Kiedy można skorzystać z ulgi na złe długi, jeżeli na fakturze lub w umowie nie ma wskazanego terminu płatności
Faktury muszą zawierać określone przepisami informacje, mimo że nie wpływają na wysokość podatku. Praktyka dowodzi, że nierzadko dość ważne kwestie są pomijane na fakturach, inne - „przeceniane”, poza tym funkcjonują różne stereotypy. Przedstawiamy odpowiedzi na pojawiające się w praktyce pytania, szczególnie dotyczące korekt tych informacji.
W przepisach regulujących pracownicze plany kapitałowe (PPK) wprowadzono wiele zmian, m.in. doprecyzowano część przepisów, które w praktyce budziły wątpliwości. Uregulowano zasady zwrotu wpłat nienależnie naliczonych, pobranych i przekazanych do instytucji finansowej, a także umożliwiono zawarcie umowy o prowadzenie PPK już po upływie 14 dni zatrudnienia pracownika (zleceniobiorcy). Znowelizowane przepisy
Od 1 stycznia 2022 r. obowiązuje wiele zmian w zakresie przepisów kadrowo-płacowych. Najwięcej z nich wprowadził tzw. Polski Ład. Zmiany w zakresie rozliczania wynagrodzeń oraz nowe zasady ustalania prawa do zasiłków chorobowych to tylko najważniejsze z nich.
Brak możliwości odliczenia od podatku części składki na ubezpieczenie zdrowotne, zwolnienie przychodów podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania do Polski albo wychowywał co najmniej 4 dzieci, do kwoty rocznej 85 528 zł, podwyższenie do 120 000 zł pierwszego progu podatkowego, od którego jest należny 17% podatek, i zwiększenie kwoty zmniejszającej podatek, a także wprowadzenie dodatkowej ulgi
Nieuregulowanie przez kontrahenta należności wynikającej z faktury w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności uprawnia wierzyciela do skorygowania podstawy opodatkowania oraz kwoty VAT należnego. Dłużnik jest wówczas obowiązany do odpowiedniej korekty podatku naliczonego odliczonego na podstawie nieopłaconej faktury. Wyrok TSUE zakwestionował polskie przepisy, co oznacza, że nie musimy stosować
Zawieramy umowy zlecenia na okres kilku miesięcy i w związku z tym musimy wypłacać co miesiąc wynagrodzenie wynikające z minimalnej stawki godzinowej. Czy dopuszczalna będzie zmiana tej praktyki polegająca na zawieraniu umów na krótsze okresy, np. 4-tygodniowe, rozliczane dopiero po 40-50 dniach od ich zakończenia? - pyta Czytelniczka z Poznania.
W przypadku gdy strony umowy zbycia udziałów w celu ich umorzenia ustalą, że zapłata z tego tytułu nastąpi w ratach, to dopiero w terminach płatności poszczególnych rat powstaje przychód podatkowy - wyrok WSA w Gdańsku z 13 maja 2015 r., sygn. akt I SA/Gd 264/15.
Nieuregulowanie należności wynikającej z faktury w ciągu 150 dni od ustalonego terminu płatności umożliwia wierzycielowi korektę podstawy opodatkowania oraz podatku należnego. Natomiast dłużnik jest zobowiązany do korekty odliczonego VAT z nieopłaconej faktury. Na mocy uzgodnień między stronami transakcji termin płatności za fakturę może być wydłużony. Skutkuje to ponownym rozpoczęciem biegu terminu
Od 1 listopada 2016 r. prowadzę pozarolniczą działalność gospodarczą i od tego miesiąca zatrudniam 5 pracowników oraz 5 zleceniobiorców. Wynagrodzenie za listopad osoby te otrzymają w grudniu. W jakim terminie powinienem opłacić za siebie składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne - do 10 czy do 15 grudnia? Czy jestem traktowany jak osoba rozliczająca składki za inne osoby, mimo że w październiku
Kupiłem lokal i zapłaciłem część ceny. Termin zapłaty pozostałej części ceny został określony w umowie. Lokal został wydany i otrzymałem fakturę, z której odliczyłem VAT. Z powodu problemów finansowych zawarłem porozumienie, które przesuwa ustalony termin płatności. Czy muszę skorygować odliczony VAT, gdy minie 150 dzień od ustalonego pierwotnie terminu płatności?
Wraz z Mk nr 7/2011 prenumeratorzy otrzymali ujednolicony tekst ustawy o VAT uwzględniający zmiany wprowadzone od 1 kwietnia 2011 r. Kwietniowe zmiany wprowadzone w ustawie oraz rozporządzeniach wykonawczych zostały także skomentowane na łamach Mk nr 8/2011. Poniżej przedstawiamy przygotowane przez MF objaśnienia zmian wprowadzonych od kwietnia w przepisach VAT.
Czy obowiązek podatkowy powstaje w dniu zapłaty części lub całości albo w terminie płatności określonym na fakturze w przypadku usług księgowo-rachunkowych, na które podpisano stałą umowę współpracy z określonym terminem płatności?