Artykuł
3. Rozliczanie i księgowanie wynagrodzeń z tytułu umów zlecenia - część 3
Niniejszy artykuł jest ostatnią częścią opracowania dotyczącego rozliczania umów zlecenia. W poprzednich dwóch numerach BR opisaliśmy zasady określania obowiązku i zakresu ubezpieczeń społecznych oraz wysokości podatku dochodowego z tytułu zawartych umów zlecenia w zależności od statusu zleceniodawcy i zleceniobiorcy. Pozostałe przypadki rozliczeń, czyli umowy zlecenia z osobą prowadzącą działalność gospodarczą, ze studentem lub uczniem szkoły ponadgimnazjalnej oraz umowy na małe kwoty, są tematem poniższego artykułu. Udzielamy także praktycznych wskazówek, jak uniknąć błędów w rozliczaniu umów.
Gdy osoba pracująca na umowę zlecenia prowadzi jednocześnie pozarolniczą działalność gospodarczą, podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu działalności gospodarczej, jeżeli podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu umowy zlecenia jest niższa od obowiązującej tę osobę najniższej podstawy wymiaru składek dla osób prowadzących pozarolniczą działalność. Z tytułu umowy zlecenia można podlegać ubezpieczeniom dobrowolnie.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right