Jakie składki ZUS dla przedsiębiorcy przebywającego na zwolnieniu lekarskim
Sposób rozliczenia wynagrodzenia i innych świadczeń przyznawanych członkom zarządu w kontekście składek ZUS i podatku dochodowego od osób fizycznych zależy przede wszystkim od rodzaju umowy, na podstawie której pełnią oni swoje funkcje. W artykule przedstawiamy zasady rozliczeń wynagrodzeń członków zarządu, w przypadkach gdy wykonują oni obowiązki m.in. na podstawie powołania, umowy o pracę czy kontraktu
Przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, może w sposób dowolny decydować o przeznaczeniu środków pieniężnych posiadanych na firmowym rachunku bankowym lub w kasie. Środki te są składnikiem jego majątku. Dlatego ważna jest prawidłowa ewidencja tych transakcji. W opracowaniu tym przedstawiamy główne tytuły rozliczeń z właścicielem, takie jak: rozliczanie składek ZUS
Niniejszy artykuł jest ostatnią częścią opracowania dotyczącego rozliczania umów zlecenia. W poprzednich dwóch numerach BR opisaliśmy zasady określania obowiązku i zakresu ubezpieczeń społecznych oraz wysokości podatku dochodowego z tytułu zawartych umów zlecenia w zależności od statusu zleceniodawcy i zleceniobiorcy. Pozostałe przypadki rozliczeń, czyli umowy zlecenia z osobą prowadzącą działalność
Obowiązek i zakres ubezpieczeń społecznych oraz wysokość podatku dochodowego z tytułu zawartych umów zlecenia zależą m.in. od zbiegu tytułów do ubezpieczeń. Właściwe określenie obowiązków ubezpieczeniowych jest niezbędne dla prawidłowego rozliczenia zobowiązań publicznoprawnych zleceniodawcy jako płatnika. W poprzednim numerze BR opisaliśmy przypadki, kiedy umowa zlecenia stanowi jedyny tytuł do ubezpieczeń
Umowy zlecenia są popularną formą nawiązywania relacji między przedsiębiorcami a osobami współpracującymi. Co do zasady każda umowa zlecenia zawierana poza działalnością gospodarczą zleceniobiorcy rodzi obowiązek ubezpieczeń społecznych oraz w podatku dochodowym. Jednak w przypadku zbiegu tytułów do ubezpieczeń społecznych charakter i zakres ubezpieczenia z tytułu umowy zlecenia może zmienić się diametralnie
Jednostka wykorzystująca w swojej działalności gospodarczej samochody ponosi wydatki na opłacenie składek ubezpieczeń komunikacyjnych, w tym obowiązkowego (OC) oraz dobrowolnych (AC, NNW). Rozliczenie niewykorzystanej części ubezpieczenia przypadającej na okres po sprzedaży samochodu zależy od tego, czy nabywca będzie kontynuował ubezpieczenie, czy też sprzedający wystąpi o zwrot składek za niewykorzystany