Jakie składki na ZUS od osoby zatrudnionej w urzędzie na etacie i umowie zlecenia
PYTANIE
Jesteśmy jednostką organizacyjną powiatu. W lipcu 2021 r. zatrudniliśmy osobę na podstawie na umowy zlecenia, która jest zatrudniona na umowę o pracę, na pełny etat w Starostwie Powiatu. Czy zatrudniona przez nas osoba na umowę zlecenia powinna być zgłoszona do ubezpieczenia emerytalnego i rentowego czy tylko do zdrowotnego?
ODPOWIEDŹ
W przypadku wskazanym w pytaniu osoba ta powinna zostać zgłoszona tylko do ubezpieczenia zdrowotnego. Pomimo, że jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę w starostwie powiatowym i jednocześnie na podstawie umowy zlecenie w jednostce organizacyjnej powiatu, to jeżeli starostwo powiatowe i jednostka organizacyjna powiatu to dwaj różni pracodawcy, to nie istnieje w tym przypadku obowiązek odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne z tytułu zawartej umowy zlecenia. Pozostaje jeszcze kwestia wykonywania pracy w tej jednostce na rzecz starostwa powiatowego. Jeśli jednak jest to samodzielna jednostka organizacyjna, do obrony pozostaje stanowisko, że jest to zlecenie wykonywane na rzecz innego podmiotu niż pracodawca.