E-doręczenia w działalności JST. Kiedy ruszą i co się zmieni
Tarcza 1.0 wprowadziła wiele rozwiązań dotyczących m.in. zawieszenia czy wydłużenia terminów na spełnienie formalności przez podatników. Regulacje te odnoszą się nie tylko do podatników, ale również do organów podatkowych, które także otrzymały więcej czasu na dokonanie określonych czynności urzędowych. Jednak przepisy tarczy 3.0 uchylają większość tych rozwiązań, mimo że stan epidemii nadal obowiązuje
Zmiana utrwalonej przedtem, a korzystnej dla podatnika wykładni przepisów podatkowych powinna być wdrożona z poszanowaniem zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań, a więc nie wstecznie, a nawet nie od razu (wyrok NSA z 17 kwietnia 2019 r., sygn. akt I FSK 494/17).
Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z 24 października 1934 r. - Prawo upadłościowe (j.t. Dz.U. z 1991 r. Nr 118, poz. 512 ze zm.) przewiduje uznanie podmiotu gospodarczego za upadły w warunkach określonych w art. 1 § 1 i 3. Datą ogłoszenia upadłości jest data postanowienia sądu w tym przedmiocie (art. 15). Na skutek ogłoszenia upadłości upadły traci, z mocy prawa, zarząd oraz możliwość korzystania
Naczelny Sąd Administracyjny w kwietniu 2018 r. postanowieniem I FSK 1860/17 przedstawił do rozpoznania składowi siedmiu sędziów zagadnienie wykorzystywania przez organy skarbowe materiałów z podsłuchów rozmów w prowadzonych postępowaniach podatkowych. Temat ten budzi poważne wątpliwości, bowiem wykorzystanie tego typu materiału dowodowego w postępowaniu podatkowym prowadzonym np. w zakresie przestępstwa
Z początkiem roku ustawodawca wprowadził zmiany do naszego systemu podatkowego. W publikacji przedstawiamy przegląd wybranych zmian w przepisach podatkowych wraz z oceną nowych regulacji.
W relacjach z organami podatkowymi podatnicy i inne podmioty mogą działać osobiście albo za pośrednictwem pełnomocnika. Znaczenie pełnomocnika w sprawach podatkowych stale wzrasta. Podatnik często nie radzi sobie samodzielnie z fiskalizmem organów podatkowych, nieprecyzyjnymi przepisami prawa podatkowego oraz często sprzecznymi ze sobą interpretacjami tych przepisów.
Postępowanie w sprawach opodatkowania dochodów z nieujawnionych źródeł przychodów ma charakter szczególny. Ma ono na celu opodatkowanie dochodów, których podatnik nie ujawnił, a o ich istnienie jest podejrzewany na podstawie poniesionych wydatków. Jego poziom życia sygnalizuje, że wydatki nie mają pokrycia w opodatkowanych dochodach. Sygnałem do wszczęcia postępowania w sprawie ustalenia podatku od
Obowiązek zapewnienia stronom czynnego udziału w postępowaniu poprzez wyznaczenie terminu do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego ciąży na organie w każdym stadium postępowania. Obowiązek dotyczy zarówno organu pierwszej instancji, jak i organu odwoławczego - wyrok NSA (sygn. akt FSK 156/04).
Odpowiedzialność za szkodę uregulowana jest, co do zasady, w kodeksie cywilnym (k.c.)1. Należy jednak zwrócić uwagę, iż problem szkody wyrządzonej wskutek wydania błędnej decyzji w sprawach podatkowych został potraktowany odrębnie w art. 260-261 ordynacji podatkowej. Osobne uregulowanie tych spraw oznacza, że o odpowiedzialności odszkodowawczej organu podatkowego można mówić w przypadku spełnienia
Kto może być pełnomocnikiem strony postępowania podatkowego? W jaki sposób powinno być udzielone pełnomocnictwo? W jakich sytuacjach wymagany jest osobisty udział strony w postępowaniu, mimo iż ustanowiła ona pełnomocnika?
Jakie są prawa i obowiązki spadkobierców? Jakie skutki wywołuje śmierć podatnika prowadzącego działalność gospodarczą?
Przedstawiamy państwu drugą część relacji z dużuru telefonicznego „Zmiany w ordynacji podatkowej”, jaki odbył się w redakcji „Doradcy Podatnika” 26 listopada 2002 r. Na pytania Czytelników odpowiadali: Grzegorz Polok - doradca podatkowy w Ernst & Young, oraz Piotr Baranowski - redaktor „Doradcy Podatnika”.