Koszty 2024 po zmianach
Od w 1 stycznia 2024 r. weszły w życie zmiany w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą wysokości i ustalania płacy minimalnej oraz zmiany limitów podatkowych niektórych świadczeń pracowniczych. Natomiast do 17 maja 2024 r. pracodawcy mają czas na dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do nowych wymogów bhp. Poniżej przedstawiamy szczegółowe
W 2023 r. pracodawców czekają duże zmiany w zakresie prawa pracy. Wejdą bowiem w życie ważne zmiany w Kodeksie pracy dotyczące pracy zdalnej i kontroli trzeźwości pracowników. W 2023 r. płaca minimalna wzrośnie 2 razy - w styczniu i w lipcu, a od 1 stycznia 2023 r. zmieniły się także zasady rozliczania wynagrodzeń w związku z nowymi przepisami dotyczącymi składania formularza PIT-2.
13 kwietnia 2022 r. weszły w życie przepisy nowelizujące zasady ustalania podstawy wymiaru składki zdrowotnej przedsiębiorców. Zmiany zostały wprowadzone ustawą z 9 lutego 2022 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 807; dalej: ustawa nowelizująca z 9 lutego 2022 r.). Dotyczą one m.in. zasad ustalania dochodu będącego podstawą wymiaru składki
Obrót węglem na cele opałowe zasadniczo jest zwolniony z akcyzy. Wymaga to jednak od sprzedawcy odpowiedniej dokumentacji. W 2022 r. wprowadzono kolejne zmiany w systemie opodatkowania tych wyrobów. Od 1 lutego 2022 r. objęto obowiązkiem monitorowania z użyciem systemu ECMS PL sprzedaż wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy przez tzw. duże pośredniczące podmioty węglowe. Sporządzanie dokumentów e-DD
Obowiązujące regulacje dotyczące ulgi na złe długi zostały zakwestionowane przez TSUE. Dlatego ustawodawca w ramach pakietu SLIM VAT 2 zmienił przepisy w tym zakresie. Zmiany wejdą w życie od 1 października 2021 r. i dotyczą również korekty u dłużnika.
1 stycznia 2021 r. weszła w życie ustawa zmieniająca, nazywana potocznie pakietem SLIM VAT. Wprowadzone nią zmiany miały na celu uproszczenie i unowocześnienie systemu VAT w kilku obszarach. Największym zainteresowaniem cieszą się zmiany dotyczące faktur korygujących „in minus”, które jednocześnie wzbudziły najwięcej kontrowersji. Z jednej strony nowe przepisy wyeliminowały obowiązek posiadania przez
Od 18 listopada 2020 r. obowiązuje nowy wzór informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) oznaczonej jako wersja 26. Informację według tego wzoru należy wypełnić dla przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od 1 stycznia 2020 r. Pracodawcy najczęściej wystawiają ją dla podatników będących pracownikami lub osobami zatrudnionymi
W 2021 r. wejdą w życie ważne nowelizacje przepisów w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą płacy minimalnej oraz informowania ZUS o zawartych umowach o dzieło. W 2021 r. również kolejne grupy pracodawców (zatrudniających mniej niż 20 osób oraz ze sfery budżetowej) będą musiały wdrożyć program pracowniczych planów kapitałowych.
Przełom roku to okres wzmożonej pracy dla pracodawców i ich służb kadrowo-płacowych. Skorygowanie rocznego odpisu na zfśs, sporządzenie planu urlopów wypoczynkowych, przygotowanie i wysyłka deklaracji PIT-4R i informacji podatkowych PIT-11 czy złożenie w ZUS informacji ZUS IWA - to tylko część zadań, jakim pracodawcy muszą sprostać w najbliższym czasie.
Od 1 lipca 2020 r. obowiązuje nowy wzór informacji podsumowującej VAT-UE wersja (5). Został wprowadzony w związku z wejściem w życie nowej procedury call-off stock. Jednocześnie wzmocniono rolę informacji podsumowującej. Jej niezłożenie lub błędy w wypełnianiu mogą pozbawić prawa do stosowania stawki 0% przy WDT. Do tej pory były to tylko błędy formalne, które mogły spowodować sankcje z Kodeksu karnego
Z dniem 1 lipca 2020 r. zaczęły obowiązywać ważne i długo oczekiwane zmiany w ustawie o VAT dotyczące rozliczeń wewnątrzwspólnotowych. Wprowadzona została nowa procedura magazynu typu call-off stock, zmieniono zasady rozliczania transakcji łańcuchowych, składania informacji podsumowujących oraz warunki stosowania stawki 0% przy dostawach wewnątrzwspólnotowych.
Od 1 lipca 2020 r. wprowadzono nowe regulacje dotyczące procedury magazynu call-off stock, które zastąpiły istniejące dotychczas uproszczenia w zakresie magazynów konsygnacyjnych. Według nowych zasad przemieszczenie przez polskiego podatnika towarów stanowiących część majątku jego przedsiębiorstwa do innego państwa członkowskiego w ramach tej procedury nie jest uznawane za nietransakcyjne przemieszczenie
Od 1 lipca 2020 r. każdy podatnik VAT czynny będzie mógł rozliczyć import towarów w deklaracji VAT, bez względu na zastosowane procedury celne. Jest to duża oszczędność dla podatników, którzy skorzystają z tych zasad rozliczeń. Nie będą musieli płacić VAT w terminie 10 dni od powstania długu celnego bezpośrednio do urzędu skarbowego, tylko rozliczą go w deklaracji. Aby skorzystać z tych metod rozliczeń
16 maja 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 3.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 3.0.
Możliwość objęcia wsparciem firm zatrudniających od 10 do 49 osób w postaci zwolnienia w wysokości 50% składek ZUS za okres od marca do maja 2020 r. oraz prawo do ponownego przyznania świadczenia postojowego, ale nie więcej niż trzykrotnie - to najważniejsze rozwiązania, jakie wprowadza nowelizacja tarczy antykryzysowej.
Od 31 marca 2020 r. obowiązuje pakiet pomocowy dla przedsiębiorców, którzy ponieśli straty w związku z pandemią koronawirusa, tzw. tarcza antykryzysowa. Na jego podstawie mogą oni ubiegać się m.in. o dofinansowanie wynagrodzeń pracowników, świadczenia przestojowe, zwolnienie ze składek ZUS. Pracodawcy mają też możliwość wprowadzenia mniej korzystanych warunków zatrudnienia pracowników czy stosowania
W 2020 r. wejdą w życie ważne nowelizacje przepisów w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą płacy minimalnej oraz rozliczania podatku od wynagrodzeń pracowniczych. W 2020 r. również kolejne grupy pracodawców będą musiały wdrożyć program pracowniczych planów kapitałowych.