Zasiłek przedemerytalny a prawo do renty
Czytelnicy „Serwisu PP” często zwracają się do redakcji z pytaniami dotyczącymi nabywania prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy.
Czytelnicy „Serwisu PP” często zwracają się do redakcji z pytaniami dotyczącymi nabywania prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy.
Zmienione przepisy ułatwiają uzyskanie renty osobom całkowicie niezdolnym do pracy. Osoby z okresem składkowym wynoszącym co najmniej 25 lat dla kobiety i 30 lat dla mężczyzny nie muszą posiadać 5-letniego okresu składkowego i nieskładkowego w ostatnim 10-leciu, aby uzyskać świadczenie.
Podstawowe warunki wymagane do uzyskania emerytury to osiągnięcie wieku 60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn oraz udokumentowanie okresu składkowego i nieskładkowego wynoszącego co najmniej 20 lat dla kobiet, 25 lat dla mężczyzn.
Osoby dorabiające do świadczeń i zasiłków przedemerytalnych do końca maja 2012 r. muszą poinformować ZUS o przychodzie uzyskanym w poprzednim roku rozliczeniowym, przedkładając zaświadczenie wystawione przez płatnika składek lub - jeśli prowadzą działalność gospodarczą - własne oświadczenie. W tym roku po raz pierwszy ZUS rozliczy ich przychód według nowych zasad.
Podstawowym warunkiem uzyskania prawa do renty jest posiadanie wymaganego okresu składkowego i nieskładkowego. Jeżeli niezdolność do pracy powstała w wieku powyżej 30 lat, wnioskodawca musi wykazać się co najmniej pięcioletnim okresem ubezpieczenia.
Emeryci i renciści mogą wystąpić z wnioskiem o ponowne ustalenie wysokości emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy poprzez doliczenie nie uwzględnionych w wymiarze świadczenia okresów składkowych lub nieskładkowych.
Mam 58 lat i legitymuję się ponad 26-letnim okresem składkowym oraz 9-miesięcznym okresem nieskładkowym. Od stycznia 2002 r. do 31 stycznia 2006 r. prowadziłam działalność gospodarczą, następnie pobierałam zasiłek dla bezrobotnych, a po zaprzestaniu pobierania zasiłku w listopadzie 2010 r. nie podjęłam żadnej pracy. Lekarz orzecznik stwierdził całkowitą niezdolność do pracy. Data powstania tej niezdolności
Od 1 marca 2012 r. w wyniku waloryzacji wzrosła wysokość emerytur i rent, w tym emerytur i rent proporcjonalnych, tj. ustalonych w stosunku proporcjonalnym wynikającym z polskich okresów ubezpieczenia i sumy polskich i zagranicznych okresów ubezpieczenia.
Kontynuujemy omawianie okresów uwzględnianych przy ustalaniu emerytury. Omówione zostaną pozostałe okresy składkowe oraz okresy nieskładkowe. Ponadto zostaną opisane inne okresy, w szczególny sposób wpływające na prawo do emerytury oraz jej wysokość. W poniższej tabeli wskazane są okresy składkowe uregulowane w ustawie z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Świadectwo pracy jest wystawiane w przypadku zakończenia stosunku pracy. Przy jego wypełnianiu często powstają błędy. Może to skutkować koniecznością sprostowania świadectwa pracy, a nawet wypłacenia odszkodowania pracownikowi, jeżeli wydanie niewłaściwego świadectwa wyrządziło mu szkodę. W takim przypadku odszkodowanie przysługuje maksymalnie w wysokości 6-tygodniowego wynagrodzenia pracownika.
Pracodawca, który wystawi niewłaściwe świadectwo pracy, naraża się na zapłatę odszkodowania. Pracownik, który nie może podjąć pracy z powodu otrzymania nieprawidłowego świadectwa pracy, może bowiem dochodzić od pracodawcy odszkodowania za czas pozostawania bez pracy. Nie może ono przekroczyć 6-tygodniowego wynagrodzenia zatrudnionego. Warto zatem unikać błędów przy wypełnianiu świadectwa pracy.
Nieudzielenie przez zakładową organizację związkową informacji o wszystkich pracownikach korzystających z jej obrony, żądanej przez pracodawcę bez rzeczowej potrzeby, nie zwalnia pracodawcy z obowiązku współdziałania z tą organizacją w indywidualnych sprawach ze stosunku pracy (uchwała składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z 21 listopada 2012 r., III PZP 6/12).
Najczęściej popełnianym błędem podczas wypełniania świadectwa pracy jest wpisywanie do świadectwa informacji o okresach nieusprawiedliwionych nieobecności. Taką informację pracodawcy często zamieszczają w rubryce dotyczącej okresów nieskładkowych. Jest to nieprawidłowe, ponieważ w świadectwie pracy w ogóle nie należy podawać takiej informacji.
Przy ustalaniu prawa do emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy czy wysokości kapitału początkowego uwzględnia się m.in. okresy składkowe określone w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Wśród tych okresów wymienione są również okresy zatrudnienia pracowników młodocianych.
Odprawy występujące w prawie pracy łączy cel, jakiemu służą. Ich zadaniem jest wprawdzie częściowa, lecz szybka kompensata straty poniesionej przez uprawnionego, takiej jak utrata zatrudnienia czy śmierć osoby przyczyniającej się do utrzymania, a przez to złagodzenie trudów dostosowania się do nowej sytuacji, wywołanej uszczupleniem dotychczasowych źródeł finansowania. Wysokość otrzymanej odprawy jest
Opracowanie niniejsze kończy trzyczęściowy cykl informacji o zasadach prowadzenia przez pracodawców dokumentacji zatrudnieniowej i ubezpieczeniowej pt. „Dział kadr w firmie”. W pierwszej części omówiona została dokumentacja związana z przyjęciem do pracy, w drugiej zaś - dokumentacja dotycząca zatrudnienia. W tym numerze „Poradnika Gazety Prawnej” przedstawiamy sposób dokumentowania ustania stosunku
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. nr 137, poz. 887 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2003 r. nr 65, poz. 595), system ten stanowią cztery rodzaje ubezpieczeń: emerytalne, rentowe, ubezpieczenie w razie choroby i macierzyństwa, potocznie nazywane ubezpieczeniem chorobowym, oraz ubezpieczenie z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych,