Najpierw skarga kasacyjna, potem skarga do ETPC
Jacek Chlebny: Uchwała pilotażowa pozwoliłaby rozwiązać problem u jego zarania. Wystarczyłoby, aby jeden skład WSA zwrócił się do NSA z wnioskiem o podjęcie takiej uchwały, która wyznaczyłaby kierunek wykładni i przez to ujednoliciła linię orzeczniczą we wszystkich sądach wojewódzkich
Zmiany dotyczące procedury sądowo-administracyjnej po 20 latach są konieczne, ale rewolucji raczej nie będzie
Wyraźnie poprawiła się załatwialność spraw w wojewódzkich sądach administracyjnych i Izbie Finansowej sądu kasacyjnego. NSA ma braki kadrowe, ale ratują go sędziowie delegowani
Ingerencja w art. 91 k.p.c. oraz art. 118 par. 2 k.p.c. może wprowadzić chaos w materii niezwykle istotnej z punktu widzenia systemu prawa procesowego cywilnego oraz praktyki sądowej
Fiskus nie ma prawa wydać decyzji, gdy zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia. Co do tego nikt nie ma wątpliwości. Zaczynają się one, gdy przychodzi do oceny rozstrzygnięcia sądu
Chodzi o sprawy dotyczące podlegania dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu. Dzięki uchwale Sądu Najwyższego stronom łatwiej będzie wykazać, że wartość przedmiotu zaskarżenia osiąga wymagany próg
Jeszcze przez rok po ustaniu epidemii regułą ma być w sądach administracyjnych brak rozpraw. Będą one wyjątkowo, i to tylko online, na odległość
1 czerwca 2017 r. weszły w życie zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) oraz dostosowane do nich zmiany w ustawie – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej: ppsa). Wprowadzone zmiany mają na celu skrócenie czasu potrzebnego do merytorycznego rozstrzygnięcia sprawy przez organ administracji lub sąd. Dzięki nowelizacji skargę do sądu można wnieść bez potrzeby
Należy stwierdzić, iż w świetle obowiązujących przepisów ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawne dla wnioskodawcy od dnia jej doręczenia, nie zaś jak twierdzi wnioskodawca od dnia wydania interpretacji, przy czym za dzień wydania interpretacji podatnik uznaje datę podawaną na pierwszej stronie każdej interpretacji indywidualnej, nad danymi wnioskodawcy, po prawej
Naczelny Sąd Administracyjny nie mógł ocenić, kto ma rację w sporze koncernu PKN ORLEN S.A. z fiskusem dotyczącym odmowy umorzenia kosztów egzekucji. Sąd musiał oddalić złożoną przez firmę skargę kasacyjną z uwagi na braki, jakie zawierała - wyrok NSA (sygn. akt FSK1900/04).
Sędzia może oceniać wymogi formalne skargi kasacyjnej od wyroku, w którego wydaniu, w I instancji, brał udział uchwała siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. akt I OPS 3/05).
NSA oddala skargę kasacyjną, jeżeli nie miała usprawiedliwionych podstaw albo jeżeli zaskarżone orzeczenie mimo błędnego uzasadnienia odpowiada prawu.
Skarga kasacyjna jest ostatnim środkiem odwoławczym po wydaniu przez Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) rozstrzygnięcia niekorzystnego dla podatnika.
Dyrektor izby celnej nie był uprawniony do wniesienia skargi kasacyjnej w sprawie, w której izba skarbowa była stroną postępowania zakończonego prawomocnym wyrokiem NSA, wydanym przed 1 stycznia 2004 r. - uchwała 7 sędziów NSA (sygn. akt FPS 2/04).
Uiszczenie opłaty sądowej w formie znaków opłaty sądowej nie jest jednoznaczne z jej opłaceniem i skutkuje odrzuceniem skargi kasacyjnej w przypadku, gdy w roli pełnomocnika występuje adwokat lub radca prawny - wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie (sygn. akt FSK 212/04).