Pracodawcy tną wydatki kosztem pracowników
Nakazem PIP musimy wypłacić członkowi zarządu, z którym rozwiązaliśmy umowę o pracę, ekwiwalent za urlop wypoczynkowy. Nie wypłaciliśmy tego świadczenia z uwagi na inne zobowiązania pieniężne tej osoby wobec spółki, co jednak okazało się nieprawidłowym działaniem. Pracownik zażądał też odsetek od ekwiwalentu. Jakie to są odsetki, ile wynoszą i od jakiej daty je obliczyć – od wydania nakazu przez inspektora
PIP przekształca umowę zlecenie w umowę o pracę obejmującą okres od listopada 2023 r. do kwietnia 2024 r. Pierwsza wypłata wynagrodzenia nastąpiła w grudniu 2023 r. Kwoty wynikające z umowy zlecenia są różne w poszczególnych miesiącach. Czy przeliczenia wynagrodzenia należy dokonać w oparciu o minimalne wygrodzenie jakiemu podlegałby pracownik na umowie o pracę i ewentualnie wyrównać je do płacy minimalnej
Zdaniem PIP, jeśli pracownik uprawniony do urlopu wychowawczego obniży wymiar etatu, to za czas pracy w zmniejszonym wymiarze, będzie miał obniżony proporcjonalnie do tego etatu wymiar urlopu wypoczynkowego.
Zdaniem PIP podstawkę pod laptopa albo dodatkowy monitor powinien zapewnić pracownikowi zdalnemu pracodawca, ale tylko wówczas, gdy pracownik korzysta ze sprzętu służbowego. Jeżeli natomiast pracownik podczas wykonywania pracy posługuje się sprzętem prywatnym, sam pokrywa koszty tego wyposażenia.
Strony stosunku pracy mogą zawrzeć umowę o pracę na okres próbny, na czas określony albo na czas nieokreślony. Od 26 kwietnia 2023 r. zostały wprowadzone istotne zmiany dotyczące zatrudniania na podstawie umów terminowych. Pracownikom zatrudnionym na czas określony trzeba bowiem podać przyczynę wypowiedzenia umowy o pracę oraz skonsultować rozwiązanie takiej umowy z organizacją związkową.
Państwowa Inspekcja Pracy zyskała nowe uprawnienie, które może słono kosztować pracodawców. Jeśli inspektor ustali, że za zatrudnionego w szczególnych warunkach trzeba było płacić dodatkową składkę, ZUS ściągnie ją nawet za pięć lat wstecz
Inspekcja Pracy rozstrzygnęła właśnie problem wykonywania obowiązków w przestrzeniach międzydobowych przez osoby pracujące w niepełnym wymiarze czasie pracy. W ich przypadku też wystąpią nadgodziny średniotygodniowe lub godziny ponadwymiarowe. PIP rozszerzyła wyjaśnienia resortu rodziny
Obecnie pracodawcy coraz częściej zmagają się z problemami wynikającymi z ich pogarszającej się sytuacji finansowej. Zdarza się, że z tego powodu muszą szukać sposobów na optymalizację kosztów bieżącej działalności. Zwykle sprowadza się to w dużej mierze do prób obniżenia wydatków na zatrudnienie. Pożądane efekty w tym zakresie można osiągnąć m.in. poprzez zmiany postanowień umów o pracę lub aktów
Za kilka miesięcy, gdy ruszą automatyczne zapisy do pracowniczych planów kapitałowych, PIP sprawdzi, czy pracodawca nie zniechęca do tego rodzaju oszczędzania. Ma już takie prawne możliwości, a w odpowiedzi na pytanie DGP potwierdza, że zamierza ich użyć
W uzasadnionych przypadkach okręgowy inspektor pracy lub jego zastępca mogą podjąć decyzję o niebadaniu wypadków zaistniałych podczas pracy zdalnej - w szczególności gdy ze wstępnych informacji wynika wprost, że w związku z tymi zdarzeniami nie miało miejsca naruszenie przepisów bhp i uprawnień poszkodowanych do świadczeń. Tak wynika z nowego zarządzenia głównego inspektora pracy, które - zapewne specjalnie
Naruszenie przepisów prawa pracy, które stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracowniczym, jest zagrożone karą grzywny od 1000 do 30 000 zł. Ukarany może być pracodawca lub pracownik dopuszczający się takiego wykroczenia. Kontrola i nałożenie kary za wykroczenia przeciwko prawom pracownika należą do uprawnień inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy.
Pracownik nie może być w tym samym czasie objęty przestojem i korzystać z urlopu wypoczynkowego. W konsekwencji, w razie udzielenia urlopu wypoczynkowego pracownikowi objętemu przestojem, za czas urlopu powinien otrzymać wynagrodzenie, jakie by otrzymał, gdyby w tym czasie pracował, a nie wynagrodzenie przestojowe - tak uznał GIP w odpowiedzi z 22 lipca 2020 r. na pytanie redakcji MPPiU.
Pracownik, który pracował przy taśmie produkcyjnej, uległ wypadkowi w zakładzie pracy. Po zabraniu poszkodowanego przez karetkę, kierownik uruchomił ponownie linię produkcyjną. Jakie czynności powinien podjąć kierownik po wypadku?
Jak zapowiada PIP - zakłady pracy, w których ostatnio miały miejsce wypadki przy pracy - mogą spodziewać się ponownych kontroli ze strony inspektorów pracy.
W planach kontrolnych PIP na 2012 r. znalazły się nowo powstałe zakłady pracy.
Pracowników sfery budżetowej, m.in. mianowanych nauczycieli, mianowanych urzędników państwowych, urzędników służby cywilnej, nie będzie można zwolnić z powodu osiągnięcia wieku emerytalnego. Taka zmiana przepisów oczekuje obecnie na podpis prezydenta i ma wejść w życie od 1 stycznia 2013 r.