Czy urzędnik przechodzący w ciągu roku na emeryturę traci prawo do trzynastki
13 emerytura w 2021 roku będzie wypłacana po raz trzeci na wiosnę. Kiedy dokładnie? Ile wynosi netto? Dla kogo jest to świadczenie?
Trybunał Konstytucyjny 28 lutego br. orzekł, że przepis przewidujący możliwość weryfikacji przez ZUS błędnych decyzji emerytalno-rentowych jest niezgodny z Konstytucją RP (sygn. akt K 5/11). Po wejściu w życie wyroku, tj. od 8 marca br. ZUS nie może odebrać prawa do emerytury lub renty, gdy stwierdzi, że pierwotna dokumentacja nie dawała podstaw do przyznania świadczenia.
Emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury (renty) wypłacanej przez ZUS. Jeżeli jednak osiągany przez nich przychód przekracza określone progi zarobkowe - poza niektórymi przypadkami - muszą liczyć się z tym, że ZUS zmniejszy, a nawet zawiesi wypłatę świadczenia. Płatnik składek zatrudniając emeryta (rencistę) powinien, co do zasady, powiadomić o tym ZUS. Obowiązek poinformowania ZUS o zatrudnieniu
Do końca lutego 2012 r. emeryci i renciści dorabiający do swoich świadczeń muszą rozliczyć się z ZUS. W tym celu zatrudniający ich płatnicy składek zobowiązani są wystawić im zaświadczenia potwierdzające przychód wypłacony w 2011 r.
Okres pracy artystycznej lub twórczej, za który nie opłacono składek na ZUS, nie może być uznany jako okres składkowy, od którego jest uzależnione prawo do emerytury (wyrok Sądu Najwyższego 8 listopada 2012 r., II UK 95/12).
III filarem systemu emerytalnego mogą być np. lokata terminowa, program systematycznego inwestowania w funduszu inwestycyjnym czy zakup nieruchomości, które zapewniają dodatkowy dochód na emeryturze. Tymczasem polisy oferowane przez towarzystwa ubezpieczeniowe mogą stać się konkurencyjnym rozwiązaniem dla innych form gromadzenia i pomnażania kapitału na starość.
Płatnicy składek zatrudniający emerytów i rencistów mają określone obowiązki wobec ZUS. Można je podzielić na dwie grupy. Pierwsza jest związana z koniecznością informowania ZUS o podjęciu działalności oraz przychodzie, który jest wypłacany emerytom i rencistom. Druga grupa obowiązków dotyczy zgłaszania i wyrejestrowywania świadczeniobiorców z ubezpieczeń oraz opłacania i rozliczania za te osoby składek
Od 1 lipca 2016 r. ponownie zatrudniamy byłą pracownicę, przy czym ma ona teraz prawo do emerytury i wykonuje pracę na 1/2 etatu (do 30 czerwca 2016 r. była zatrudniona w pełnym wymiarze czasu pracy). Nasza współpraca trwała przez wiele lat, jednak pracownica postanowiła rozwiązać umowę o pracę z datą 30 września 2016 r. Czy naliczamy odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na emeryta - byłą
Emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury (renty) wypłacanej przez ZUS. Jeżeli jednak osiągany przez nich przychód przekracza określone progi zarobkowe - poza niektórymi przypadkami - muszą liczyć się z tym, że ZUS zmniejszy, a nawet zawiesi wypłatę świadczenia. Płatnik składek zatrudniając emeryta (rencistę) powinien, co do zasady, powiadomić o tym ZUS. Obowiązek poinformowania ZUS o zatrudnieniu
Planujemy zatrudnić na podstawie umowy zlecenia 65-letniego emeryta, który jednocześnie pracuje w innym zakładzie na podstawie umowy o pracę w wymiarze 1/2 etatu, z wynagrodzeniem 1200 zł brutto. Jakie składki powinny być za niego opłacane do ZUS ze zlecenia? Przyszły zleceniobiorca wyraził chęć opłacania dobrowolnie składek emerytalnych w celu podwyższenia swojej emerytury. Czy ma taką możliwość z
Regulacje dotyczące czasu pracy dla pracowników sfery budżetowej powodują, że np. nauczyciele mogą zostać wezwani do pracy w wigilię czy w okresie między świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem. Jednak urzędnikom czy pracownikom samorządowym będzie można w tym czasie wyznaczyć wolne i odpracowanie nieobecności w innym terminie.
Pracownicy, którzy, aby uzyskać emeryturę, zwolnili się z pracy, a następnie nie mogli podjąć pracy lub podjęli ją na gorszych warunkach, mogą starać się o odszkodowanie od Skarbu Państwa. Taka jest najważniejsza konsekwencja wyroku TK z 13 listopada 2012 r. (sygn. K 2/12), który uznał za niezgodne z konstytucją przepisy zmuszające pracowników do rozwiązania umowy o pracę w celu uzyskania emerytury
Nasz pracownik ukończył wiek emerytalny. Rozwiązał stosunek pracy za porozumieniem stron, aby móc pobierać emeryturę. Chcemy go ponownie zatrudnić na umowę o pracę lub zlecenie. Czy posiadane przez niego uprawnienia do emerytury mają wpływ na obowiązek ubezpieczeń, jakim będzie podlegał?
Od 5 października 2010 r. przyjęliśmy do pracy emeryta. Podpisaliśmy z nim umowę zlecenia. Jest to jedyna praca zarobkowa tej osoby. Czy fakt posiadania prawa do emerytury przez zleceniobiorcę ma wpływ na obowiązek opłacania składek na ZUS, czy powinnam zgłosić go tylko do ubezpieczenia zdrowotnego?