Jakie są skutki wybudowania przez spółkę budynku na gruncie wspólnika
Środki trwałe to podstawowe składniki majątku jednostek gospodarczych, często stanowiące kluczowy zasób w prowadzonej przez nie działalności gospodarczej. Oznacza to, że im większe jest znaczenie majątku trwałego w aktywach przedsiębiorstwa, tym ważniejsze staje się prawidłowe ujmowanie tego majątku i zmian w nim zachodzących - z punktu widzenia zarówno prawa bilansowego (tj. zasad rachunkowości),
Przełom roku to czas, gdy większość jednostek przygotowuje się do sporządzania sprawozdania finansowego. Programy finansowo-księgowe generują takie sprawozdania finansowe zazwyczaj za przyciśnięciem jednego klawisza. Wygenerowane automatycznie sprawozdanie finansowe jest jednak często obarczone błędami. Dlatego przedstawione w nim informacje (dane) powinny zostać zweryfikowane przez służby księgowe
Nasza firma prowadzi działalność handlową. Obecnie kończymy budowę nowej hurtowni. Na jej wykończenie musimy zaciągnąć kredyt. Posiadane środki finansowe możemy wykorzystać na bieżącą działalność lub dokończenie hali. W jaki sposób należy zaksięgować na kontach odsetki od tego kredytu?
Pod koniec 2013 r. przedsiębiorca podpisał umowę o dotację z Agencją Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa na budowę myjni i otworzył jednoosobową działalność gospodarczą. W 2011 r. przedsiębiorca, jeszcze jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, poniósł spory wydatek na projekt typowy myjni. Przedsiębiorca posiada fakturę z 2011 r. na projekt myjni. Czy wartość faktury w kwocie brutto
Opłaty roczne z tytułu wyłączenia z rolniczego użytkowania gruntu ponoszone do momentu oddania do użytkowania środka trwałego budowanego na tym gruncie nie zwiększają jego wartości początkowej. Wynika to z tego, że opłaty te nie są związane z samym procesem wytworzenia nowego obiektu. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Jak wynika z definicji środków trwałych, ich wycena początkowa następuje według ceny nabycia lub kosztu wytworzenia, jeżeli jednostka wytworzyła je we własnym zakresie. Definicje zarówno ceny nabycia, jak i kosztu wytworzenia znajdziemy w ustawie o rachunkowości i w przepisach podatkowych. Mimo to okazuje się, że w praktyce ustalenie wartości początkowej środka trwałego, w szczególności tego, który
Firma rozpoczyna budowę pawilonu handlowo-usługowego, którego część będzie sprzedana, a część zostanie zaliczona do środków trwałych jednostki. Wszystkie nakłady finansowe ponoszone na budowę pawilonu będą księgowane na koncie „Środki trwałe w budowie”. Czy po zakończeniu budowy część nakładów poniesionych w związku z budową środka trwałego przeznaczonego do sprzedaży możemy odnieść w koszty, a resztę
W 2003 r. spółka zakupiła nieruchomość, która wymagała remontu i adaptacji na potrzeby spółki. Nieruchomość została oddana do użytkowania w sierpniu 2005 r. Jak powinien wyglądać protokół przyjęcia nieruchomości do użytkowania? Czy wykładzinę podłogową klejoną oraz oświetlenie można potraktować jako osobne środki trwałe, czy też elementy te powinny zwiększać wartość nieruchomości? Jak należy ująć faktury
Środki trwałe w budowie mogą być wykonywane systemem zleconym lub we własnym zakresie. Koszty środków trwałych w budowie ewidencjonuje się na koncie 080. Konto to służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń kosztów, a także do rozliczeń kosztów na uzyskane efekty. Ewidencja tych operacji przysparza wielu problemów, dlatego - na życzenie Czytelników - przedstawiamy na przykładzie ewidencję
Prowadziliśmy inwestycję polegającą na budowie magazynu w systemie wysokiego składowania z możliwością chłodzenia. Faktury za materiały i usługi ewidencjonowaliśmy na koncie „Środki trwałe w budowie”. W jaki sposób prawidłowo przyjąć do ewidencji środków trwałych wybudowany obiekt wraz z instalacją chłodniczą, kanalizacyjną, wentylacyjną i wodną, gdy do wartości środków trwałych w budowie zostały doliczone
Jaka jest definicja środków trwałych w budowie? Jakie koszty wpływają na wartość środka trwałego? Które wydatki - mimo że związane z budową środka trwałego - nie mają wpływu na jego wycenę?
Budynek, w którym mieści się nasza firma, jest własnością kilkunastu niepublicznych spółek medycznych. Z uwagi na wymogi Narodowego Funduszu Zdrowia nasza wspólnota postanowiła zakupić i zamontować w budynku windę dla osób niepełnosprawnych. Czy prawidłowo postąpimy, jeżeli po zamontowaniu windy wykonawca wystawi wszystkim współwłaścicielom faktury zgodnie z ustalonym udziałem w inwestycji wynikającym
1. Dlaczego należności i zobowiązania krótkoterminowe są w bilansie podzielone na wymagalne do 12 miesięcy i powyżej 12 miesięcy? Czy należności i zobowiązań o okresie wymagalności powyżej 12 miesięcy nie należy wykazywać jako długoterminowych? 2. Jak należy ująć w bilansie fakturę na zakup środka trwałego wystawioną w grudniu 2002 r., która została zapłacona w marcu 2003 r., natomiast środek trwały