Jak udokumentować sprzedaż zużytego oleju silnikowego
Chcemy sprzedać odpad w postaci zużytego oleju silnikowego. Czy wystawiając fakturę, powinniśmy zastosować odwrotne obciążenie czy stawkę 23%?
Chcemy sprzedać odpad w postaci zużytego oleju silnikowego. Czy wystawiając fakturę, powinniśmy zastosować odwrotne obciążenie czy stawkę 23%?
Przedsiębiorstwo z branży rolniczej (czynny podatnik VAT) kupuje folię. Pakuje w nią wyhodowane warzywa. Przy pakowaniu powstaje trochę odpadów z tworzyw sztucznych (ścinki folii, folia zabrudzona, rozerwana). Są to znikome ilości. Następnie sprzedaje pozostałości folii firmie zajmującej się odpadami (utylizacją, przetwarzaniem), która również jest czynnym podatnikiem VAT. Czy sprzedawca powinien wystawić
Posiadamy na stanie magazynowym zapasy towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, które zostały nabyte przed 1 października 2013 r. ze stawką VAT 23%, gdy jeszcze nie były zaliczane do złomu. Zamierzamy sprzedać te towary do budżetówki, tj. podmiotowi niebędącemu czynnym podatnikiem VAT. Czy powinniśmy zastosować 23% stawkę VAT? Dodam, że dostawa ta nie będzie zwolniona na podstawie art
Podatnik świadczy dla niemieckich firm usługi budowlane na terytorium Niemiec. Wystawia im faktury bez VAT, z adnotacją o odwrotnym obciążeniu. W związku ze świadczeniem tych usług podatnik skorzystał z usługi niemieckiego podwykonawcy, od którego otrzymał fakturę z informacją, że obowiązany jest do rozliczenia podatku jako nabywca. Czy w tej sytuacji podatnik obowiązany jest do rozliczenia importu
Zamówiliśmy partię złomu. Od części zakupu jako nabywca jesteśmy zobowiązani rozliczyć VAT. W lutym wpłaciliśmy zaliczkę, ale fakturę z datą lutową otrzymaliśmy dopiero w kwietniu. Czy teraz musimy korygować luty? Często otrzymujemy faktury, na których są dwie pozycje: jedna z naliczonym VAT, druga z adnotacją, że to my jako nabywca jesteśmy zobowiązani naliczyć VAT. Czy możemy odliczać VAT z takich
Otrzymuję faktury od dostawcy na materiały hutnicze wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT. Firmy te, sprzedając atest do tych towarów, również wskazują go z odwrotnym obciążeniem. Czy - skoro jest to usługa - nie powinny być one wykazywane z VAT 23%?
Chcemy sprzedać za 153 zł zużyty sprzęt komputerowy, tj.: monitory z porysowanymi matrycami, uszkodzone podzespoły, uszkodzone telefony komórkowe i modemy. Firma, która od nas to kupi, przeznaczy ten sprzęt do utylizacji. Mam problem, jak zakwalifikować taki sprzęt: jako odpad, złom z załącznika nr 11 czy sprzęt zużyty, i opodatkować sprzedaż stawką 23%?
Zasadą jest, że VAT od dostawy towarów rozlicza sprzedawca. Jednak niemal każda zasada ma swoje wyjątki. Tak też jest ze sprzedażą niektórych towarów, których dostawa powoduje, że do rozliczenia VAT może być zobowiązany nabywca. Taki mechanizm opodatkowania, określany mianem "odwrotnego obciążenia", dotyczy dostawy wymienionych w załączniku nr 11 wyrobów metalowych/odpadów/surowców wtórnych (dla celów
27 czerwca br. Ministerstwo Finansów opublikowało projekt założeń zmian do ustawy o VAT. Według MF zmiany miałyby wejść w życie od 1 stycznia 2015 r. Celem tej regulacji jest pełniejsze dostosowanie prawa krajowego do prawa unijnego, w szczególności rozwiązań wynikających z wyroków TSUE oraz NSA, w kwestii zgodności prawa krajowego z prawem UE. Projekt zakłada likwidację zwolnienia dla usług stanowiących
Wynajmujemy w Niemczech dwa domy. Nasza spółka często prowadzi tam interesy, ale nie jesteśmy zarejestrowani w Niemczech jako podatnik VAT. W związku z tym, że nasi pracownicy często wyjeżdżają służbowo do Niemiec, bardziej opłaca się nam na stałe wynajmować tam nieruchomości niż pokoje hotelowe. Prowadzimy w nich spotkania biznesowe czy bieżące działania dotyczące interesów prowadzonych w danym momencie
Od 10 sierpnia 2014 r. czynności usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych może wykonywać każda osoba, która spełni wymogi dotyczące posiadania pełnej zdolności do czynności prawnych i niekaralności (za ściśle określony katalog przestępstw) oraz wykupi ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. W zbliżonym terminie zacznie prawdopodobnie obowiązywać rozporządzenie w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia
Odliczanie VAT naliczonego według uzgodnionej proporcji, rozszerzenie stosowania mechanizmu "odwrotnego obciążenia" o nowe grupy towarów, podwyższenie kaucji gwarancyjnej w sektorze paliwowym, zmiany zasad stosowania ulgi na złe długi - to główne kierunki zmian w założeniach do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Planowane wejście w życie przepisów ustawy ma nastąpić 1 stycznia
W przypadku sprzedaży towarów opodatkowanych na zasadzie "odwrotnego obciążenia" podatnikiem VAT zobowiązanym do rozpoznania podatku należnego i naliczonego jest nabywca. Zdarza się, że kupujemy towary opodatkowane na zasadzie "odwrotnego obciążenia" (wymienione w zał. nr 11 do ustawy o VAT). Czasem zakupiony towar ma wady i zostaje zwrócony. Jak powinniśmy postąpić w tej sytuacji jako nabywca towaru
Zasadą jest, że VAT od dostawy towarów rozlicza sprzedawca. Jednak niemal każda zasada ma swoje wyjątki. Tak też jest ze sprzedażą niektórych towarów, których dostawa powoduje, że do rozliczenia VAT może być zobowiązany nabywca. Taki mechanizm opodatkowania, określany mianem "odwrotnego obciążenia", dotyczy dostawy wymienionych w załączniku nr 11 wyrobów metalowych/odpadów surowców wtórnych (dla celów
Towary wymienione w załączniku nr 11, czyli popularny złom i odpady, podlegają zasadniczo opodatkowaniu u nabywcy. Nie zwalnia to jednak sprzedawcy z odpowiedniego udokumentowania i rozliczenia sprzedaży.
