Coraz bliżej odblokowania leasingu dla rolników
Jednymi z najczęściej wykorzystywanych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej urządzeń są samochody. W niniejszym dodatku przedstawione zostaną odpowiedzi na najczęstsze pytania odnoszące się do możliwości odliczania VAT z faktur dotyczących samochodów, jak również skutków w VAT sprzedaży, wycofywania z działalności gospodarczej czy złomowania. Poruszony został także temat rozliczenia akcyzy
Nowe przepisy o pożyczce lombardowej odcięły rolników, którzy są przedsiębiorcami, od finansowania. Ministerstwo Rolnictwa w porozumieniu z Ministerstwem Finansów pracują nad rozwiązaniem problemu
Podatnik, który otrzymał odszkodowanie z ubezpieczenia GAP dotyczące skradzionego samochodu wziętego przez niego w leasing, powinien je opodatkować ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%. Kwoty otrzymane z ubezpieczenia OC i AC tego pojazdu należy opodatkować według stawek ryczałtu właściwych dla prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Takie stanowisko zajął Dyrektor Krajowej
W spółce X mamy podpisaną umowę najmu z leasingodawcą na najem samochodu osobowego. Faktura składa się z następujących elementów: opłata serwisowa, czynsz finansowy, ubezpieczenie, paliwo. Paliwo ściągane jest za pomocą kart paliwowych m.in. Orlen. Karty paliwowe wystawione są na leasingodawcę. Po ujęciu wszystkich pozycji w księgach spółka wystawia refakturę na spółkę Y. Obie spółki są z jednej grupy
Kontynuujemy cykl poradników, w których podpowiadamy, jakie działania można podjąć w sytuacji spowolnienia gospodarczego. W poprzednim numerze opisywaliśmy, jak sprawdzić kondycję firmy i zwiększyć jej szanse na przetrwanie w kryzysie. Dziś, w drugim odcinku, radzimy, jakimi metodami poprawić płynność finansową. Wskazujemy m.in., kiedy dozwolona jest optymalizacja podatkowa, jak obniżyć rachunki za
Obecnie często następuje aktualizacja takich rozliczeń ze względu na wzrost stóp procentowych. Przy wariancie operacyjnym przekłada się to tylko na wartość bieżących kosztów. Przy wariancie finansowym nie jest już tak prosto i są dylematy, czy przeliczać składnik aktywów czy zobowiązanie, a może, i to i to…
Przygotowane na podstawie informacji opublikowanych w okresie od 1 lipca do 3 sierpnia 2022 r.
Podatnik prowadzi pkpir. Od niedawna korzysta ze środka trwałego wziętego w leasing. Częścią raty leasingowej są odsetki. Kiedy należy je zaliczyć do kosztów podatkowych?
W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy
W przypadku umów leasingu zawartych przed dniem 1 stycznia 2019 r. podatnik może rozliczać leasing na zasadach obowiązujących do końca 2018 r., chyba że umowa taka została zmieniona lub odnowiona po 31 grudnia 2018 r. Takie stanowisko potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej.
W przypadku usług najmu, dzierżawy, leasingu lub innych usług o podobnym charakterze powszechnie stosowaną praktyką jest przenoszenie kosztów ubezpieczenia przedmiotu umowy na usługobiorcę. Również sprzedawcy proponują ubezpieczenie do oferowanych towarów. Jednak tylko w pierwszym przypadku możliwe jest refakturowanie z zastosowaniem zwolnienia, gdy spełnione są liczne warunki. Natomiast sprzedawca
Od 2019 r. przedsiębiorcy będą mieli możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zapłatę rat leasingowych, ale tylko do kwoty 150 000 zł. Oznacza to, że jedynie dla samochodów do wartości 150 000 zł (kwota netto + VAT niepodlegający odliczeniu) będzie można rozliczyć w kosztach całą wartość zapłaconych rat leasingowych.
1 stycznia 2019 r. - to data planowanego wejścia w życie wielu korzystnych zmian w ustawie o rachunkowości. Projekt przewiduje m.in rozszerzenie katalogu jednostek mikro i małych, jak również częściowe zbliżenie rachunkowości do przepisów podatkowych (np. w zakresie amortyzacji i leasingu). Przedstawiamy tabelaryczny przegląd proponowanych rozwiązań. Będą one miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań
Ministerstwo Finansów planuje uproszczenie sprawozdań finansowych małych firm. Tym razem nie chodzi już o jednostki mikro (dla których zmiany w ustawie o rachunkowości weszły w życie 5 września 2014 r.), ale o inną pokaźną grupę jednostek gospodarczych, tzw. jednostek małych. Nie są to jedyne zmiany, które resort finansów przewiduje wprowadzić w ustawie o rachunkowości. Przedstawiamy główne kierunki
23 września 2015 r. weszła w życie duża zmiana ustawy o rachunkowości. Wprowadza ona uproszczenia dotyczące jednostek małych, a przede wszystkim uproszczenia w ich sprawozdawczości finansowej. Jednak nie tylko jednostki małe są "adresatem" wprowadzonych zmian i nie wszystkie zmiany dotyczą uproszczeń. Wiele zmian nakłada nowe obowiązki na wybrane jednostki (np. więcej jednostek musi sporządzać sprawozdanie
Wynajmujemy samochód ciężarowy będący przedmiotem leasingu osobie trzeciej. Dostaliśmy polisę ubezpieczeniową AC. Jak mamy refakturować to ubezpieczenie na najemcę - z VAT czy ze zwolnieniem (tak jak na polisie)?
Wstępna opłata leasingowa to opłata jednorazowa o odmiennym charakterze niż raty leasingowe. Dlatego należy zaliczyć ją do kosztów uzyskania przychodów jednorazowo, a nie proporcjonalnie do okresu trwania umowy leasingu - wyrok NSA z 17 grudnia 2013 r. (sygn. akt II FSK 2906/11).