Artykuł
procedury
Nie ma oprocentowania, problem został
Fiskus nie ma prawa wydać decyzji, gdy zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia. Co do tego nikt nie ma wątpliwości. Zaczynają się one, gdy przychodzi do oceny rozstrzygnięcia sądu
Czy powinien on skoncentrować się na zbadaniu okoliczności, które doprowadziły do przedawnienia, czy na ocenie zarzutów skargi kasacyjnej?
Pytania te powstały po wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego z 18 sierpnia 2023 r. (sygn. akt: III FSK 4221/21, III FSK 4409/21, III FSK 4840/21, III FSK 326/22, III FSK 1121/22). Pisaliśmy o tym w artykule „Skarbówka to nie bank. Nie zawsze odda z odsetkami” (DGP nr 160/2023).
Sąd oddalił pięć skarg kasacyjnych dwóch spółek domagających się wypłaty oprocentowania od przetrzymywanych przez lata nadpłat w podatku od nieruchomości.
We wszystkich tych sprawach zobowiązania podatkowe wygasły wskutek przedawnienia, ale ani organy podatkowe, ani sądy I instancji nie stwierdziły, by urzędnicy przyczynili się do tego w jakikolwiek sposób. Wojewódzkie sądy administracyjne orzekły, że przedawnienie jest okolicznością obiektywną, na którą organy podatkowe nie mają wpływu, nie można zatem mówić o tym, by przyczyniły się one do uchylenia decyzji wymiarowej. W rezultacie podatnikowi nie przysługuje oprocentowanie nadpłaty od dnia jej powstania do dnia jej zwrotu ( I SA/Łd 13/21, I SA/Rz 101/21, I SA/Lu 65/21, I SA/Rz 634/21, I SA/Łd 86/22).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right