Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2011-05-01

2. Rozliczanie i księgowanie wynagrodzeń z tytułu umów zlecenia zawieranych poza działalnością gospodarczą zleceniobiorcy - część 2

Obowiązek i zakres ubezpieczeń społecznych oraz wysokość podatku dochodowego z tytułu zawartych umów zlecenia zależą m.in. od zbiegu tytułów do ubezpieczeń. Właściwe określenie obowiązków ubezpieczeniowych jest niezbędne dla prawidłowego rozliczenia zobowiązań publicznoprawnych zleceniodawcy jako płatnika. W poprzednim numerze BR opisaliśmy przypadki, kiedy umowa zlecenia stanowi jedyny tytuł do ubezpieczeń zleceniobiorcy oraz jest zawierana z pracownikiem zleceniodawcy. Rozliczenia umów zlecenia zawieranych z obcym pracownikiem oraz sytuacje, kiedy zleceniobiorca wykonuje jednocześnie kilka umów, prezentujemy w poniższym artykule.

Osoba zatrudniona na umowę o pracę może jednocześnie wykonywać umowę zlecenia dla innego podmiotu. W tym przypadku obowiązkowym tytułem do ubezpieczenia jest umowa o pracę. Objęcie ubezpieczeniami społecznymi z tytułu umowy zlecenia będzie w takiej sytuacji dobrowolne.

UWAGA

Jeżeli podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu umowy o pracę jest niższa od minimalnego wynagrodzenia, wówczas zleceniobiorca podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym z tytułu umowy zlecenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00