Jaka działalność pracownika może być objęta zakazem konkurencji
W naszej firmie jest wdrażana innowacyjna i kosztowna technologia produkcyjna. Koordynator odpowiedzialny za jej wdrożenie omyłkowo udostępnił na wspólnym dysku wszystkim pracownikom niejawne informacje dotyczące tej technologii. Czy w tej sytuacji możemy zawrzeć umowy o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia ze wszystkimi pracownikami, którzy otrzymali takie informacje? Jeżeli tak, to czy każdy
Sporządzając umowę o pracę pracodawca powinien zawrzeć w niej przede wszystkim wszystkie wymagane elementy, takie jak: strony umowy, rodzaj umowy, data jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy. Ponadto aby zabezpieczyć swoje interesy ekonomiczne, gospodarcze i wizerunkowe, powinien zamieścić w umowie o pracę regulacje dotyczące np. poufności informacji, zakazu konkurencji czy praw autorskich.
Pracownik ma obowiązek chronić tajemnice pracodawcy. Jeśli tego nie robi, naraża się na sankcje nie tylko w czasie trwania zatrudnienia, ale także trzy lata po jego ustaniu.
Czynem nieuczciwej konkurencji jest m.in. naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną, nieuczciwa lub zakazana reklama.
Pracodawca dodatkową klauzulą w umowie o pracę często zobowiązuje pracownika do zachowania tajemnicy służbowej. W wielu przypadkach niedoprecyzowanie zakresu tajemnicy może powodować sytuacje sporne.
Wolny rynek oznacza między innymi wolną konkurencję. Termin „wolny” nie oznacza jednak, że konkurencja w gospodarce rynkowej nie podlega żadnym ograniczeniom.
Sposób prowadzenia dokumentacji pracowniczej służby kadrowe i płacowe firmy powinny zaktualizować i dostosować do zmian wprowadzonych przez ostatnie nowelizacje kodeksu pracy oraz ustaw dotyczących ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, zwracając przy tym szczególną uwagę na kompletność i jakość tej dokumentacji. Praktyczną wiedzę o zasadach prowadzenia dokumentacji pracowniczej (sposób wypełniania