Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2011-04-15

4. Rozliczanie i księgowanie wynagrodzeń z tytułu umów zlecenia zawieranych poza działalnością gospodarczą zleceniobiorcy

Umowy zlecenia są popularną formą nawiązywania relacji między przedsiębiorcami a osobami współpracującymi. Co do zasady każda umowa zlecenia zawierana poza działalnością gospodarczą zleceniobiorcy rodzi obowiązek ubezpieczeń społecznych oraz w podatku dochodowym. Jednak w przypadku zbiegu tytułów do ubezpieczeń społecznych charakter i zakres ubezpieczenia z tytułu umowy zlecenia może zmienić się diametralnie. Z kolei zaliczka na podatek dochodowy uzależniona jest m.in. od wysokości kwot potrąconych z wynagrodzenia na ubezpieczenia społeczne i wysokości obowiązkowej składki na ubezpieczenie zdrowotne. Dlatego właściwe określenie obowiązków ubezpieczeniowych warunkuje prawidłowe rozliczenie wszystkich zobowiązań publicznoprawnych zleceniodawcy jako płatnika.

Nie ma jednolitej reguły odnoszącej się do wszystkich składek odprowadzanych do ZUS z tytułu umów zlecenia. Ze względu na różne warianty, jakie mogą powstać przy zbiegu tytułów do ubezpieczenia, przedstawiamy problemy najczęściej spotykane w codziennej praktyce gospodarczej.

TABELA 1

Warunki podlegania ubezpieczeniom z tytułu umów zlecenia

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00