Przepisy BHP
O tym, czy wydatki na biznesowy lunch są kosztem firmy, decyduje to, czy mają związek z przychodem. Nie ma znaczenia, czy spotkanie miało miejsce w firmie czy restauracji - wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 września 2012 r. (sygn. akt II FSK 392/11).
Od 1 października br. osoby fizyczne będące podatnikami VAT mogą elektronicznie składać deklaracje VAT-7, VAT-7K i VAT-7D bez konieczności posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Przedstawiamy komunikat MF w tej sprawie.
Ministerstwo Gospodarki przygotowało projekt rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące. Ma ono zastąpić obecne rozporządzenie Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. o tym samym tytule. Nowe rozporządzenie ma obowiązywać od 1 kwietnia 2013 r.
Jestem kadrową w firmie zajmującej się produkcją mebli, w której jest zatrudnionych 98 pracowników. Od czerwca br. korzystam z aplikacji e-Płatnik. Ostatnio słyszałam, że możliwe jest opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne on-line. Czy to prawda? Jak z tego skorzystać? Czy każdy płatnik ma taką możliwość?
Miesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia niepełnosprawnego pracownika nie będzie przysługiwało od 1 grudnia br. m.in. tym pracodawcom, którzy nie przekazali wynagrodzeń tych osób na ich rachunek bankowy. Natomiast od tej daty pracodawcy, którzy ponieśli m.in. miesięczne zobowiązania budżetowe za takich pracowników z opóźnieniem, do 14 dni otrzymają wsparcie z funduszu. Do 30 listopada br. nie mają
Komisja do Spraw Kontroli Państwowej przygotowała projekt nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy. Zaproponowane zmiany przewidują m.in. możliwość odstąpienia od stosowania środków prawnych, w przypadku gdy inspektor wykryje drobne nieprawidłowości.
Biura podróży, świadcząc usługi transportowe we własnym zakresie, mogą stosować obniżoną stawkę VAT, która obecnie wynosi dla tych usług 8%. Tak wynika z wyroku TSUE z 25 października 2012 r. Do tej pory zarówno organy podatkowe, jak i sądy krajowe uznawały, że do tych usług, mimo że nie są opodatkowane od marży, należy stosować stawkę podstawową, obecnie 23%. Trybunał zajmował się pytaniem prejudycjalnym
Pracodawcy ubiegający się o dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, począwszy od wynagrodzeń wypłaconych za wrzesień br., w formularzu INF-D-P wykazują kwotę minimalnego wynagrodzenia w wysokości 1386 zł (minimalne wynagrodzenie obowiązujące w grudniu 2011 r.). Taka zmiana w formularzu INF-D-P obowiązuje od 25 października 2012 r.
Można w dalszym ciągu spodziewać się instrumentalnego wykorzystywania przepisów Ordynacji podatkowej wyłącznie do celu zawieszania (w razie potrzeby) biegu terminów przedawnienia zobowiązań podatkowych. Minister Finansów uznał, że wyrok TK zobowiązuje organy wyłącznie do zawiadomienia podatnika o takim zawieszeniu. Wystarczy jednak dopełnić tej formalności, aby nie dopuścić do przedawnienia zobowiązania
O tym, kto będzie płatnikiem świadczeń chorobowych w całym kolejnym roku kalendarzowym, zdecyduje liczba osób zgłoszonych przez pracodawcę do ubezpieczenia chorobowego na 30 listopada br. Jeżeli pracodawca w tym dniu będzie zatrudniał więcej niż 20 osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego, w 2013 r. zostanie zobowiązany do ustalania wysokości i wypłacania świadczeń z ubezpieczeń społecznych. Jeżeli
Jeden z naszych pracowników, zatrudniony w podstawowym systemie czasu pracy od poniedziałku do piątku, 1 i 11 listopada br. pracował, a 15 listopada rozwiązaliśmy z nim umowę. Pracownik nie otrzymał dni wolnych za pracę w dniach świątecznych. Jak wynagrodzić go za pracę w święta?
Firmy windykacyjne i przedsiębiorcy wykorzystują e-sąd do dochodzenia należności przedawnionych lub zapłaconych. Dłużnicy często nie wiedzą, jak bronić się przed nakazem zapłaty nałożonym w trybie elektronicznego postępowania upominawczego (EPU). W konsekwencji muszą płacić należności, mimo upływu terminu przedawnienia lub też płacić należności, które już dawno opłacili. Innym problemem są nakazy zapłaty
Przekazanie prezentów świątecznych pracownikom i zleceniobiorcom może odbywać się zarówno ze środków zfśs, jak i obrotowych. Bez względu na źródło finansowania tych świadczeń płatnik powinien ustalić, czy odbiorca świadczenia uzyskał przychód, a jeśli tak, to w jakiej wysokości, oraz czy przekazane świadczenie jest zwolnione z podatku dochodowego i ze składek ZUS.
W związku z rozpoczęciem sezonu grzewczego chcemy zatrudnić pracownika na stanowisko palacza centralnego ogrzewania w naszej spółdzielni. Nie wiemy, jak długo będziemy potrzebować tego pracownika. Jakiego rodzaju umowę o pracę najlepiej z nim podpisać i na jaki okres?
Od 8 października 2012 r. pracodawcy ponownie muszą zapewnić pracownikom dodatkowy dzień wolny za święto, które przypada w dniu wolnym od pracy z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy. Przepisy, które zniosły ten obowiązek, Trybunał Konstytucyjny uznał w wyroku z 2 października 2012 r. (sygn. K 27/11) za sprzeczne z Konstytucją RP.
Roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób podlegających tym ubezpieczeniom w danym roku kalendarzowym nie może być wyższa od kwoty odpowiadającej trzydziestokrotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy. Limit w 2012 r. wynosi 105 780 zł. Pracodawca powinien dopilnować, żeby składki nie były naliczane
Przepisy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy mogą obligować pracodawców do dostarczania posiłków i napojów. Wolne od składek i podatków są woda oraz posiłki i napoje profilaktyczne. Od pozostałych darmowych posiłków należny jest podatek, a składki - gdy ich wartość przekracza 190 zł miesięcznie.
Prace rządu nad projektem ustawy o VAT dobiegają końca. 20 września br. komitet stały Rady Ministrów przyjął ten projekt. Teraz, po przyjęciu przez RM, trafi do Sejmu. Chociaż najistotniejsze zmiany wejdą w życie dopiero od 1 lipca 2013 r., jednak już w tym roku warto rozpocząć przygotowania do wprowadzenia zarówno nowych regulacji obowiązujących od 1 stycznia, jak i tych obowiązujących od 1 lipca
Pracodawcy coraz chętniej decydują się na szczepienie swoich pracowników przeciwko grypie. Na niektórych stanowiskach pracy z uwagi na wysokie prawdopodobieństwo zarażenia wirusem grypy takie szczepienia są wręcz zalecane przez ustawodawcę. Pojawiają się jednak wątpliwości, jak rozliczyć zakup takich szczepionek. Przedstawiamy odpowiedzi na pytania zgłoszone redakcji w tym zakresie.