Zleciliśmy usługę transportową na trasie Czechy-Rosja polskiej firmie. Otrzymaliśmy od niej fakturę VAT ze stawką 0% i adnotacją "odwrotne obciążenie". Czy adnotacja o odwrotnym obciążeniu jest prawidłowa? Stawka 0% VAT jest zastosowana na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT (usługi transportu międzynarodowego).
Polski związek sportowy zorganizował zawody. Zagraniczny zawodnik zajął I miejsce, za co nagroda wynosiła 700 euro. Jego menedżer wystawił fakturę na 700 euro (minus 10% podatku). Czy taka faktura podlega u nas rozliczeniu VAT?
Prowadzę firmę świadczącą usługi budowlano-montażowe. Jestem czynnym podatnikiem VAT. W październiku 2014 r. kupiłem materiały budowlane, w tym m.in. pręty stalowe oraz kształtowniki, które wykorzystałem przy realizacji usługi remontowo-budowlanej. Fakturę i towar otrzymałem w październiku 2014 r., a zapłaciłem w listopadzie 2014 r. Na fakturze nie naliczono VAT od prętów stalowych i kształtowników
Faktura wystawiona przez podatnika zwolnionego z VAT na podstawie art. 113 ustawy, gdy dokumentuje czynności niepodlegające VAT, powinna zawierać oprócz oznaczenia "odwrotne obciążenie" podstawę prawną stosowania zwolnienia przez sprzedawcę. Tak wynika z pisma Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 12 września 2014 r. (sygn. ITPP2/443-760/14/AK).
Firma będąca podatnikiem VAT czynnym zajmuje się sprzedażą stali. Dokonuje dostawy m.in. wyrobów, które powinny być rozliczone przez nabywcę (prętów ciągnionych na zimno - PKWiU 24.31.20.0, oraz wyrobów płaskich walcowanych na zimno - PKWiU 24.32.10.0). Przy ich nabyciu przysługiwało jej prawo do odliczenia VAT. Jednocześnie na zlecenie kupującego prowadzącego działalność gospodarczą wykonuje dodatkowe
30 grudnia 2014 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych (UD 186). Projekt trafił do Sejmu. Zmiany mają wejść w życie w dwóch etapach - od 1 kwietnia 2015 r. i od 1 stycznia 2016 r.
W lutym 2015 r. Sejm zajmie się projektem zmian w ustawie o VAT i ustawie - Prawo zamówień publicznych. Zmiany będą dotyczyły trzech kwestii: wprowadzenia współczynnika proporcji dla zakupów służących działalności opodatkowanej i nieopodatkowanej, stosowania ulgi na złe długi oraz zwiększenia liczby towarów objętych obowiązkiem rozliczania na zasadzie "odwrotnego obciążenia". Planuje się, że ustawa
O momencie wykonania usługi budowlanej decyduje jej faktyczne wykonanie, a nie data podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego. Brak tego protokołu w chwili wykonania usługi budowlanej nie świadczy o tym, że nie doszło (w ogóle lub w konkretnej dacie) do wykonania czynności. Tak uznał WSA w Krakowie w wyroku z 2 grudnia 2014 r. (sygn. akt I SA/Kr 1665/14), którego fragment przedstawiamy poniżej.
Całość kompleksowego świadczenia należy dokumentować jedną fakturą, w której w części przeznaczonej na wskazanie nazwy towaru lub usługi powinna znaleźć się wyłącznie nazwa towaru, z zaznaczeniem, że jest to towar objęty "odwrotnym obciążeniem". W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 13 stycznia 2015 r. (sygn. IBPP1/443-1022/14/DK) czytamy: