Ulga na złe długi - instrukcje dla wierzyciela i dłużnika
W 2023 r. pracodawców czekają duże zmiany w zakresie prawa pracy. Wejdą bowiem w życie ważne zmiany w Kodeksie pracy dotyczące pracy zdalnej i kontroli trzeźwości pracowników. W 2023 r. płaca minimalna wzrośnie 2 razy - w styczniu i w lipcu, a od 1 stycznia 2023 r. zmieniły się także zasady rozliczania wynagrodzeń w związku z nowymi przepisami dotyczącymi składania formularza PIT-2.
Firmy, aby poprawić swoją płynność finansową, korzystają z różnych narzędzi. Jest to faktoring albo sprzedaż wierzytelności. Mogą również skorygować VAT w ramach ulgi na złe długi, a w skrajnych przypadkach umorzyć wierzytelność. Czynności te mają wpływ na rozliczenie VAT po stronie zarówno wierzyciela, jak i dłużnika oraz firm, które świadczą usługi faktoringu czy zwolnienia z długu. W publikacji
Obniżenie podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu tzw. ulgi na złe długi obejmuje kwoty wynikające z wystawionych przez podatnika faktur. Może jednak odnosić się również do faktur korygujących. Zasady korzystania z ulgi na złe długi, gdy wystawiana jest faktura korygująca, zależą od tego, jakie zmiany powoduje w pierwotnej fakturze (zmniejszenie czy zwiększenie VAT albo brak zmian w
Obowiązujące regulacje dotyczące ulgi na złe długi zostały zakwestionowane przez TSUE. Dlatego ustawodawca w ramach pakietu SLIM VAT 2 zmienił przepisy w tym zakresie. Zmiany wejdą w życie od 1 października 2021 r. i dotyczą również korekty u dłużnika.
Nieuregulowanie przez kontrahenta należności wynikającej z faktury w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności uprawnia wierzyciela do skorygowania podstawy opodatkowania oraz kwoty VAT należnego. Dłużnik jest wówczas obowiązany do odpowiedniej korekty podatku naliczonego odliczonego na podstawie nieopłaconej faktury. Wyrok TSUE zakwestionował polskie przepisy, co oznacza, że nie musimy stosować
Mimo pandemii COVID-19 i licznych rozwiązań zawartych w ramach tarcz antykryzysowych podatnicy muszą pamiętać o konieczności korekty podatku naliczonego odliczonego z nieopłaconych faktur. Obowiązek ten nie został zawieszony. Ulga na złe długi jest prawem wierzyciela, jednak w przypadku dłużnika mówimy właśnie o obowiązku. Wątpliwości budzą zwykle m.in. kwestie, kiedy możemy mówić o tym, iż dana należność
Polskie przepisy, które uzależniają obniżenie podstawy opodatkowania podatkiem VAT z tytułu nieotrzymania należności od warunku, by w dniu dostawy towaru lub świadczenia usług, a także w dniu poprzedzającym dzień złożenia deklaracji podatkowej mającej na celu skorzystanie z tego obniżenia, dłużnik był zarejestrowany jako podatnik VAT i nie był w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji
Zarówno sprzedawca, który rozlicza ulgę na złe długi, jak i nabywca, który jest zobowiązany do korekty odliczonego VAT z niezapłaconej faktury, muszą dokonać odpowiednich zapisów w ewidencji. Organy podatkowe wymagają, aby każda faktura była wpisywana odrębnie. Zasada ta nie ulegnie zmianie od 1 października 2020 r. w nowym JPK_V7M/JPK_V7K. Nadal podatnicy nie będą mogli posługiwać się zbiorczym dokumentem
Wprowadzenie ulgi na złe długi w podatkach dochodowych (PIT i CIT) od 1 stycznia 2020 r. będzie wiązało się z nowymi uprawnieniami dla wierzycieli oraz obowiązkami dla dłużników. Uprawnienie bądź obowiązek stosowania przepisów o uldze na złe długi, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, będzie powstawało już na etapie wpłacanych w ciągu roku zaliczek na podatek.
Okres przedawnienia zaległości składkowych zasadniczo wynosi 5 lat. Jednak to, w jakiej dacie ostatecznie przedawnią się składki na ubezpieczenia społeczne, często trudno jednoznacznie określić. Przepisy przewidują bowiem liczne sytuacje, w których termin przedawnienia ulegnie wydłużeniu, a nawet będzie liczony od początku.
Czy koszty sądowe za wpis hipoteki, które ponosi urząd gminy (aktualnie 200 zł od wniosku) z chwilą dokonywania wpisów hipotecznych, należy wyegzekwować od dłużnika z chwilą wydawania zezwolenia?
Czy w przypadku braku zapłaty opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi upomnienie wysyła się tylko do osoby składającej deklarację, czy musimy/możemy wysłać również do współwłaścicieli?
Do końca 2010 r. prowadziłem działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym. W trakcie kontroli okazało się, że powinienem być opodatkowany według skali. Naliczono mi zaległy podatek wraz z odsetkami. Zapłaciłem go z odszkodowania otrzymanego od firmy ubezpieczającej biuro rachunkowe, które mnie rozliczało. Czy otrzymana przeze mnie od ubezpieczyciela kwota pieniędzy stanowi dla mnie przychód
Likwidacja deklaracji VAT, zeznania roczne PIT przygotowywane przez organy podatkowe z urzędu, możliwość jednorazowego rozliczenia straty podatkowej oraz nowa niższa, 9-procentowa stawka CIT, to tylko najważniejsze z kolejnych uproszczeń podatkowych, nad którymi pracuje Ministerstwo Finansów.
W 2018 r. wejdą w życie duże nowelizacje przepisów w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą nowych zasad zatrudniania cudzoziemców spoza Unii Europejskiej oraz wprowadzenia jednego konta, na które będą płacone składki ZUS. Poniżej przedstawiamy wykaz najważniejszych zmian z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, które zostały uchwalone do dnia oddania niniejszej
Po wprowadzeniu nowych zasad opłacania składek ZUS - jedną wpłatą na indywidualny numer rachunku składkowego - może pojawić się zagrożenie, że osoba prowadząca działalność zostanie od 1 stycznia 2018 r. wyłączona z dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Dotyczy to osób prowadzących działalność pozarolniczą, na których koncie w ZUS widnieje zadłużenie, nawet jeśli jest bardzo niewielkie. Już teraz