Deklaracja CIT-14
Podstawowym pytaniem każdego inwestora jest, w jaki sposób dokonywać bezpiecznych inwestycji. Jest ono szczególnie istotne w okresie dużej niepewności na rynkach finansowych, a przede wszystkim na rynkach akcji, oraz ze względu na kłopoty, jakie przeżywają takie instytucje finansowe, jak banki inwestycyjne i hipoteczne. Odpowiedzią na pytanie inwestorów mogą być obligacje, tj. dłużne papiery wartościowe
Od 1 lipca 2015 r. spółki z o.o., akcyjne lub komandytowo-akcyjne mogą emitować obligacje na nowych zasadach. Emisja obligacji staje się mniej sformalizowana, dzięki czemu łatwiej będzie pozyskać finansowanie swojej działalności. W znowelizowanych przepisach pojawiły się nowe rodzaje obligacji i został rozszerzony krąg spółek uprawnionych do ich emisji. Obligacje mogą emitować także m.in. spółki celowe
Jednym ze źródeł finansowania działalności jednostek samorządu terytorialnego, jakimi są województwa, powiaty czy miasta i gminy, są obligacje komunalne. Statystyki pokazują, że istnieje zainteresowanie taką formą finansowania.
Spółka planuje realizację dużej inwestycji budowlanej. Ponieważ nie ma wystarczających środków pieniężnych na zrealizowanie tego celu, więc chce pozyskać kapitał z zewnątrz, emitując obligacje korporacyjne. Jak koszty związane z emisją obligacji, takie jak prowizje, odsetki, będą wpływały na wartość środków trwałych w budowie?
Fundator (osoba fizyczna) zamierza przekazać fundacji swoje obligacje. Czy taka forma zasilenia funduszu fundacji jest poprawna? Są to obligacje dziesięcioletnie, zakupione w lutym 2011 r., o terminie wykupu w lutym 2021 r. Czy w związku z ich obligatoryjnym wykupem fundacja zapłaci podatek od odsetek? Czy jeśli fundacja odsprzeda te obligacje Skarbowi Państwa, zapłaci podatek? Czy fundacja może sama
24 marca 2012 r. kupiliśmy 100 obligacji za kwotę 8 700 000 zł (cena zakupu za sztukę 8700 zł) z terminem wykupu na 31 grudnia 2014 r. Wartość nominalna każdej obligacji wynosi 10 000 zł. Obligacje są oprocentowane 4,75% w stosunku rocznym, przy czym odsetki są płacone kwartalnie. Jak ustalić skorygowaną cenę nabycia tych obligacji na kolejne dni bilansowe (koniec 2012 i 2013 r.)? Czy możemy nie wyceniać
Wycena bilansowa obligacji jest uzależniona od zasad wyceny aktywów finansowych przyjętych przez jednostkę w polityce rachunkowości. Jeżeli termin zapadalności obligacji przypada w okresie krótszym niż 12 miesięcy od dnia bilansowego, oznacza to, że mamy do czynienia z krótkoterminowymi aktywami finansowymi.
Stowarzyszenie, mające w statucie za cel działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, ma zamiar nabyć obligacje gminy, emitowane w celu sfinansowania centrum rekreacyjno-sportowego. Czy takie ulokowanie środków nie będzie jednak powodowało konieczności zapłaty podatku dochodowego w związku z wydatkowaniem dochodu na inne cele niż statutowe? Stowarzyszenie planuje również nabycie udziałów w spółce
Czy emisja obligacji spółki akcyjnej, które nabędą akcjonariusze tej spółki, jest opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych?
Czy emisja obligacji spółki akcyjnej, które obejmą akcjonariusze tej spółki, jest opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych?
Zakup obligacji Skarbu Państwa to potencjalnie dobry sposób zagospodarowania wolnych środków obrotowych firmy, które chwilowo nie są jej potrzebne w bieżącej działalności. Państwo gwarantuje, że zwróci inwestorowi - po upływie czasu, na jaki zostały wyemitowane obligacje - ich wartość nominalną oraz, że na bieżąco będzie wypłacać odsetki. Sytuacja może jednak wyglądać inaczej w przypadku konieczności
W poprzednim numerze „Brifu” przedstawiliśmy zasady wyceny krótkoterminowych aktywów finansowych, w tym zakwalifikowanych do tej kategorii obligacji - na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości, rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych oraz MSR nr 39 „Instrumenty finansowe: ujawnienie
W ósmym numerze „Brifu” opisaliśmy sposoby ewidencji różnego rodzaju obligacji - zarówno w księgach rachunkowych emitenta, jak i obligatariusza. W tym artykule przedstawiamy zasady wyceny aktywów finansowych, w szczególności obligacji, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów
Pożyczki zaciągane za pomocą emisji obligacji stanowią najbardziej stabilne źródło pozyskania obcych kapitałów. Często są one tańszym źródłem finansowania niż kredyt bankowy. Wynika to z mniejszego oprocentowania niż oprocentowanie kredytu, a jednocześnie większego niż oprocentowanie depozytów, co sprawia, że obligacje chętnie znajdują nabywców. Ponadto unika się płacenia dodatkowych kosztów bankowych
Właściciele firm inwestujących nadwyżki finansowe w obligacje Skarbu Państwa często nie zdają sobie sprawy, że również na tej inwestycji mogą ponieść stratę. Jeżeli dowiadują się o możliwości straty na takiej inwestycji, sądzą, że dotyczy ona wyłącznie obligacji komercyjnych emitowanych przez inne firmy. W poniższym artykule opisujemy, w jakich sytuacjach można stracić na inwestycji w bezpieczne obligacje
Od 20 lutego 2006 r. obowiązuje1 ustawa o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz zmianie niektórych innych ustaw (zwana popularnie ustawą antylichwiarską). Regulacja ta, zdaniem naszych parlamentarzystów, ma na celu zwalczanie lichwy oraz ochronę konsumentów przed popadaniem w nadmierne zadłużenie. Jednak zdaniem wielu specjalistów z branży ustawa ta może się okazać szkodliwa dla tych, których miała
Prowadzę działalność gospodarczą wpisaną do ewidencji. Uzyskane z tej działalności pieniądze chciałbym jednak na pewien czas „zamrozić”. W jaki sposób ulokować pieniądze, aby nie ryzykować ich utraty, a jednocześnie, jeśli to możliwe, powiększyć oszczędności? Czy to, że w tym przypadku środki finansowe pochodzą z działalności gospodarczej ma znaczenie dla opodatkowania ewentualnych zysków?