Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2022-07-13

E-doręczenia w działalności JST. Kiedy ruszą i co się zmieni

Wiele podmiotów dużą nadzieję wiąże z ustawą z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 569; ost.zm. poz. 1002; dalej: ustawa albo u.d.e.). Posługując się nomenklaturą tego aktu prawnego, chodzi tu zarówno o podmioty niepubliczne (można wręcz powiedzieć, że głównie te podmioty), jak i podmioty publiczne, w tym jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST) oraz inne samorządowe jednostki organizacyjne posiadające własną osobowość prawną (spółki komunalne i samorządowe instytucje kultury), jak i działające w ramach osobowości prawnej tworzącej je JST (samorządowe zakłady budżetowe i jednostki budżetowe). [ramka 1]

Ramka 1

Ustawowy katalog podmiotów publicznych

Zgodnie z art. 2 pkt 6 do podmiotów publicznych zaliczają się:

„a) jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 305 z późn.zm.),

b) inne niż określone w lit. a państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej,

c) inne niż określone w lit. a osoby prawne utworzone w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym, niemające charakteru przemysłowego ani handlowego, jeżeli podmioty, o których mowa w tym przepisie oraz w lit. a i b, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio albo pośrednio przez inny podmiot:

finansują je w ponad 50 proc. lub

posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub

sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub

mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego,

d) związki podmiotów, o których mowa w lit. a-c, jeżeli realizują zadania publiczne,

e) komornik sądowy”.

W kontekście stosowania przepisów dotyczących e-doręczeń niezwykle istotne jest także wskazanie celów, jakie przyświecały przy tworzeniu, a następnie uchwaleniu ustawy. Jak wynika z uzasadnienia do projektu ustawy (druk nr 239 Sejmu RP IX kadencji, s. 7-8), są nimi:

  • zapewnienie wszystkim - zarówno podmiotom publicznym, jak i niepublicznym, w szczególności osobom fizycznym - możliwości korzystania z jednego, własnego adresu do doręczeń elektronicznych, który będzie mógł być wykorzystany do korespondencji ze wszystkimi pozostałymi podmiotami korzystającymi z usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego;
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00