Informacje ważne dla klientów biur rachunkowych – lipiec 2024 r.
Kalendarium wydarzeń lipiec 2024 r.
Kalendarium wydarzeń lipiec 2024 r.
Dokonaliśmy korekty „pustej faktury”, jednak miało to miejsce już po jej ujawnieniu przez organ kontroli skarbowej. Czy organ może nam wymierzyć sankcje, o których mowa w art. 108 ust. 1 ustawy o VAT? Czy oprócz tych sankcji możemy być dodatkowo ukarani?
Pracodawca może zostać skontrolowany w zakresie przestrzegania przepisów prawa pracy i ubezpieczeń społecznych przez różne organy kontrolne. Najczęściej będzie kontrolowany przez PIP w zakresie stosowania regulacji bhp i prawa pracy oraz przez ZUS w kwestii przestrzegania przepisów dotyczących ubezpieczeń społecznych.
Chociaż kontrole Państwowej Inspekcji Sanitarnej najczęściej dotyczą przedsiębiorców zajmujących się usługami kosmetycznymi, medycznymi, gastronomicznymi i edukacyjnymi, to każde przedsiębiorstwo może zostać skontrolowane przez ten urząd. Państwowa Inspekcja Sanitarna jest bowiem powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego. Sprawuje nadzór m.in. nad warunkami higieny pracy w zakładach
Do przeprowadzenia kontroli prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich i ich kontroli formalnej jest uprawniony ZUS i płatnicy składek, którzy zgłaszają do ubezpieczenia chorobowego co najmniej 21 ubezpieczonych. W przypadku gdy ubezpieczonych jest mniej, kontrolę przeprowadza ZUS, także na wniosek płatnika składek, który nie ma takiej możliwości.
Pracodawca będący płatnikiem zasiłków może skontrolować chorego pracownika w zakresie prawidłowości wykorzystywania przez niego zwolnienia lekarskiego. Epidemia nie odebrała płatnikom tego uprawnienia. Przeprowadzenie kontroli nie wymaga powiadomienia ZUS ani sanepidu.
Kontrolę zwolnień lekarskich, za które przysługują zasiłki finansowane z FUS, mogą przeprowadzać podmioty wypłacające zasiłki. Jeżeli zasiłki wypłaca ZUS, wówczas pracodawca może wystąpić do tego organu o zweryfikowanie prawidłowości wykorzystywania przez pracownika zwolnienia lekarskiego zgodnie z jego celem. Jednak pracodawca niebędący płatnikiem zasiłków może przeprowadzić kontrolę zwolnienia lekarskiego
24 czerwca 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 4.0.
Kontrola przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych jest w Polsce prowadzona przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO). Podczas takiej kontroli upoważnieni przez Prezesa UODO kontrolujący mogą weryfikować m.in. zakres przetwarzanych danych w stosunku do celu ich przetwarzania, a także sposoby zabezpieczania danych. Kontrole te są prowadzone zarówno na podstawie zatwierdzonego przez
Przedsiębiorca podlegający ubezpieczeniu chorobowemu może korzystać ze świadczeń z tytułu niezdolności do wykonywania pracy. Tak jak w przypadku innych ubezpieczonych (pracowników czy zleceniobiorców objętych tym ubezpieczeniem i otrzymujących zasiłki chorobowe) przedsiębiorca na zwolnieniu lekarskim z prawem do świadczeń chorobowych podlega kontroli w zakresie prawidłowości jego wykorzystania. Jeżeli
W przypadku gdy osoba zatrudniona jest zgłoszona do ubezpieczeń przez więcej niż jeden podmiot, ZUS może, w drodze decyzji administracyjnej, ustalić rzeczywistego płatnika składek za tę osobę. Będzie to podmiot inny niż ten, który dokonał zgłoszenia do ubezpieczeń. Konsekwencją takiej decyzji ZUS będzie korekta z urzędu dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych za ubezpieczonego oraz przypisanie
Po zmianie przepisów Kodeksu pracy od 4 maja 2019 r. wątpliwości budzi dopuszczalność przeprowadzania przez pracodawcę prewencyjnych, losowych kontroli trzeźwości pracowników. Zawartość alkoholu we krwi pracownika to bowiem dane szczególnej kategorii. Od 4 maja 2019 r. można je przetwarzać za zgodą pracownika, jeżeli przekazanie tych danych następuje z jego inicjatywy. Zatem w przypadku wyrywkowych
Kontrolę prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich przez osoby ubezpieczone mogą przeprowadzać płatnicy zasiłków (pracodawcy, zleceniodawcy) lub ZUS (z wyłączeniem okresu, za który ubezpieczonemu przysługuje wynagrodzenie chorobowe). Weryfikacja sposobu wykorzystania przez ubezpieczonego zwolnienia lekarskiego powinna dotyczyć dwóch aspektów: czy w czasie niezdolności do pracy ubezpieczony
Od stycznia 2019 r. ZUS kieruje do płatników zasiłków pisma, w których zobowiązuje ich do przeprowadzania kontroli zwolnień lekarskich za które ubezpieczonym przysługują zasiłki chorobowe, opiekuńcze lub świadczenie rehabilitacyjne. Do przekazywania informacji o wynikach kontroli służy formularz dołączony do ww. pisma, który należy przesyłać w cyklach miesięcznych do wskazanej komórki ZUS. Taka kontrola
Od 25 maja 2018 r. Kodeks pracy reguluje warunki prowadzenia przez pracodawców monitoringu wizyjnego oraz monitoringu poczty elektronicznej. Monitoring wizyjny może zostać wprowadzony w ściśle określonych przypadkach. Może być stosowany tylko wtedy, gdy jest to niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa pracowników, ochrony mienia, kontroli produkcji albo zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie
Inspektorzy pracy przeprowadzili w roku 2010 ponad 95 tys. kontroli, u ponad 70 tysięcy pracodawców, na rzecz których pracę świadczyło łącznie 3,7 mln osób. Dla zapewnienia bezpieczeństwa pracy poprzez wyeliminowanie naruszeń przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, inspektorzy wydali ponad 337 tys. decyzji nakazowych.
Tydzień temu w naszej spółce rozpoczęła się kontrola PIP. Dzisiaj otrzymaliśmy zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli przez ZUS. Słyszałem, że w firmie nie mogą odbywać się dwie kontrole równocześnie. Co powinienem zrobić w tej sytuacji?
Jakie uprawnienia ma inspektor pracy, który przy rozpoczęciu kontroli nie okazał upoważnienia (okazał upoważnienie, które wygasło) i nie wpisał się do książki kontroli. Czy pracodawca ma obowiązek dopuszczenia go do przeprowadzenia kontroli, jeśli tak, to jakie skutki prawne mają ustalenia inspektora dokonane podczas takiej kontroli.
Do 22 kwietnia 2010 r. podmioty, na które zostały nałożone obowiązki wynikające z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (m.in. biura rachunkowe), miały obowiązek przygotowania się do stosowania nowych regulacji. W kwietniu 2011 r. GIIF opublikował sprawozdanie dotyczące m.in. wyników kontroli wykonania tych obowiązków w 2010 r.