Czy świadczenie urlopowe jest objęte ulgą dla młodych
Pracownik korzysta z ulgi dla młodych. Ponieważ w firmie nie ma zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, wypłacimy mu świadczenie urlopowe. Jak podatkowo potraktować taką wypłatę?
Pracownik korzysta z ulgi dla młodych. Ponieważ w firmie nie ma zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, wypłacimy mu świadczenie urlopowe. Jak podatkowo potraktować taką wypłatę?
Od 1 stycznia 2024 r. odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych został „odmrożony”, a to oznacza, że jest naliczany w oparciu o przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w 2023 r. lub w drugim półroczu 2023 r., jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą. Wysokość odpisu stanowi również maksymalną kwotę świadczenia urlopowego obowiązującego w 2024 r.
Pracodawca prowadzący działalność socjalną w formie zfśs lub finansowaną z innych środków może bez większych obciążeń dla budżetu firmy dopłacać pracownikom i ich rodzinom np. do letniego wypoczynku. O tym, jak rozliczać tego typu świadczenia pod względem składkowym i podatkowym, nie przesądza nadanie świadczeniu nazwy „wczasy pod gruszą” czy „świadczenie urlopowe”. Obowiązek opłacenia składek i podatku
Świadczenie urlopowe jest szczególną formą dofinansowania wypoczynku, przewidzianą w ustawie o zfśs. Nie jest ono oskładkowane w przypadku pracodawców spoza sfery budżetowej, którzy zdecydowali w tej formie dofinansować wypoczynek swoich pracowników, jeśli zatrudniali według stanu na 1 stycznia danego roku mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty i nie utworzyli zfśs. Świadczenie urlopowe
Obowiązek utworzenia zfśs zależy od wielkości zatrudnienia u pracodawcy. Zasada ta nie dotyczy jednostek sfery budżetowej, które z mocy prawa mają obowiązek utworzenia zfśs. Fundusz tworzy się z odpisu, który wzrósł w 2022 r. Obecnie odpis podstawowy wynosi 1662,97 zł na pracownika zatrudnionego w normalnych warunkach.
Dla pracodawców, którzy w 2021 r. utworzyli zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (zarówno obowiązkowo, jak i dobrowolnie), i będą dokonywać odpisu na ten fundusz w maksymalnej wysokości, nie zmieniła się podstawa do jego obliczenia. Nadal stanowi ją przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2018 r., tj. 4134,02 zł. W 2021 r. nie zmieni się też kwota bazowa do ustalenia
24 czerwca 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 4.0.
Zasady ustalania i wysokość odpisów na zfśs nauczycieli oraz nauczycieli będących emerytami, rencistami lub nauczycieli pobierających nauczycielskie świadczenie kompensacyjne określa Karta Nauczyciela. W ww. zakresie regulacje tej ustawy mają pierwszeństwo przed ustawą o zfśs. Natomiast w pozostałym obszarze, pominiętym przez Kartę Nauczyciela, szkołę obowiązują przepisy ustawy o zfśs, m.in. co do
Zmiana wysokości odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, która nastąpiła od 1 sierpnia 2019 r., nie powoduje automatycznego podwyższenia przysługującego pracownikom świadczenia urlopowego. Decyzja o jego ewentualnym podwyższeniu należy do pracodawcy.
Pracodawca, który zatrudnia co najmniej 20 osób, ma dodatkowe obowiązki. Musi wydać regulaminy pracy i wynagradzania, gdy zawnioskuje o to organizacja związkowa. Tak samo jest z obowiązkiem utworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W przypadku przepisów o zwolnieniach grupowych dla konieczności ich stosowania wystarczy samo zatrudnianie co najmniej 20 pracowników.
Od 1 grudnia 2017 r. zatrudniam osobę na zastępstwo pracownicy przebywającej na świadczeniu rehabilitacyjnym. Pracownik ją zastępujący zgodnie z planem urlopów chciałby wykorzystać urlop wypoczynkowy w lutym 2018 r. Moi pracownicy otrzymują świadczenia urlopowe. Czy będę musiał wypłacić mu takie świadczenie - pyta Czytelnik z Radomia.
