Nowoczesne formy zatrudniania
Od dłuższego czasu obserwujemy stałą tendencję do zatrudniania pracowników w ramach nowych, nietypowych form zatrudniania, zamiast dotychczasowych umów uregulowanych przepisami Kodeksu pracy.
Od dłuższego czasu obserwujemy stałą tendencję do zatrudniania pracowników w ramach nowych, nietypowych form zatrudniania, zamiast dotychczasowych umów uregulowanych przepisami Kodeksu pracy.
Kontrakt menedżerski zawarty przez spółkę kapitałową z członkiem zarządu, który prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług zarządzania stanowi odrębny tytuł do ubezpieczenia (wyrok Sądu Najwyższego z 12 sierpnia 2015 r., sygn. akt I UK 246/14).
Podstawy wymiaru zasiłku macierzyńskiego nie ustala się na nowo, jeśli pomiędzy okresem pobierania zasiłku chorobowego a okresem pobierania zasiłku macierzyńskiego nie było przerwy (wyrok Sądu Najwyższego z 20 stycznia 2016 r., sygn. akt II UK 206/15).
Interpretacja przepisów prezentowana przez ZUS nakazuje każdorazowo traktować kontrakt menedżerski jako odrębny tytuł do ubezpieczeń, nawet jeżeli jest on realizowany w ramach prowadzonej przez menedżera działalności gospodarczej. ZUS opiera się w tym zakresie na przepisach i interpretacjach podatkowych, mimo że taka praktyka została zakwestionowana przez Sąd Najwyższy.
Zatrudniamy menedżera na podstawie kontraktu. Do 31 marca br. menedżer podlegał tylko ubezpieczeniu zdrowotnemu (był zatrudniony w innej firmie na pół etatu z wynagrodzeniem 2400 zł). Od 1 kwietnia br. podlega ubezpieczeniom społecznym; zadeklarował również przystąpienie do ubezpieczenia chorobowego. Menedżer otrzymuje wynagrodzenie miesięczne określone w kontrakcie w wysokości 10 500 zł, wypłacane
Menedżer, który pracuje na podstawie kontraktu mającego cechy umowy cywilnej, podlega ubezpieczeniom jako zleceniobiorca. Gdy usługi zarządzania są równocześnie przedmiotem prowadzonej przez niego działalności, do celów ubezpieczeń społecznych nie można uznać, że jedynym tytułem do ubezpieczeń jest działalność. Ma to swoje konsekwencje w zakresie obowiązku opłacania składek.
Sposób prowadzenia dokumentacji pracowniczej służby kadrowe i płacowe firmy powinny zaktualizować i dostosować do zmian wprowadzonych przez ostatnie nowelizacje kodeksu pracy oraz ustaw dotyczących ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, zwracając przy tym szczególną uwagę na kompletność i jakość tej dokumentacji. Praktyczną wiedzę o zasadach prowadzenia dokumentacji pracowniczej (sposób wypełniania