nowelizacja rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Nowe przepisy wprowadzają także obowiązek refundacji pracownikowi zakupu szkieł kontaktowych do pracy z komputerem.
Nieprawidłowość Sekretarz miasta przeszedł na emeryturę. Burmistrz miasta przez ponad rok od zwolnienia tego stanowiska nie podjął żadnych działań w kierunku jego obsadzenia. Stwierdził, że wakat ten nie ma ujemnego wpływu na działalność urzędu, ponieważ wszystkie zadania są realizowane terminowo. Poza tym rada gminy (w tym komisja rewizyjna) nie wnosiła żadnych uwag w tej sprawie.
Od kilku lat niepełnosprawny pracownik coraz rzadziej kojarzony jest z aktywnością zawodową powiązaną z zakładem pracy chronionej. Pracodawcy zaczynają dostrzegać brak znaczących różnic w wykonywaniu obowiązków przez osoby niepełnosprawne z ich pełnosprawnymi kolegami, uświadamiając sobie możliwość skorzystania z przywilejów finansowych i pozafinansowych wynikających z systemu wsparcia osób z niepełnosprawnościami
Pracownicy pracujący zdalnie powinni mieć stanowisko pracy zorganizowane zgodnie z przepisami bhp. W sytuacji gdy praca zdalna ma polegać na wykonywaniu pracy biurowej, wówczas należy przyjąć, że obowiązkiem pracodawcy jest zorganizowanie stanowiska pracy na takich samych zasadach jak w przypadku telepracy. Zatem właściwe wyposażenie stanowiska pracy pracownika pracującego zdalnie powinno więc uwzględniać
Chcemy zmienić pracownikowi nazwę jego stanowiska pracy. Czy w tej sytuacji konieczne jest wręczenie mu wypowiedzenia zmieniającego?
Zatrudniliśmy pracownika socjalnego posiadającego stopień zawodowy specjalisty uzyskany u innego pracodawcy. Czy pracownik zachowuje ten stopień zawodowy? Czy kolejny pracodawca może zatrudnić go na niższym stanowisku? - pyta Czytelnik z Krakowa.