Jesteśmy spółką z o.o. zatrudniającą na podstawie umowy o pracę przeciętnie 100 osób. W naszej spółce funkcjonuje zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, którego regulamin został opracowany na podstawie przepisów ustawy o zfśs. Na mocy regulaminu, ze środków zfśs jest dofinansowany wypoczynek pracowników organizowany we własnym zakresie (tzw. wczasy pod gruszą). Obecnie nasza spółka rozważa likwidację
Jesteśmy pracodawcą spoza sfery budżetowej. W naszej firmie od 2009 r. tworzymy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (nie jesteśmy objęci układem zbiorowym pracy i nie jesteśmy zobowiązani do wydania regulaminu wynagradzania). Na początku roku sprawdziliśmy stan zatrudnienia i okazało się, że na 1 stycznia 2013 r. zatrudniamy na pełny etat 10 pracowników. Czy w takiej sytuacji możemy zrezygnować
Termin wypłaty świadczenia urlopowego dla nauczycieli upływa 31 sierpnia br. Jedynym warunkiem otrzymania świadczenia jest, co do zasady, pozostawanie nauczyciela w zatrudnieniu w danym roku szkolnym.
Formy wsparcia finansowego udzielanego do wypoczynku pracowników zależą przede wszystkim od tego, czy organizacja tworzy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, czy nie. Nie każdy pracodawca musi tworzyć taki fundusz - co więcej, nawet ci, którzy mają taki obowiązek, mogą z niego zrezygnować. Przy przyznawaniu pomocy finansowej z funduszu należy zawsze brać pod uwagę sytuację życiową, rodzinną i materialną
Prawo do urlopu wypoczynkowego posiadają osoby pracujące na podstawie umowy o pracę, spółdzielczej umowy o pracę, powołania, wyboru czy mianowania. Zasadą jest, że urlop wypoczynkowy powinien być wykorzystany w naturze, co wyklucza jakiekolwiek finansowe rekompensaty wypłacane w zamian za urlop. Jednak w przypadku, gdy następuje rozwiązanie stosunku pracy, a wykorzystanie urlopu w naturze jest niemożliwe
Prawo do urlopu wypoczynkowego posiadają osoby pracujące na podstawie umowy o pracę, spółdzielczej umowy o pracę, powołania, wyboru czy mianowania. Zasadą jest, że urlop wypoczynkowy powinien być wykorzystany w naturze, co wyklucza jakiekolwiek finansowe rekompensaty wypłacane w zamian za urlop. Jednak w przypadku, gdy następuje rozwiązanie stosunku pracy, a wykorzystanie urlopu w naturze jest niemożliwe
Do 2011 r. włącznie pracodawcy corocznie ustalali wysokość odpisu za zfśs na podstawie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej ogłaszanego w lutym danego roku za rok poprzedni w obwieszczeniu Prezesa GUS. W 2012 r. podstawą do ustalenia wysokości odpisu na fundusz jest ta sama kwota, która obowiązywała w 2011 r., tj. 2917,14 zł, ale od 1 stycznia br. podstawa ta została określona
Przełom roku wiąże się m.in. z obowiązkiem sporządzenia przez pracodawców informacji lub deklaracji podatkowych dla pracowników. Jest to także czas, aby dokonać analizy przyszłych kosztów wynikających z określonego stanu zatrudnienia.
Na początku roku należy zweryfikować wysokość stawek i wskaźników. Od nich zależy bowiem prawidłowe naliczenie świadczeń czy składek. To płatnik ponosi odpowiedzialność za ewentualne pomyłki przy wypłacie czy w rozliczeniach.
W naszym zakładzie na 1 stycznia 2011 r. w przeliczeniu na pełne etaty będzie zatrudnionych tylko 12 pracowników (do niedawna zatrudnialiśmy ok. 40 osób i tworzyliśmy zfśs). Nie będziemy tworzyć zfśs w 2011 r. Chcemy natomiast wypłacać pracownikom świadczenia urlopowe. Pracodawca podjął decyzję, by każdy pracownik korzystający z urlopu wypoczynkowego w okresie od maja do października 2011 r. otrzymał
Rozwiązanie umowy o pracę stanowi zakończenie stosunku pracy. Nie oznacza to jednak, że z tą chwilą gasną wzajemne zobowiązania finansowe stron. Nie chodzi tu tylko o wypłatę pensji, ale i innych świadczeń związanych z pracą (ekwiwalentu za niewykorzystany urlop, dodatków do wynagrodzenia, odpraw itp.).