Artykuł
2. Rozliczanie i księgowanie wynagrodzeń z tytułu umów zlecenia zawieranych poza działalnością gospodarczą zleceniobiorcy - część 2
Obowiązek i zakres ubezpieczeń społecznych oraz wysokość podatku dochodowego z tytułu zawartych umów zlecenia zależą m.in. od zbiegu tytułów do ubezpieczeń. Właściwe określenie obowiązków ubezpieczeniowych jest niezbędne dla prawidłowego rozliczenia zobowiązań publicznoprawnych zleceniodawcy jako płatnika. W poprzednim numerze BR opisaliśmy przypadki, kiedy umowa zlecenia stanowi jedyny tytuł do ubezpieczeń zleceniobiorcy oraz jest zawierana z pracownikiem zleceniodawcy. Rozliczenia umów zlecenia zawieranych z obcym pracownikiem oraz sytuacje, kiedy zleceniobiorca wykonuje jednocześnie kilka umów, prezentujemy w poniższym artykule.
Osoba zatrudniona na umowę o pracę może jednocześnie wykonywać umowę zlecenia dla innego podmiotu. W tym przypadku obowiązkowym tytułem do ubezpieczenia jest umowa o pracę. Objęcie ubezpieczeniami społecznymi z tytułu umowy zlecenia będzie w takiej sytuacji dobrowolne.
UWAGA
Jeżeli podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu umowy o pracę jest niższa od minimalnego wynagrodzenia, wówczas zleceniobiorca podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym z tytułu umowy zlecenia.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right