Wyrok SN z 22 kwietnia 1999 r., sygn. II CKN 204/98
Działalność socjalna prowadzona przez pracodawców w formie zfśs wymaga stosowania w tym zakresie regulacji wewnątrzzakładowych, które nie mogą być sprzeczne z ustawą o zfśs. Nie można zatem z góry wykluczyć z grona beneficjentów funduszu pracowników najlepiej zarabiających, a także pominąć dochodów małżonków posiadających rozdzielność majątkową przy ustalaniu ich prawa do wsparcia z zfśs. Ponadto o
Od 13 października 2019 r. każda polska spółka handlowa oprócz spółki partnerskiej ma obowiązek zgłosić informacje o swoich beneficjentach rzeczywistych, a więc o osobach fizycznych sprawujących bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad spółką, do nowo powstałego rejestru. Za takie osoby są uważani między innymi wszyscy wspólnicy spółek osobowych oraz wspólnicy mający więcej niż 25% udziałów w spółce
13 października 2019 r. na polskie spółki spadły kolejne obowiązki, tym razem związane z utworzeniem Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR). Spółki zostały zobowiązane do przekazywania informacji o tego rodzaju beneficjentach do Rejestru. Za niewykonanie obowiązków informacyjnych grożą sankcje o charakterze cywilnym, administracyjnym i karnym.
Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu nakłada na biura rachunkowe liczne obowiązki związane z nawiązywaniem stosunków gospodarczych z klientami, monitorowaniem oraz analizą transakcji przez nich przeprowadzanych. 31 października 2021 r. wchodzą w życie ważne zmiany, które bezpośrednio wpływają na biura rachunkowe i wymagają podjęcia konkretnych działań. W opracowaniu
Jedną ze stosowanych przez przedsiębiorców form promocji jest tzw. sponsoring. Pozwala on przedsiębiorcom zarówno reklamować swoją działalność, jak i wspierać wybrany cel. Sponsorzy mogą nie tylko rozliczyć wydatki na sponsoring w kosztach podatkowych, ale i skorzystać z ulgi podatkowej wprowadzonej 1 stycznia 2022 r.. W opracowaniu przedstawiamy skutki podatkowe oraz ewidencję księgową działań sponsoringowych
Od 22 maja 2023 r. przedsiębiorcy będą mieli możliwość zakładania fundacji rodzinnych. Dzięki nim majątek firmy zostanie utrzymany w całości, co ma przyczynić się do rozwoju przedsiębiorstwa i realizacji nowych inwestycji. Przy tym członkowie rodziny fundatora nie będą musieli osobiście angażować się w prowadzenie biznesu, aby korzystać z jej zysków. Co ważne, założenie fundacji i przekazanie do niej
Fundacja rodzinna to zupełnie nowa w polskim porządku prawnym forma prawna utworzona przede wszystkim dla przedsiębiorstw rodzinnych jako poświęcona im forma sukcesji. Ale nie tylko. Cel ustawy jest szeroki i choć sukcesja jest kluczowa, to inne ważne rodzinne cele (np. stworzenie wspólnego majątku z żoną przy jednoczesnej rozdzielności majątkowej) czy choćby tylko prewencja przed utratą kontroli
Odpowiedzią na potrzebę zapewnienie bezpiecznego i efektywnego przekazywania majątku następnym pokoleniom jest ustawa z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (dalej ustawa). Obowiązująca od 22 maja 2023 r. ma zaspokajać także potrzeby przedsiębiorców w zakresie oddzielenia niektórych składników majątku od bieżącej działalności gospodarczej i umożliwić czerpanie z nich korzyści przyszłym pokoleniom
Najpierw Ministerstwo Finansów publikuje projekt objaśnień do przepisów, a potem miesiącami, a nawet latami nie zamienia go na ostateczne objaśnienia. Gdy podatnicy powołują się na zawartą w projekcie interpretację, fiskus potrafi odpowiedzieć, że nie jest ona wiążąca
Najczęściej wybieraną przez pracodawców formą działalności socjalnej jest zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Szczegółowe zasady prowadzenia takiej działalności zawiera regulamin funduszu, który określa m.in. rodzaje świadczeń finansowanych z zfśs i warunki ich przyznawania.