Czy możliwy jest wykup samochodu z leasingu na cele prywatne jednego ze wspólników
Jednymi z najczęściej wykorzystywanych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej urządzeń są samochody. W niniejszym dodatku przedstawione zostaną odpowiedzi na najczęstsze pytania odnoszące się do możliwości odliczania VAT z faktur dotyczących samochodów, jak również skutków w VAT sprzedaży, wycofywania z działalności gospodarczej czy złomowania. Poruszony został także temat rozliczenia akcyzy
Zmiana przeznaczenia pojazdu samochodowego na wykorzystywany również do celów innych niż działalność gospodarcza wymaga korekty podatku naliczonego odliczonego przy jego nabyciu. Obniżenia kwoty podatku naliczonego dokonuje się wówczas w wartości proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Podatnicy mają jednak wątpliwości, czy zasady te znajdują również odpowiednie zastosowanie do pojazdów użytkowanych
Przygotowane na podstawie informacji opublikowanych w okresie od 1 lipca do 3 sierpnia 2022 r.
W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy
Ustawodawca przygotował bardzo obszerny pakiet zmian w przepisach podatkowych, które zaczną obowiązywać już od 2019 roku. Zmianą dotykającą niemal każdej funkcjonującej firmy jest niewątpliwie część nowych przepisów dotyczących zasad rozliczania samochodów osobowych. Co ulegnie zmianie i jakie konsekwencje wiążą się z tym dla podatników?
Od 2019 r. przedsiębiorcy będą mieli możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zapłatę rat leasingowych, ale tylko do kwoty 150 000 zł. Oznacza to, że jedynie dla samochodów do wartości 150 000 zł (kwota netto + VAT niepodlegający odliczeniu) będzie można rozliczyć w kosztach całą wartość zapłaconych rat leasingowych.
Od 1 stycznia 2019 r. podatników, którzy używają samochodów osobowych w działalności gospodarczej, będą obowiązywały nowe ryczałtowe limity kosztowe. Będą one obowiązywały także w przypadku samochodów, które zostały wzięte w leasing, najem lub dzierżawę przed 1 stycznia 2019 r. Potwierdziło to Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie redakcji „MONITORA księgowego”.
W 2019 r. podatnicy będą mogli zaliczyć do kosztów podatkowych 75% wydatków eksploatacyjnych związanych z wykorzystywaniem samochodu zarówno do celów służbowych, jak i do celów prywatnych podatnika. Wcześniej Ministerstwo Finansów planowało, że będzie to tylko 50%. Leasingowane samochody osobowe także obejmą limity w zaliczaniu do kosztów podatkowych związanych z nimi wydatków. Nowe przepisy mają jednak
1 stycznia 2019 r. - to data planowanego wejścia w życie wielu korzystnych zmian w ustawie o rachunkowości. Projekt przewiduje m.in rozszerzenie katalogu jednostek mikro i małych, jak również częściowe zbliżenie rachunkowości do przepisów podatkowych (np. w zakresie amortyzacji i leasingu). Przedstawiamy tabelaryczny przegląd proponowanych rozwiązań. Będą one miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań
Podmioty gospodarcze w toku prowadzonej działalności bardzo często wykorzystują samochody osobowe, których podstawą używania jest umowa leasingu. Po zakończeniu umowy samochód może zostać wykupiony przez przedsiębiorcę i dalej używany na potrzeby prowadzonej działalności, a następnie sprzedany. Przedstawiamy podatkowe i rachunkowe skutki wykupu i sprzedaży leasingowanego pojazdu.
W toku prowadzonej działalności gospodarczej przedsiębiorcy korzystają z różnych źródeł finansowania. Kapitał własny nie zawsze wystarcza na nowe przedsięwzięcia, co powoduje, że firmy poszukują rozwiązań zmierzających do wykorzystania kapitału zewnętrznego, w tym m.in. w formie pożyczek lub dotacji. Zakupy dokonywane przez przedsiębiorców mogą być także finansowane w systemie ratalnym lub na podstawie
23 września 2015 r. weszła w życie duża zmiana ustawy o rachunkowości. Wprowadza ona uproszczenia dotyczące jednostek małych, a przede wszystkim uproszczenia w ich sprawozdawczości finansowej. Jednak nie tylko jednostki małe są "adresatem" wprowadzonych zmian i nie wszystkie zmiany dotyczą uproszczeń. Wiele zmian nakłada nowe obowiązki na wybrane jednostki (np. więcej jednostek musi sporządzać sprawozdanie
Wpłaciliśmy dealerowi zaliczkę na samochód w wysokości 2000 zł. Po miesiącu zapadła decyzja, że nie kupimy samochodu, tylko weźmiemy go w leasing. Dealer dokonał cesji zaliczki na rzecz firmy leasingowej. Otrzymaliśmy od firmy leasingowej fakturę na opłatę wstępną w wysokości 10 000 zł, natomiast do zapłaty jest 8000 zł. Czy możemy odliczyć VAT z takiej faktury w całości (samochód ciężarowy), gdy odliczyliśmy
Od 1 lipca 2011 r. wejdzie w życie zasadnicza część przepisów ustawy o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Głównym celem ustawy jest to, by obywatel (także przedsiębiorca), zamiast udowadniać dokumentami określony stan faktyczny lub prawny, mógł składać oświadczenia w miejsce zaświadczeń. Zmiany wprowadzone ustawą likwidują wiele z biurokratycznych obowiązków nałożonych