Problemy z odbiorem poczty nie uchronią spółki przed karą
Zasadne jest przyjmowanie domniemania, że osoba odbierająca pismo skierowane do spółki jest uprawniona do wykonania tej czynności. W konsekwencji, jeżeli dana osoba przebywała w siedzibie spółki i nie oświadczyła doręczającemu, że przyjmowanie przesyłek nie mieści się w zakresie jej obowiązków, nie można twierdzić, że listonosz doręczył przesyłkę do rąk osoby nieuprawnionej (wyrok NSA z 8 grudnia 2022
Jeżeli podatnik w ramach procedur podatkowych ustanowił pełnomocnika, to wszystkie pisma organ powinien doręczać pełnomocnikowi, a nie podatnikowi. W każdym przypadku pominięcia pełnomocnika przy doręczeniu wadliwość doręczenia sprawia, że doręczane pismo nie wchodzi do obrotu prawnego, a więc jest całkowicie bezskuteczne – wyrok NSA z 29 listopada 2022 r., sygn. akt I FSK 1708/19.
Od 1 lipca 2021 r. do obrotu gospodarczego i postępowań administracyjnych oraz sądowych zostanie wprowadzony nowy rodzaj korespondencji elektronicznej, czyli e-doręczenia. Doręczenie pisma z wykorzystaniem adresu do e-doręczeń będzie wywierać skutek prawny równoważny z tradycyjnym doręczeniem korespondencji w formie pisemnej. Z czasem e-doręczenia mają stać się dominującą formą wymiany pism. Na wprowadzenie
Spółka powinna powiadomić organ podatkowy o zmianie adresu, pod którym ma następować doręczanie korespondencji. Spółka nie może uzależniać tego powiadomienia od oczekiwania na ujawnienie w KRS zmiany siedziby spółki. Procedury zmiany siedziby spółki obowiązujące w KRS nie zwalniają z obowiązku powiadomienia organu podatkowego o faktycznej zmianie adresu, pod którym ma następować doręczanie korespondencji
Podatnik nie może kwestionować ostatecznej decyzji wymiarowej w drodze wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Nie ma przy tym znaczenia, czy decyzja wymiarowa dotarła do podatnika (została doręczona podatnikowi). Jeżeli zatem decyzja wymiarowa jest ostateczna, organ podatkowy ma pełne prawo odmówić wszczęcia postępowania z wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Ostateczną decyzję wymiarową można wzruszyć wyłącznie
NSA uznał, że postanowienie o przedłużeniu terminu zwrotu VAT jest skuteczne, tylko wtedy gdy zostanie doręczone podatnikowi przed upływem poprzedniego terminu (wyrok NSA z 23 kwietnia 2018 r., sygn. akt I FSK 255/17). Oznacza to, że postanowienie to nie będzie skuteczne, gdy doręczenie postanowienia nastąpi z opóźnieniem. To z kolei otwiera podatnikom drogę do domagania się zwrotu nadwyżki podatku
Czy można skorzystać z tzw. ulgi na złe długi w sytuacji, gdy dłużnik nie odbiera korespondencji zwierającej informację o zamiarze skorzystania z tej ulgi, czy znajdzie w tej sytuacji zastosowanie tzw. fikcja doręczenia z art. 148-151 Ordynacji podatkowej ?
prawo do skorygowania podatku VAT wynikającego z niezapłaconej faktury sprzedaży
Skuteczność doręczenia zastępczego zawiadomienia o zamiarze skorygowania podatku należnego.
Uprawnienie do korekty podatku należnego od wierzytelności nieściągalnych
Jeżeli podatnik nie odbierze z poczty informacji podatkowej PIT-11 za 2012 r., jednostka powinna przechowywać ten dokument w swoim archiwum wraz z potwierdzeniem jego nieodebrania - jako dowód wywiązania się z obowiązku płatnika.
Kwestia skuteczności doręczenia zawiadomienia, o którym mowa w art. 89a ust. 2 pkt 6 dłużnikowi przez Wnioskodawcę, przesłania przez Wnioskodawcę dłużnikowi informacji o zamiarze skorygowania podatku należnego w jednym zawiadomieniu, zastosowania potwierdzenia z urzędu skarbowego o rejestracji dłużnika jako czynnego podatnika VAT oraz sposobu liczenia okresu przekroczenia terminu płatności wierzytelności
Czy do zawiadomienia, o którym mowa w art. 89a ust. 2 pkt 6 mają zastosowanie przepisy art. 150 ustawy Ordynacja podatkowa?
Korekta podatku w trybie art.89a ustawy w przypadku doręczenia zastępczego zawiadomienia o zamiarze dokonania korekty.
Korekta podatku w trybie art. 89a ustawy w przypaku doręczenia zastępczego zawiadomienia o zamiarze dokonania korekty.
Gdy domownik odebrał pismo pod nieobecność adresata, ten nie może powoływać się na nieprawidłowe doręczenie. To podatnik ponosi skutki zaniedbań osoby, która odebrała przesyłkę poleconą od fiskusa - wyrok NSA z 23 marca 2012 r. (sygn. akt II FSK 1887/10).
Od 30 października 2011 r. ujednolicono zasady doręczania pism elektronicznych obowiązujące we wszystkich podmiotach publicznych. Zasady doręczeń określiło rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 14 września 2011 r. w sprawie sporządzania pism w formie dokumentów elektronicznych, doręczania dokumentów elektronicznych oraz udostępniania formularzy, wzorów i kopii dokumentów elektronicznych (dalej: rozporządzenie